Kunstenaars ontdekten aan het eind van de 19de eeuw de schoonheid van het vissersdorp Ahrenshoop in het Duitse Mecklenburg Vorpommern. Niet alleen de lichtinval, ook het fraaie strand, de ‘Bodden’ tussen eiland en vasteland en de romantische rietgedekte huisjes. De wandeling verbindt deze elementen met elkaar.

Het strand bij Ahrenshoop

Ahrenshoop ligt op het eiland Fischland-Darss-Zingst, dat je tegenwoordig gewoon per fiets of auto bereikt. De wandelroute voert over goed begaanbare wandel- en fietspaden. Alleen tijdens het laatste deel loop je eerst langs de wat brokkelige steile oever boven zee en later over het rulle zandstrand. Onderweg kun je genieten van prachtige vergezichten. Trek dan ook ruim de tijd uit voor deze tocht. Tip: maak de wandeling vroeg in de ochtend of tegen de avond. Dan is de lichtinval op zijn mooist.

Routebeschrijving

Ga als je met je rug naar de ingang van de Kurverwaltung staat rechtsaf en in de Dorfstrasse opnieuw rechtsaf. Steek de weg over en sla linksaf de Feldweg in. Na een bocht naar rechts eindigt de bestrating en wordt de weg onverhard. Houd bij een Y-splitsing rechts aan, richting Neues Kunsthaus.

Houd na een bruggetje over een nauwelijks zichtbaar watertje opnieuw rechts aan en negeer een volgende weg naar rechts. Je loopt op de Bernhard-Seitz-Weg en passeert fraaie rietgedekte huizen met kleurige muren. Sla na het Altes Kapitänshaus en het ernaast gelegen rood gepleisterde huis nummer 8 linksaf, een smal wandelpad in langs een bomenrij.

Langs de Bodden

Je komt uit op een open veld, waar je het pad met een bocht naar rechts volgt. Ga op een verhard pad rechtsaf en verderop bij een Y-splitsing links, een ruiterpad richting Hafen Althagen.

Strandstoelen bij Ahrenshoop
Strandstoelen in de avondzon

Dit pad eindigt voor de schilderachtige en beschutte haven aan de Saaler Bodden. Sla voor het water rechtsaf en ga voorbij het restaurant opnieuw naar rechts, de bestrate weg op.

Ga vlak voor het Bodden-Haus linksaf een fiets- en wandelpad op. Dit smalle pad volg je zo’n 1,5 kilometer. Links zie je door de lage begroeiing heen geregeld de Bodden (een soort binnenzee), rechts zijn (vaak verscholen in het groen) mooie huizen te zien. Vlak voor een bruggetje gaat het pad naar rechts.

Het pad (Boddenweg) komt ter hoogte van een restaurant uit op de hoofdweg, de Niehägerstrasse. Ga hier rechtsaf, steek over en sla vijftig meter verderop linksaf richting Steilufertrappe (bij een parkeerplaats, toiletten en een slagboom). Het pad voert tussen landbouwterreinen door naar de Steilufer, de hoge brokkelige wal die het land van het strand scheidt. Sla vlak voor de kust op het wandelpad richting Grenzweg rechtsaf, maar neem eerst even een kijkje op het uitzichtpunt recht voor je. Links in de verte zie je de Seebrücke (pier) van Wustrow.

De Bakelberg

Je wandelt hoog boven zee en passeert een trap naar het strand. Rechts zie je de Bakelberg, een uitkijkpunt dat met zijn 17,9 meter het hoogste punt van het eiland vormt. Regelmatig zijn er smalle paadjes naar de rand van de Steilufer. Meestal lopen ze dood, na ongeveer 0,5 kilometer kun je echter boven langs de rand verder wandelen.

Op de rand van de Steilufer in Ahrenshoop
Op de rand van de Steilufer

Overal in de wand zitten ronde gaten: zwaluwnesten. Het eiland is hier bijna op zijn smalst, aan beide kanten is het water te zien. Je nadert een verbreding op het strand, met een golfbreker. Ter hoogte van een bank en een fietswijzer daal je via de trap af naar het strand. Dit is strandovergang 15. Ga rechtsaf en volg het strand tot strandovergang 12. Daarachter kom je weer uit bij de Kurverwaltung.

Een schilderachtig huis

Vlak naast Café Buhne staat het ongetwijfeld meest geschilderde en gefotografeerde huis van Ahrenshoop (zie foto boven). Het witte huis met rieten dak werd net achter het duin gebouwd, waardoor je alleen vanaf de bovenverdieping uitzicht op zee hebt. Het groepje bomen naast het huis, het strand, de zee en de wolkenluchten daarboven maken het plaatje helemaal af. Standplaats van de artistieke beschouwer: de rand van het duin bij de parkeerplaats van het café.

Ahrenshoop praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: Kurverwaltung, Kirchnersgang 2 in Ahrenshoop
Lengte: 6 km
Duur: 2 uur (exclusief pauzes)
Horeca: Twee horecagelegenheden onderweg zijn de moeite van een pauze waard. In de haven van Althagen heb je vanaf het terras van het Räucherhaus een schitterend uitzicht over het water en kun je genieten van gerookte vis (en tal van andere lekkernijen). Aan de zeekant van Ahrenshoop tref je achter strandovergang 14 Café Buhne aan, een gemoedelijk café-restaurant met prachtig uitzicht op zee (dinsdag gesloten).

De beste reisgidsen

Reisgids Wat & Hoe Mecklenburg Vorpommern

Deze wandelroute is afkomstig uit onze reisgids ‘Wat & Hoe Mecklenburg Vorpommern’. Je vindt in dit boek uitgebreide beschrijvingen van bezienswaardigheden en activiteiten, achtergrondinformatie plus praktische tips voor sfeervol overnachten, eten & drinken, winkelen en ontspannen.
Auteur: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg
Uitgever: Kosmos Uitgevers, mei 2019 (5e druk)

De leukste hotels en pensions in Ahrenshoop

Nordlicht is een betaalbaar pension met eigen strandopgang en vanuit enkele kamers zeezicht. De kamers hebben eigen sanitair en vaak een balkon of terras. Een plek om voor meerdere dagen je intrek te nemen en te genieten van zon, zee en strand. Het pand ligt in een wat rustiger deel van Ahrenshoop. Er is een restaurant bij, waar goed wordt gekookt.

De goedkoopste hotels vind je bij booking.com. Laagste prijsgarantie, online boekbaar. Lees de onafhankelijke beoordelingen van gasten.
Zoek een hotel in Ahrenshoop ›

Wandel- en fietsvakantie in Mecklenburg-Vorpommern

Fiets met SNP langs de Oostzeekust

SNP Wandelvakanties

Tijdens deze 8-daagse fietsreis langs de Oostzeekust van Mecklenburg Vorpommern bezoek je de charmante Hanzesteden Stralsund en Greifswald en doorkruis je de eilanden Rügen en Usedom. Langs romantische krijtrotsen, pieren met gezellige paviljoens en de witte houten strandhuizen. Veel groen, gezellige terrassen en met af en toe nog een glimp van de DDR-tijd. De route is nagenoeg vlak, dus geschikt voor iedereen die geregeld fietst. Vanaf € 560 per persoon (inclusief B&B, bagagetransfer routebeschrijving en kaarten).