HomeBestemmingenNederland5 x de mooiste klompenpaden in Utrecht

5 x de mooiste klompenpaden in Utrecht

Bewaren
Bewaard

Klompenpaden worden steeds populairder. Niet alleen komen er gestaag nieuwe wandelpaden beschikbaar. Ook weten steeds meer wandelaars de klompenpaden te vinden. Geen wonder: ze voeren je over meest onverhard pad door de rustige natuur en het boerenland van Utrecht en Gelderland. Hieronder zetten wij onze favoriete klompenpaden in Utrecht op een rijtje.

klompenpaden in Utrecht
Het Lint- en Liniepad, bij de Lek

In 2002 bundelden Landschap Erfgoed Utrecht en Stichting Landschapsbeheer Gelderland hun krachten om het gebruik van oude en nieuwe voetpaden te stimuleren door ze met elkaar te verbinden. Zo ontstond in beide provincies een netwerk van wandelroutes met een lengte van 3 tot 27 kilometer. De meeste routes zijn zo’n 11 tot 16 kilometer lang en dus heel geschikt voor een dagtocht. Ze zijn uitstekend gemarkeerd en voeren vaak over onverhard pad, zoals eeuwenoude kerkpaden, jaagpaden, tiendwegen en veenkades. Ook bieden ze onderweg geregeld kleinschalige horeca. Zoals koffie drinken op de boerderij! In 2017 werd het honderdste klompenpad geopend. Dit zijn onze favoriete klompenpaden in Utrecht:

Lint- en Liniepad (10 km)

Wij kenden Schalkwijk als een lange weg langs boerderijen. Dus eigenlijk kenden we Schalkwijk helemaal niet, want het is veel meer dan dat. Onderweg op dit klompenpad komen we al snel bij voormalig Kasteel Schalkwijk, nu alleen nog een tuin vol bloemen, planten, kruiden, bijen en vlinders. Een echte oase! Tussen de weilanden door wandelen we naar de Lek, waarlangs we op enkele forten stuiten van de Nieuwe Hollandse Waterlinie. We lopen door de uiterwaarden, nemen een kijkje in Fort Honswijk en zetten weer koers richting Schalkwijk. Dan wacht ons nog een verrassing: het vlonderpad door het Waterbergings- en Inundatiegebied. Inclusief een trekpontje! En dan hebben we het nog niet eens gehad over de leuke ‘honesty-boxen’ onderweg. Met een tasje vol streekproducten rijden we huiswaarts.

Benedeneindsepad (9 km)

Lunchen in een kruiwagen!

In het grensgebied tussen Lopik, Montfoort en Oudewater trakteren de klompenpaden in Utrecht je op weidse vergezichten. Zo ook langs dit pad. Vanaf de start wandelen we over onverhard pad, door de weilanden en genieten we van de vogels en hazen in het veld. We klimmen over hekken, wandelen bruggetjes over en trekken onszelf met een pontje naar de overkant. Bovenop de uitkijktoren komt ook de meegebrachte verrekijker goed van pas. Op de terugweg rusten we uit in een kruiwagen en genieten er van de meegebrachte lunch. Dit klompenpad biedt zowel aan het begin als het eind aantrekkelijke horeca, maar er weegt weinig op tegen lunchen in een kruiwagen!

Houtdijkenpad (12 km)

Deze wandeling start bij evenementenboerderij Boerinn, midden in het weideland buiten Kamerik. We trekken onszelf met een pontje naar de overkant van de sloot en zijn direct alleen in de natuur (het is geen hoogseizoen). Dwars door het hier en daar wat zompige boerenland, met hier en daar nog een pontje (leuk!) lopen we richting Woerden. Mooie en gezellige stad, maar klompenpaden in Utrecht leiden je vooral door de natuur. De route stuurt ons dus al snel naar een volgend natuurlijk hoogtepuntje: de Oude Rijn. Via het jaagpad wandelen we de stad weer uit. We drinken koffie in een Chinees restaurant, dat daar een heerlijk schaaltje kroepoek bij serveert. Na enkele kilometers verlaten we de rivier en wandelen door het veld terug naar de Boerinn.

Overlangbroeksepad (11 km)

Twee klompenpaden in Utrecht bieden ons een schitterende combinatie van natuur op de Utrechtse Heuvelrug en het rivierenland bij Wijk bij Duurstede. We starten in het vestingstadje aan de Nederrijn, een echte parel met historische gebouwen, intieme straatjes en een plein met leuke horeca. Door het agrarisch buitengebied lopen we naar Langbroek met zijn fraaie oude kastelen. Over landgoederen, door essenhakhoutbosjes en houtwallen komen we aan het eind van de dag op de bosrijke Utrechtse Heuvelrug.

klompenpaden in Utrecht
Wijk bij Duurstede

Doorlopen of blijven slapen?

Het Overlangbroeksepad is een lijnwandeling. We moeten dus met het openbaar vervoer terug naar Wijk bij Duurstede. Wij besluiten echter in Leersum te logeren en de volgende dag terug te lopen via een ander klompenpad: het Gerrit Achterbergpad (11km). Starten in Leersum kan ook, zodat je overnacht in Wijk bij Duurstede. Of, voor de goed getrainde wandelaar, wandel beide routes op één dag. Maar dan heb je minder tijd om zittend op een bankje te genieten van de weidse uitzichten. En dat is nu net wat deze twee klompenpaden in Utrecht zo fijn maakt!

Zoddenpad (13 km)

Houd je van (veel) water, dan is dit een klompenpad om niet te missen. We starten bij streekmuseum Vredegoed in Tienhoven, wandelen eerst een stukje (droog) over een verharde weg. Maar al snel gaan we veengebied de Westbroekse Zodden in, waar het best wel nat en modderig is. We zien watervogels, kijken uit op het prachtige laagland en dat maakt veel goed. We ruiken even aan de Tienhovense Plassen, met in de verte de Loosdrechtse ‘buren’, en keren dan dwars door het veld terug naar het streekmuseum. Deze wandeling voert over relatief veel verhard pad. Maar de onverharde stukken zijn zo bijzonder dat het Zoddenpad daarom toch in onze top 5 staat.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Nieuws

De 1e Wandelaar des Vaderlands

Koninklijke Wandelbond Nederland benoemt vanaf februari 2024 de allereerste Wandelaar des Vaderlands. Mediaverslaggever en wandelfanaat Lana Witte-de Wit draagt de komende twee jaar deze...