HomeBestemmingenNederlandWijnwandelen in het Jekerdal: on-Nederlands mooi

Wijnwandelen in het Jekerdal: on-Nederlands mooi

Bewaren
Bewaard

Ten zuiden van Maastricht ligt in de kom tussen Maas en Albertkanaal het charmante Jekerdal. Je waant je hier niet in Nederland of België, maar in het midden van Frankrijk of Duitsland. Dat komt door de wijnranken die opkruipen tegen de zonnige hellingen van de Louwberg. Ga mee wijnwandelen in het Jekerdal: langs twee wijngaarden, over de Sint-Pietersberg en uitblazen in Château Neercanne.

Wijnwandelen in het Jekerdal
De Apostelhoeve, waar je onderweg kunt wijn proeven

Routebeschrijving

De wijnwandeling gaat van start bij patisserie Smets in het dorpje Kanne, aan de rand van het Jekerdal. Wandel, als je met je rug voor de ingang staat, rechtsaf de straat (Boys) uit. Je passeert de Heilig Grafkapel, een barokke kopie van de Heilig Grafkerk in Jeruzalem, en gaat rechtdoor Muizenberg op. Sla de eerste weg rechts in, die je langs grenspaal 69 omhoog voert naar Château Neercanne.

Ga na het restaurantterras en de toegangspoort scherp naar links over een smal pad langs de kasteelmuur (markering: oranje kruis). De bankjes langs het pad vormen een goede rust- en lunchplek en bieden een weids uitzicht over het Jekerdal. Sla bij de T-splitsing rechtsaf en volg dit pad enige tijd omhoog door het bos (negeer zijpaden, ook als de route met het oranje kruis bij een dikke eikenboom linksaf gaat). Het pad daalt, buigt naar rechts en voert je slingerend en via traptreden verder omlaag tot aan een ‘verspringende’ kruising met 2 houten afsluitbomen.

Wijnwandelen in het Jekerdal bij Maastricht
De baroktuinen van Château Neercanne

Château Neercanne

Neem even de tijd om dit 17de-eeuwse kasteel te bekijken. Neercanne is het enige terrassenkasteel van Nederland. De fraaie baroktuinen zijn verdeeld over 4 niveaus en worden beschermd door Unesco.

Vanaf het hoogste terras kijk je prachtig uit over de tuinen en het Jekerdal. In de verte zie je Maastricht. Je kunt er even het wijnwandelpad volgen langs de eigen teelt Pinot Noir van het kasteel en een kijkje nemen in de kruiden- en ‘vergeten groenten’-tuin, waaruit de koks bijna dagelijks plukken. Je kunt ook nog even afdalen in de eigen mergelgrot van het kasteel.

Ga hier linksaf en volg de stijgende holle weg (markering: oranje kruis). Sla bij de 1e splitsing nogmaals linksaf en klim door tot je bij een kruispunt met een wegkruis komt. Ga hier rechtsaf, langs een waterstation van WML (Waterleiding Maatschappij Limburg) en een zitbank-met-uitzicht, tot de volgende kruising. Sla rechtsaf, Dalingsweg (markering blauwe ruit) en daal langs de Apostelhoeve af tot de voorrangsweg (Cannerweg).

Apostelhoeve

De Apostelhoeve is de oudste wijngaard van Nederland (sinds 1970). Het gros van de wijnvelden die je in het Jekerdal ziet hoort bij deze wijngaard. Overigens werd hier al sinds de 9de eeuw wijn gemaakt.

De Apostelhoeve

De concurrentie met het (langer houdbare) bier en de ‘kleine ijstijd’ in de 16de en 17de eeuw deden destijds de wijnbouw de das om. Pas de laatste decennia leent ons noordelijk klimaat zich weer voor grootschaliger druiventeelt, met als extra bijkomstigheid het ontstaan van nieuwe druivenrassen (als Johanniter, Rondo en Solaris). Deze zijn sneller rijp en minder gevoelig voor schimmels.

