HomeBestemmingenBelgiëWijnwandelen België: rond de Wijngaardberg

Wijnwandelen België: rond de Wijngaardberg

Bewaren
Bewaard

Op de zuidflank van de 72 meter hoge Wijngaardberg wordt al sinds de middeleeuwen wijn gemaakt. Tijdens deze rondwandeling vanuit wijndorp Wezemaal klim je tussen de wijngaarden tot de top en wandel je langs een historische stenen muur naar de noordkant van de berg. Hier, in de mysterieuze beukenbossen, kan het zomaar 5 graden Celsius kouder zijn. Een tocht vol afwisseling dus!

Wandelen rond de Wijngaardberg

De wandeling gaat van start bij het Bezoekerscentrum in Wezemaal. Er is een ruime parkeerplaats. Kom je met de trein, dan stap je uit op station Wezemaal (lijn Leuven-Hasselt) en wandel je 1 km tot het dorp. De route is bewegwijzerd via rode zeshoekige bordjes met de tekst ‘Wijngaardbergwandeling’. Samen met onderstaande routebeschrijving en het onlangs geïntroduceerde knooppuntennetwerk blijf je goed op het ‘rechte’ pad.

De wandelroute

Loop langs het Bezoekerscentrum de Kerkstraat door, sla links af en wandel rechts om de kerk. Rechts zie je de voormalige pastorie, een buitenproportioneel groot complex met een poortgebouw en bijgebouwen. Ga op de Steenweg te Nieuwrode even linksaf en direct rechtsaf langs de verkeersweg. Sla na 100 meter rechts af en wandel het dorp uit via onverharde paden. Je passeert een kleuterschool, slaat op het Kerkhofpad links af en op de verkeersweg rechts af. Links achter de kleine kapel (die midden op de weg staat) begint de klim van de Wijngaardberg.

- Advertentie -

Volg het karrenspoor ca. 400 meter en sla dan scherp links af, een flink stijgend bospad in. Ga linksaf, aan het eind rechtsaf en dan opnieuw linksaf. Je komt uit bij een picknickbank.

Bewegwijzering wandeling op de Wijngaardberg

Een prima plek om uit te rusten en te genieten van het uitzicht op de Hagelandse vallei. Klim daarna de trap op, loop linksaf en klim steeds door tot boven op de berg. Je komt uit bij de stenen muur. Deze was vroeger tot 2 meter hoog en hield de koude noordelijke wind tegen, ter bescherming van de wijnranken.

Door de boomgaard

Volg de muur rechtsaf tot een houten brug (links over de muur). Ga hier naar rechts en daal door het bos en tussen de wijnranken af tot een karrenspoor in het veld. Ga even linksaf en sla na 100 meter bij een informatiebord nogmaals linksaf, een pittige klim terug het bos in. Op de top van de berg loop je tegen een fruitboomgaard aan. Ga rechtsaf en wandel langs de boomgaard tot een asfaltweg. Sla links af en wandel na 300 meter linksaf, een veldweg in. Deze voert je langs onder meer een perzikboomgaard. Ga na deze boomgaard even naar rechts, volg de weg naar links en sla op de kruising rechts af. Daal via deze holle bosweg de berg af.

Het sterk dalende pad brengt je weer aan de voet van de Wijngaardberg. Ga hier linksaf en wandel over het pad langs de noordflank van de berg. Twee keer passeer je een wildrooster. Daartussenin grazen Hebridean-schapen. Na het tweede rooster bereik je de rand van een donker ogend beukenbos.

wijnwandelen België
Peren in de fruitboomgaard op de Wijngaardberg

Heilig Hartbeeld

Ga het ‘donker’ in, houd rechts aan langs het ravijn en blijf de bosrand volgen tot de bewegwijzering je linksaf omhoog stuurt. Via een steile klim kom je boven aan de rand van een fruitboomgaard uit.

Ga rechtsaf en volg de bosrand tot een afslag met een bankje. Sla hier rechts af en daal langzaam af tot je in de verte bebouwing weer ziet. Loop hier linksaf, houd even verderop rechts aan en volg de aangegeven route door het bos en langs de boomgaarden. Je komt uit bij een verkeersweg.

Wandel vóór de verkeersweg linksaf terug het bos in en beklim de berg weer een stukje. Aan de rand van het bos stuit je op het enorme Heilig Hartbeeld en je ziet beneden het dorp Wezemaal opdoemen. Daal langs de rand van de berg af, ga op de asfaltweg linksaf en loop het dorp in. Sla op de T-splitsing rechtsaf en wandel terug naar het Bezoekerscentrum.

Knooppunten

Je kunt onderweg ook deze knooppuntenreeks aanhouden: 6-62-63-65-74-64-61-6.

