HomeBestemmingenDuitslandStadswandeling Monschau

Stadswandeling Monschau

Bewaren
Bewaard

Het is een van de mooiste en oudste stadjes van de Duitse Eifel: Monschau. Grenzend aan België en op een steenworp van de Hoge Venen trekt het veel Belgische en Nederlandse toeristen. Het is dan ook een plaatje, zoals de kleurige vakwerkhuizen zijn opgetrokken langs het kronkelende riviertje de Roer. Veel toeristen komen voor de gezellige terrassen en de leuke winkeltjes. Wil je verder kijken dan dat, haal dan tijdens deze stadswandeling Monschau je hart op.

Vakwerkhuizen in Monschau langs de Rur

Frans of Duits?

De geschiedenis van Monschau gaat vele eeuwen terug. Ooit was het een Waalse plaats, met de naam Montjoie (‘vreugdevolle berg’). Het maakte toen deel uit van het hertogdom Limbourg. Tijdens de Dertigjarige Oorlog (1618-1648) ‘verduitste’ Montjoie dankzij de komst van Duitstalige Protestanten. In de 18de eeuw bloeide Monschau op door de wol- en lakenindustrie. In die periode kregen de kleurige vakwerkhuizen in het stadje gezelschap van statige grote huizen, zoals het Rotes Haus.

Charmante afwisseling

Tijdens deze stadswandeling maak je kennis met al deze aspecten van Monschau’s historie. Van de 13de-eeuwse burcht en de Haller Ruïne, via de kleurrijke vakwerkhuizen tot de statige koopmanshuizen als het Rotes Haus. Ook krijg je een indruk van de weelderige natuur in de directe omgeving van Monschau. Daarmee maak je ook kennis tijdens een etappe van de Eifelsteig. Maar nu eerst deze stadswandeling Monschau.

Route stadswandeling Monschau

Huis tussen Unterer en Oberer Mühlenberg in Monschau
Huis tussen Unterer en Oberer Mühlenberg

Start op de Markt, steek aan de noordzijde via de brug de Roer over en sla rechtsaf de Esbachstrasse in. Je wandelt langs het water en ziet aan de overkant de imposante Pfarrkirche St. Maria Geburt en het voormalige klooster. Ga rechtsaf de brug over en nogmaals rechtsaf Austrasse in. Je passeert kerk en klooster nu aan de andere kant. Terug op de Markt ga je bij Café Kaulard scherp linksaf en volg je het stijgende straatje Markt / Unterer Mühlenberg. Je komt uit bij een smal wit huis, dat tussen twee straten staat. Sla hier scherp rechtsaf en volg het straatje Oberer Mühlenberg terug.

Weidse blik

Na nummer 5 (rechts) ga je links langs Gastehuis Luise een smal straatje in en daarna de trappen op. Volg de bordjes ‘Eifelsteig’ naar boven, tot je bij het eerste uitkijkpunt komt. Je bent hier al hoog boven Monschau en hebt schitterend uitzicht op het oude stadje en de rivier in de diepte. Je kijkt ook fraai uit op Burg Monschau aan de overkant en rechts de Haller Ruïne.

Burcht van Monschau

De Burcht van Monschau dateert van de 13de eeuw, toen ‘Montjoie’ ontstond en zich uitbreidde. Dat het stadje een burcht nodig had om zichzelf te kunnen verdedigen, blijkt wel uit het feit dat weinig van de burcht nog origineel is. Er is geregeld om gevochten en er werd geplunderd. Origineel is onder meer de Ezelstoren. De (gerestaureerde) burcht huisvest nu de Jeugdherberg van Monschau.

Door het bos

Bos bij Monschau
Door het bos daal je af naar de Altstadt

Vervolg het pad, langs nog twee uitkijkpunten en het vierde uitkijkpunt bij de kleine Antonius-kapel. Aan het eind van het pad sla je rechtsaf en daal je door het bos terug af naar de Altstadt. Even nadat dit pad is uitgekomen op een asfaltweg, ga je rechtsaf door een metalen hek en de trap af. Je wandel langs Café Thelen naar de brug. Ga de brug over en sla rechtsaf (Herbert-Isaac Strasse).

Naar de burcht

Volg deze straat met een bocht mee naar links en sla bij de Kirchstrasse linksaf tot de Maria Kirche. Ga net na de kerk de trap op en loop over het voetpad naar Burg Monschau. Volg de weg onderlangs de burcht, Burgweg. Wandel onder de Ezelstoren door en daal linksaf via de trappen af naar de Altstadt (Schlossberg).

Sla beneden linksaf, Kirchstrasse, en ga op de Y-splitsing rechtsaf de Holzmarkt in. Wandel linksaf de Laufenstrasse in en volg deze tot restaurant Rest Inn.

