HomeBestemmingenDuitslandEilandromantiek op Insel Poel, Mecklenburg-Vorpommern

Eilandromantiek op Insel Poel, Mecklenburg-Vorpommern

Bewaren
Bewaard

Insel Poel is het minst opvallende eiland van Mecklenburg-Vorpommern. Het trok nooit bekende kunstenaars (zoals Fischland Darss Zingst en Hiddensee) en er is geen sprake van historische Bäder Architectur (zoals op Rügen en Usedom). Het toerisme op Poel is kleinschalig en het aantal trek- en broedvogels overtreft vaak het aantal mensen. Insel Poel is klein maar heel fijn. Leer het beter kennen tijdens deze fietstocht.

Insel Poel is een echt fietsparadijs
Fietsen in alle rust op Insel Poel

De tocht start in Kirchdorf, de hoofdplaats van Poel. Over een landweg rijd je naar het noordoosten en vervolgens langs de kust helemaal naar het zuidwesten van het eiland. Dwars door het agrarische hart van het eiland en langs de hoogste top (wel 25 meter!) kom je weer terug in Kirchdorf. Onderweg passeer je de twee vuurtorens van Poel alsmede de twee havens. De route is redelijk gemarkeerd met houten wegwijzers.

Routebeschrijving

Ga staand met je rug naar de Kurverwaltung linksaf, fiets op de T-splitsing rechtdoor aan en sla iets verderop linksaf richting Vorwerk en Gollwitz. Na zo’n honderd meter sla je bij een houten wegwijzer linksaf een karrenspoor in, dat je tussen akkerland door richting Gollwitz voert. Rijd bij de schuine kruising rechtdoor. Het pad stijgt licht en voert daarna bergafwaarts naar de kust.

- Advertentie -

Het zicht vanaf de ’top’ op Gollwitz, de kust en daarachter het vogeleiland Langenwerder is prachtig. Je komt uit op een zandweg en slaat rechtsaf. Ga op de hoofdweg linksaf de bebouwde kom in. Rijd zoveel mogelijk rechtdoor door het dorp richting kust. Zo’n 25 meter voor het strand houd je op een y-splitsing met een wat verdekt opgestelde houten wegwijzer links aan, richting Schwarzen Busch. Je komt uit bij het strand en de kleine vuurtoren.

Schwarzen Busch

Vervolg de route langs de kust richting Schwarzen Busch. Je rijdt over een door bomen beschut pad en het loont de moeite om af en toe te stoppen en even op het strand te kijken. Het water is helder en het is er vaak heerlijk rustig. Na enkele kilometers bereik je Schwarzen Busch, een klein dorp met hotels en restaurants.

Je kan hier even naar links afbuigen (over de verharde weg) om een bezoek te brengen aan het monument ter herinnering aan de ramp met de Cap Arkona (zie kader). Keer daarna terug naar de strandovergang en ga linksaf (of rechtdoor als je het monument niet hebt bezocht), over het pad achterlangs de zee. Je passeert een speelplaats, Minigolf Am Scharzen Busch en slaat daarna linksaf. Ga op de T-splitsing rechtsaf, Zum Reetmoor. Neem de eerste weg linksaf (na huisnummer 90). Je komt uit op veldweg, die je rechtsaf volgt tussen akkers en bomenrijen.

Timmendorf

De haven van Timmendorf, Insel Poel
De haven van Timmendorf

De weg gaat iets omhoog en je komt uit op een kruising met een bankje en een afdak. Sla hier rechtsaf. Volg vanaf hier enige tijd de borden richting Timmendorf. Je fietst het dorp binnen en komt uit bij de vuurtoren en het schilderachtige haventje van Timmendorf.

Ga voor de haven langs richting Hinter Wangern. Zo rijd je achter de huizen van Timmendorf langs het dorp uit. Sla op de splitsing rechtsaf en bij de volgende splitsing weer rechtsaf (dus niet langer richting Hinter Wangern). Je rijdt nog even langs de Steilküste, maar na enige tijd word je de weg versperd vanwege het gevaar van afbrokkelende stenen langs de kust. Je moet linksaf slaan en even verderop rechtsaf het pad langs de bosrand volgen.

In de verte zie je de havenkranen en kerktorens van Wismar. Volg het pad tot je uitkomt bij de parkeerplaats van het strand bij Grotes Kammrad en links de Fauler See, een populaire broed- en rustplaats voor vogels. Ga hier linksaf, een half verharde weg op.

Deze half verharde weg komt uit in een buurtschap met enkele huizen. De weg wordt hier verhard. Ga op de driesprong rechtsaf richting Wangern. In Wangern aangekomen volg je de weg tot deze uitkomt op de hoofdweg van Insel Poel. Sla hier even linksaf en ga 75 meter verderop rechtsaf richting Seedorf, over een verhard karrenspoor. Rijd bij de eerste kruising rechtdoor (dus niet rechtsaf naar Kirchdorf!) en ga bij de volgende kruising rechtsaf naar Neuhof.