Hagelandse wijn

De Hagelandse wijn werd in 2008 uitgeroepen tot de beste Belgische wijn. Nieuwsgierig geworden? Loop binnen bij het Bezoekerscentrum. Via een multimediale expositie kom je meer te weten over de geschiedenis van de lokale wijnteelt, het microklimaat en de activiteiten van de wijnboeren. De wijn is er te koop. Een proeverij kan alleen op afspraak, met een groep. Staat de kelderdeur echter open, loop dan rustig even binnen. Op de laatste zaterdag van augustus viert Wezemaal het wijnfeest. Dan kun je overal proeven!

Kerkstraat 16, Wezemaal, +32 (0)16-616440, www.toerismevlaamsbrabant.be.
Open: di-vr 13-17, za-zo 14-18, Pasen-okt (daarbuiten: zo 13-17)

De Wijngaardberg praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: Kerkstraat 16, Wezemaal (Bezoekerscentrum Hagelandse wijn)
Lengte: 8 km
Duur: 3 uur (inclusief stops)
Horeca: aan het begin en einde van de wandeling vind je in Wezemaal horecagelegenheden. Het leukste adres is Brasserie Boeres, naast de kerk. Hier kun je streekgerechten eten en wijn en bier uit de omgeving drinken.

De beste reisgidsen

Wandelen in Vlaams-Brabant

Robert Declerck neemt je mee naar de jongste provincie van België: Vlaams-Brabant. Hij wandelt in steden en stadjes in Hageland, Haspengouw en Pajottenland. Alle routes hebben een lengte van ongeveer vijf kilometer. Onderweg loop je langs bijzondere plekken: van onverwachte bezienswaardigheden tot groene (stads)parken.

Wijn in de Lage Landen

Van het noorden van Friesland tot in het Vlaamse Heuvelland zijn bevlogen wijnmakers dag in dag uit bezig om in de uitdagingen van ons klimaat op professionele manier wijn te maken. Met succes! Dit boek geeft die wijnmakers een gezicht en gaat dieper in op de smaak van onze eigen wijn. Van wijngaard en druivenras tot duurzame wijnbouw en het vinificatieproces in de kelder. Voor welke uitdagingen staan de wijnmakers en hoe gaan ze te werk?

Wijndame Meta van den Boomen neemt je in Wijn in de Lage Landen mee langs de mooiste wijngaarden in Nederland en Vlaanderen. De sfeervolle foto’s van Sarah Distel illustreren het persoonlijke verhaal van de wijnmakers en voeren je mee naar de meest idyllische plekken. Dit boek zal menig liefhebber van wijn, lekker eten, lokale producten en de prachtige plekken in eigen land doen watertanden.

Groot Wandelboek Vlaanderen

75 wandelingen, goed voor zo’n 1000 km wandelplezier. De nieuwe editie van Groot Wandelboek Vlaanderen biedt een ruime keuze aan tochten voor het hele gezin. Goed beschreven, duidelijke kaarten en voldoende keuze in elke Vlaamse provincie. In dit boek tref je ook een wandeling vanuit Wezemaal.

Wat & Hoe reisgids, Antwerpen en Brussel

Antwerpen, Brussel, Gent en Brugge. Maar ook wat minder druk bezochte steden als Luik, Leuven, Mechelen en Charleroi. België grossiert in steden die je uitnodigen voor een lang weekend. Om hun fantastische musea te bezoeken, een stadswandeling te maken en lokale lekkernijen te proeven. En breng ook zeker een bezoek aan kleinere plaatsen, daal eens af in een oude mijn of het voormalig riool van Antwerpen, ga eindeloos wandelen of fietsen in de Belgische natuurgebieden. Van de uitgestrekte Ardennen tot de Vlaamse Voerstreek en Unesco Werelderfgoed De Hoge Kempen. In onze reisgids vind je inspiratie voor vele vakanties en lange weekenden.
Auteur: Tineke Zwijgers. Fotografie: Dorien Koppenberg. Uitgever: Kosmos, 2024

De leukste B&B’s in Vlaams Brabant

B&B Nokernote

B&B Nokernote is een sympathieke en landelijk gelegen B&B met drie gastenverblijven. De comfortabele kamers zijn thematisch ingericht, in de sfeer van Maghreb, Savanne en het Hoge Noorden. Je kunt in de omgeving heerlijk wandelen en fietsen en bijvoorbeeld het interactieve Suikermuseum in Tienen bezoeken. Ook wijngebied Hageland is dichtbij. De ingrediënten voor het ontbijt komen uit eigen tuin en boomgaard of van leveranciers uit de omgeving.

Zie ook: Wijnwandelen ›

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...