HomeBestemmingenBelgiëBronnenwandeling Voeren: langs bron en vakwerk

Bronnenwandeling Voeren: langs bron en vakwerk

Bewaren
Bewaard

De Voerstreek ligt als een enclave tussen Nederland en de provincie Luik en vormt het letterlijk hoogtepunt van Vlaanderen. Met zijn heuvels, dalen en weidse uitzichten, snelstromende riviertjes en schilderachtige dorpjes is het een echt wandelparadijs. De Bronnenwandeling Voeren toont je het mooiste van de streek. Ga je mee wandelen in de Voerstreek?

Wandelaar op onverhard pad tijdens de Bronnenwandeling in de Voerstreek
Fraaie vergezichten in wandelparadijs de Voerstreek

De route gaat van start bij de kerk in Sint-Martens-Voeren. Je kunt de auto langs de hoofdweg parkeren (waar ook de bushalte is) en te voet richting kerktoren gaan. Het is ook mogelijk vanaf de kerk rechtsaf Kwinten in te rijden en de auto in de bocht van de weg te zetten. Dit is bij knooppunt 54. Hier kan je aan het begin en eind van de route iets eten en drinken ‘Bie Katrien‘ (donderdag-zondag).

Bronnenwandeling route

Steek het riviertje de Voer over, de rivier waaraan de regio haar naam ontleent, en ga rechtsaf, Kwinten. Loop in de bocht van de weg (knooppunt 54) rechtdoor een onverhard pad in.

- Advertentie -

Kies daarna bij de Y-splitsing de linkervork, een holle weg omhoog. Ga op de verharde weg rechts en meteen weer rechts een stijgende holle weg in.

Na een vakwerkhuis kom je op een kruising (67). Sla rechtsaf, een dalend bospad in dat overgaat in een weg langs enkele huizen. Wandel op de T-splitsing linksaf, Krindaal (66). Kies even verderop, voor een huis, een licht stijgend pad naar rechts tussen weilanden door. Kijk als je boven bent even achterom, naar de romantisch ogende wijngaard Krindael.

Veurs

Wijnstruik in Wijngaard Krindael
Wijnbouw in de Voerstreek

Vervolg het pad langs de bosrand en geniet van de vergezichten naar het zuiden. Je komt uit op een T-splitsing (65). Ga rechtsaf en daal langzaam af naar het gehucht Veurs.

Je passeert de ingang van een van de langste spoorwegtunnels van België (2130 meter lang, op het goederentraject Aken-Tongeren) en de bron van het riviertje de Veurs.

Na B&B De Veurzerbron kom je op een doorgaande weg. Steek de weg over en ga op de T-splitsing (64) rechtsaf. Wandel door het fraaie vakwerkdorpje en houd in de bocht van de weg (63) rechts aan. Ga op de T-splitsing (62) rechtsaf, houd even verderop links aan en volg het onverharde pad tussen de velden door, dat na een bocht naar links afdaalt naar Sint-Pieters-Voeren.

De Commanderie

Kerk de Sint-Pietersstoel, Pietersvoeren
Sint-Pietersstoel, Pietersvoeren

Sla op de doorgaande weg rechtsaf. Je passeert de kerk Sint-Pietersstoel en gaat de eerste weg links in. Je wandelt langs de schitterende Commanderie van de Duitse Orde (die ooit een deel van de streek bezat). Ga op de splitsing (60) even links en direct rechts, een stijgend zandpad.

Na een flinke klim kom je uit bij een bank aan de bosrand (57). Ga rechtsaf en houd op de splitsing (56) rechts aan. Via een langzaam dalend pad, met enkele bochten, bereik je een verharde weg (55). Ga linksaf, op de volgende splitsing rechts en weer links, richting knooppunt 47. Wandel over het pad onder het spoorwegviaduct door tot de doorgaande weg (91). Volg de route naar knooppunt 48. Je steekt de Voer over en volgt een fotogeniek weggetje langs een wit vakwerkhuis. Van knooppunt 48 loop je (langs de kerk) richting knooppunt 54. Zo kom je terug bij het beginpunt van de wandeling.