De Kiekenberg

In Neuhof rijd je rechtdoor richting Kirchdorf en moet je na een bocht naar rechts flink heuvelopwaarts trappen. In de verte zie je de kerktoren van het wat lager gelegen Kirchdorf als een soort tipi boven de velden uitsteken. Bovenop de heuvel heb je het hoogste punt van Poel bereikt: de Kiekenberg. Je moet even linksaf om de echte top van 25 meter te bestijgen. De fietsroute voert rechtdoor, over een dalende weg naar het dorp, dat je via de Krabbenweg inrijdt.

Rijd rechtdoor tot de hoofdweg (Wismarsche Strasse) en ga deze linksaf op. In de bocht van de weg naar links kun je even rechtdoor voor een bezoek aan de gezellige haven van Kirchdorf. Om terug te komen bij de Kurverwaltung volg je daarna de hoofdweg, langs het Insel Museum, en ga je bij de kruising aan de rand van het dorp linksaf naar Schwarzen Busch. Na 200 meter ben je terug bij het beginpunt.

Insel Poel praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: Kurverwaltung in Kirchdorf, Wismarsche Strasse 2
Lengte: 20 km
Duur: 3-4 uur (inclusief stops)
Fietsverhuur: Het toeristeninformatiebureau van Carmen Radicke verhuurt fietsen (Wismarsche Strasse 7A, 038425-405003). Via de Kurverwaltung kun je een lijst krijgen met meer adressen (Wismarsche Strasse 2; www.insel-poel.de).
Logeer je in Kirchdorf, informeer dan zeker even bij de verhuurder van je kamer of vakantiewoning. Zijn daar fietsen te huur, dan gebeurt dat vaak tegen een nog wat lager tarief dan bij de officiële organisaties.
Horeca: Onderweg kom je langs meerdere cafés en restaurants. Twee plekken springen er uit. In Schwarzen Busch zit je heerlijk op een terras met zicht op zee bij restaurant Strandperle (dagelijks vanaf 12). En in de haven van Kirchdorf eet je lekker en gezellig bij visrestaurant en visrokerij Kröning’s “Fischbaud”.

De beste reisgidsen

Reisgids Wat & Hoe Mecklenburg Vorpommern

Deze fietstocht is afkomstig uit onze reisgids ‘Wat & Hoe Mecklenburg Vorpommern’. Je vindt in dit boek uitgebreide beschrijvingen van bezienswaardigheden en activiteiten, achtergrondinformatie plus praktische tips voor sfeervol overnachten, eten & drinken, winkelen en ontspannen.
Auteur: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg
Uitgever: Kosmos Uitgevers, 6e (herziene) druk, 2023

Mecklenburg-Vorpommern complete rondreis

Deze digitale reisgids van Mecklenburg-Vorpommern brengt je langs charmante badplaatsen aan de Oostzee, via beroemde UNESCO-havensteden, met tips voor wandel- en fietstochten door nationale parken en op (schier)eilanden. Meer dan 60 beschreven bezienswaardigheden en een volledige rondreis met GPS coördinaten en wegbeschrijving. Met onder meer een autorondreis van 14 dagen, 2 fietsroutes, 4 natuurwandelingen & 7 stadswandelingen in Hanzesteden Hamburg, Lübeck, Schwerin, Wismar, Rostock, Stralsund en Greifswald. Bevat 175 bladzijden A4 in pdf-formaat.

De ramp met de Cap Arkona

Vlak voor het eind van de Tweede Wereldoorlog, op 3 mei 1945, vond bij het eiland Poel een grote scheepsramp plaats. Op de vlucht voor de geallieerden ontruimde de SS concentratiekamp Neuengamme bij Hamburg en dreef een groot deel van de gevangenen op vier schepen bijeen. Bij een bombardement door de Britse RAF werd een van de schepen, de Cap Arkona, midscheeps getroffen en vloog in brand. De SS-ers verlieten het zinkende schip in reddingsboten en lieten de gevangenen aan hun lot over. Velen verbrandden levend of verdronken nadat ze van het schip gesprongen waren. De enkeling die wel zwemmend de kust wist te bereiken, vormde het doelwit van Duitse militairen op het strand. Ruim 7.000 mensen kwamen die dag om. Op Poel staat een monument voor de slachtoffers bij het dorpje Am Schwarzen Busch. Het eilandmuseum heeft een expositie aan de ramp gewijd.

De ramp met de Cap Arkona speelt een cruciale rol in het boek Sonny Boy van Annejet van der Zijl.

De leukste hotels

Logeren op Insel Poel

Zur Seemöwe is een in frisse maritieme kleuren ingericht appartementenhotel op slechts een minuut lopen van het strand van Am Schwarzen Busch. Vriendelijke en sfeervolle plek, met bij elk appartement een eigen balkon of terras.

Wandel- en fietsvakantie in Mecklenburg-Vorpommern

Fiets met SNP Natuurreizen langs de Oostzeekust

Tijdens deze 8-daagse fietsreis langs de Oostzeekust van Mecklenburg-Vorpommern bezoek je de charmante Hanzesteden Stralsund en Greifswald en doorkruis je de eilanden Rügen en Usedom. Langs romantische krijtrotsen, pieren met gezellige paviljoens en de witte houten strandhuizen. Veel groen, gezellige terrassen en met af en toe nog een glimp van de DDR-tijd. De route is nagenoeg vlak, dus geschikt voor iedereen die geregeld fietst.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...