Naar de Haller Ruïne

Sla direct na Rest Inn rechtsaf, volg het straatje naar Haller Ruïne, en ga voor de rotswand links het trappenpad op. Dit gaat vrij steil omhoog. Sla bij de volgende splitsing scherp rechtsaf, een stijgend graspad. Ga op de volgende T-splitsing rechtsaf, richting ‘Altstadt Monschau’ en volg dit tot je uitkomt bij de Haller Ruïne.

Haller Ruïne

De burcht ziet er imposant uit, als een kloek verdedigingswerk. Toch is niet helemaal duidelijk wat de functie ervan was. Een wachttoren, een burcht, een vooruitgeschoven post van een ander kasteel? Voor nu is het vooral een fraai uitkijkpunt over de vallei van Monschau, met het kleurrijke stadje aan je voeten.

mensen op het uitzichtplatform bij de Haller ruïne in Monschau
Uitzicht vanaf de Haller ruïne

Terug naar beneden

Kies na je bezoek aan de ruïne het pad rechtsaf naar beneden. Houd bij de volgende splitsing rechts aan. Je komt uit op een uitzichtplatform met informatietafels. Neem daar linksaf de trappen naar beneden. Je komt uit op het straatje Stehlings en slaat hier rechtsaf. Ga bij het Rotes Haus linksaf de Laufenstrasse in en wandel voor de kerk linksaf.

Loop naar de brug en steek de Roer over. Ga linksaf de Rurstrasse in en je komt terug op de Markt, eindpunt van deze stadswandeling Monschau.

Das Rotes Haus

De eerste, bekende, bewoners van Monschau waren de nonnen van een klooster dat hier begin 13de eeuw werd gebouwd. Om vijandige legers, rovers en plunderaars op afstand te houden, bouwden de autoriteiten in 1217 een burcht. Er vestigden zich van lieverlee ook gewone mensen en het dorpje werd langzaam een stadje. Het water van de Roer en de er hier in uitkomende rivier Laufenbach bleek schoon genoeg om te starten met de textielnijverheid. Die bracht veel welvaart in Monschau. In de tweede helft van de 18de eeuw arriveerde ene Johann Heinrich Scheibler, die nieuwe technieken introduceerde en de textielnijverheid verder stimuleerde. Hij werd er rijk van en liet Das Rotes Haus bouwen.

Das Rote Haus in Monschau
De beste reisgidsen over Monschau

Eifel rondreis

Digitale reisgids Eifel
Digitale reisgids EIfel

Verken de Noord- en Vulkaaneifel in deze digitale reisgids, en ontdek bekende maar ook minder bekende plekjes van dit mooie stukje Duitsland:

• Verken de Noord-Eifel en Vulkaaneifel in 2 volledig uitgestippelde autoroutes die je langs alle hoogtepunten, maar ook enkele verborgen pareltjes brengen
  • Snuif de sfeer op in Monschau, Blankenheim, Ahrweiler en Bad Münstereifel in 4 uitgewerkte stadswandelingen
  • Kom tot rust tijdens een groene kuurwandeling in Germünd
  • Zoek de natuur op in 4 prachtige uitgewerkte natuur- en boswandelingen

Rotherwandelgids Eifel

Een speciale uitgave van deze populaire serie wandelgidsen over de Eifel zegt wel iets over de populariteit van het gebied. En Rothergidsen wijzen je altijd uitstekend de weg. Duidelijke beschrijvingen, kaarten en praktische informatie over wandeltijd, niveau, hoogteverschillen, horeca en de reis naar het begin- en vanaf het eindpunt. Meerdere routes in de buurt van Monschau.

De leukste hotels

Logeren in Monschau

Hier & Jetzt in Monschau City vind je in de rustige Kirchstrasse, direct gelegen aan deze stadswandeling Monschau en op korte afstand van de terrassen en winkeltjes van de Altstadt. Je kan kiezen tussen een grote en kleine kamer, beide met eigen badkamer. Ontbijt apart bij te boeken.

Appartement Felsenhäuschen is schitterend gelegen bij Burg Monschau, met het fraaie uitzicht op het stadje inbegrepen. Gezellig ingericht, luxe badkamer, complete keuken en fijne bedden. een echte aanrader!

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Dwars door de Lage Landen

var bol_sitebar_v2={"id":"bol_1714138201791", "baseUrl":"partner.bol.com","productId":"9300000175074886","familyId":"","siteId":"2864","target":true,"rating":true,"price":true,"deliveryDescription":true,"button":false,"linkName":"Dwars%20door%20de%20Lage%20Landen%202%2C%20Arnout%20Hauben","linkSubId":""}; Arnout Hauben gaat opnieuw op pad dwars door zijn zo geliefde Lage Landen. Samen met kompanen Ruben en Philippe wandelt hij deze...