Knooppunten

Je kunt de wandelroute ook van knooppunt tot knooppunt lopen. Noteer de volgende reeks: 54-67-66-65-64-63-62-60-57-56-55-47-91-48-(54). De knooppunten zijn goed aangegeven. Alleen tussen 62 en 60 kan het even onduidelijk zijn. Loop op 62 rechtsaf (richting 60), houd links aan en daal langzaam af naar Sint-Pieters-Voeren. Sla op de hoofdweg rechtsaf en kies de eerste straat links. Die voert je voorbij het kasteel (de Commanderie) naar punt 60.

Wijndomeinen in de Voerstreek

De wijngaard die je passeert hoort bij Wijndomein Het Pietershof. Dit wijngoed maakt witte wijnen van traditionele rassen als Auxerrois en Chardonnay en heeft daarnaast een kleine oogst van rode wijn en rosé. Op zaterdag kun je tussen 14-17 uur op het domein terecht om wijn te proeven en te kopen (kijk wel vooraf op de site, soms zijn alle wijnen uitverkocht). Bij restaurants als Moeder de Gans en de Kommel kun je de wijn bestellen en met groepen (vanaf 12 personen) ben je welkom voor een rondleiding met proeverij (Plankerweg 1, Teuven).

Op de grens van Nederland en de Voerstreek vind je het relatief jonge Wijndomein De Planck. De eerste druiven werden hier in 2008 aangeplant. Op De Planck wordt witte wijn gemaakt van het nieuwe druivenras Johanniter en rode wijn van Regent (nieuw) en Pinot Noir. Ook vind je er een rosé van Pinot Noir. Je kunt de wijnen (op afspraak) kopen op het wijngoed of via de webshop en voor een rondleiding annex proeverij terecht met een groep vanaf 12 personen (De Planckweg 25, Slenaken – net buiten het dorp De Plank in de Voerstreek).

Wandelen in de Voerstreek praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: St. Martinuskerk, Kerkstraat, Sint-Martens-Voeren
Lengte: 9 km
Knooppunten: 54-67-66-65-64-63-62-60-57-56-55-47-91-48-(54)
Duur: 3-4 uur (inclusief stops)
Horeca: In Sint-Martens-Voeren kun je, aan het begin en eind van de wandeling, pauzeren ‘Bie Katrien‘. In deze bloemisterij wordt koffie, thee en lunch geserveerd. Ook serveert (en verkoopt) Katrien streekproducten, zoals kersenbier en het Voerdrupke. In Sint-Pieters-Voeren ligt gasterij de Commanderie op de route. Ook hier lekkernijen uit de streek en een uitgebreide menukaart voor de steviger trek.
Verdere informatie over de Voerstreek: Voerstreek startpagina ›

Meer wandelen in de Voerstreek: Ommetje Ulvend en wandelen in de Vlaamse Voerstreek.
Interessant: Voerstreek, taalstrijd in een notendop.

De beste reisgidsen

Voeren buiten de lijntjes

In de reisgids ‘Voeren buiten de lijntjes’ vind je reisinformatie over de Voerstreek en de omringende steden en streken van de Euregio: Maastricht, Luik, Aken, Limburgs Heuvelland en Land van Herve. Met veel tips voor bijzonder eten en slapen. Plus een hoofdstuk over streekspecialiteiten, compleet met recepten.
Auteur: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg
Uitgever: Davidsfonds Leuven, 2009 (binnenkort nieuwe editie beschikbaar)

Vervoering in de Voerstreek

Kees Bos werd al wandelend verliefd op dit landschap en wilde die liefde heel graag delen met anderen. Zo kwam dit boekje tot stand. Met veel tips over verblijfs- en pauzegelegenheden en veel achtergrondinformatie, foto’s en wandelkaarten.

Uitgeverij Tic, 2009.

Dutch Mountain Trail

De Dutch Mountain Trail voert je van Kerkrade naar Maastricht via de zeven hoogste toppen van Zuid-Limburg. Met deze meerdaagse wandelroute (100 kilometer!) voert je langs, uiteraard, de Vaalserberg maar laat je ook kennismaken met minder bekende toppen bij Eijs en Noorbeek. Hier ga je ook een stukje wandelen in de Voerstreek. Hoog boven de Maas wandel je ten slotte van Eijsden naar Maastricht.

Avontuurlijk wandelen in Vlaanderen

Donker bos, ruige weides, onstuimige beken en wiebelende hangbruggen. Deze wandelgids wil de aanzet geven voor vele wandelavonturen in Vlaanderen. Spannend met kinderen, maar ook heel leuk voor volwassenen. Je dwaalt immers af van het gebaande pad en daar is het doorgaans niet druk.

Net over de grens – Reizen dichtbij, in België & Duitsland

De mooiste plekken buiten ons land zonder ver te hoeven reizen? Net over de grensliggen prachtige regio’s verscholen in België en Duitsland. Met dit hardcover boek van de ervaren reisgids makers van REiSREPORT, weet je waar je moet zijn. Een luxe reisboek van maar liefst 268 pagina’s voor een verrassende stedentrip, een dag, weekend of langer weg in elke maand van het jaar. Reisreport, 2023

Wat & Hoe reisgids, Antwerpen en Brussel

Antwerpen, Brussel, Gent en Brugge. Maar ook wat minder druk bezochte steden als Luik, Leuven, Mechelen en Charleroi. België grossiert in steden die je uitnodigen voor een lang weekend. Om hun fantastische musea te bezoeken, een stadswandeling te maken en lokale lekkernijen te proeven. En breng ook zeker een bezoek aan kleinere plaatsen, daal eens af in een oude mijn of het voormalig riool van Antwerpen, ga eindeloos wandelen of fietsen in de Belgische natuurgebieden. Van de uitgestrekte Ardennen tot de Vlaamse Voerstreek en Unesco Werelderfgoed De Hoge Kempen. In onze reisgids vind je inspiratie voor vele vakanties en lange weekenden.
Auteur: Tineke Zwijgers. Fotografie: Dorien Koppenberg. Uitgever: Kosmos, 2024

Odyssee Voerstreek

Compacte reisgids (63 pagina’s) over de Voerstreek, waarin auteur Liesbeth Vermeulen zelfs nog ruimte vindt om de Nederlandse dorpen Eijsden en Noorbeek plus de steden van de Euregio (Maastricht, Luik en Aken) mee te nemen. Je vindt er een ruim hoofdstuk in met achtergrondinformatie over de architectuur, geschiedenis, natuur en de regionale keuken, leuke kaders over onder meer wijn, wegkruisen en de elektrische draad uit de Eerste Wereldoorlog. Plus tips voor wandelen en fietsen. Een goede introductie dus. Odyssee, 2015

De leukste B&B’s en hotels

Logeren in de Voerstreek

De accommodaties in de Voerstreek zijn kleinschalig en sfeervol, met vaak veel comfort. Je kunt kiezen uit robuuste, historische boerenhoeves, een fraai landgoed of romantische herbergen.

Wandelvakantie in de Voerstreek

SNP Natuurreizen

SNP biedt een 4-daagse wandelreis aan in Zuid-Limburg en de Voerstreek. Je logeert in hotels, je bagage wordt vervoerd en je maakt 4 prachtige, niet te zware dagtochten.

Je begint deze wandelvakantie op het plateau van Margraten, loopt hier langs akkers met een weids uitzicht, daalt af via holle wegen en wandelt door prachtige hellingbossen naar Slenaken en het Belgische Teuven. Hier verken je de verrassende Vlaams Voerstreek en de mooie vallei van de Geul met zijn witte vakwerkhoeves en bloemenpracht.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...