De Apostelhoeve verbouwt 4 druivensoorten (Müller-Thurgau, Auxerrois, Riesling en Pinot Gris) en maakt daar 6 witte wijnen en een brut van. Bijzonder is de cuvée van het huis. Deze wordt gemaakt van meerdere druivensoorten en kun je zien als de persoonlijke keuze van het wijnhuis. Passanten zijn van maandag t/m zaterdag tussen 9-17 uur welkom om wijn te kopen. Toen wij er binnenliepen, werden we gastvrij ontvangen, kregen uitleg en mochten de wijnen proeven voor we tot aankoop overgingen. Met een groep vanaf 12 personen kun je op afspraak terecht voor een rondleiding met proeverij. www.apostelhoeve.nl

Wijnproeverij bij Hoeve Nekum

Steek de Cannerweg over en vervolg je route over de Nekummerweg. Je passeert Hoeve Nekum, de tweede wijngaard in het Jekerdal.

Hoeve Nekum

De familie Bollen startte hier in 1988 met de wijnbouw: Rivaner, Riesling, Auxerrois voor witte wijn en Pinot Noir voor een rode wijn. Dat doet de familie heel goed.

In 2003 was Hoeve Nekum het beste wijngoed van Limburg en in 2002 dronken de bruiloftsgasten van Willem-Alexander en Máxima Riesling van Hoeve Nekum.

Helaas kun je hier niet op vaste tijden terecht om wijn te proeven en te kopen (maar vragen staat vrij). Wel kun je een kijkje nemen in de demonstratiewijngaard en met groepen terecht voor een rondleiding met proeverij. www.hoevenekum.nl

De weg buigt bij Hoeve Nekum naar links, wordt een grindweg en voert je via een brug over de Jeker.

Jeker

De Jeker slingert zich lieflijk en onopvallend door het Jekerdal. Ze heeft haar bron in de provincie Luik, midden in het dorpje Lens-Saint-Servais (gemeente Geer). Dat is Franstalig gebied en de rivier wordt hier de Geer genoemd, in de Waalse streektaal Djer.
Dwars door Haspengouw stroomt de Jeker richting Maastricht, waar ze uitmondt in de Maas. Onderweg ontmoet ze het Albertkanaal, waar ze via een onderleider onderdoor stroomt. Vroeger was de Jeker een van de visrijkste rivieren van Nederland. Door lozingen uit riolen en de suikerbietenindustrie raakte het water echter vervuild en verdween de vis. Nu wordt gewerkt aan het herstel van het water en de natuurlijke stroming. Waarschijnlijk komt de vis dan terug en kan ook Château Neercanne zijn vijver opnieuw voeden met water uit de Jeker.

Vervolg het pad na de brug, steek de Mergelweg bij Hoeve Canne over en kies het stijgende pad links van het gebouw. Dit brengt je boven op de Sint-Pietersberg en bij het monument van het bekende Pieterpad, dat hier start/eindigt. Volg de grindweg naar rechts, negeer zijpaden en ga ook op de ongelijke kruising rechtdoor over een breed pad (markering: rode driehoek). Vervolg je route rechtdoor bij een omgekeerde Y-splitsing en ga bij de volgende ongelijke kruising rechtdoor via een klaphek (markering: rode driehoek). Er volgt weer een mooi uitzicht over het Jekerdal, met aan de overkant Château Neercanne. De brede grindweg buigt geleidelijk naar links tot je uitkomt bij een zwerfsteen (rechts), een grasveld (links) en een schoorsteen van de ENCI (voor je).

De Duivelsgrot

Volg hier rechtsaf een graspad dat bergafwaarts voert. Ga beneden rechtsaf over een volgend graspad langs een grashelling (markering: rode driehoek/geel kruis). Je komt uit bij de Duivelsgrot.

wijnwandelen in het Jekerdal
Wandelaars in het Jekerdal tegen de achtergrond van Château Neercanne

Ga hier linksaf en volg het pad omhoog langs een afrastering, tot je via een klaphek uitkomt bij een veldweg. Sla hier het pad linksaf in, dat je omhoog langs grenspaal 59 voert. Negeer zijpaden, sla vlak voor de volgende grenspaal (58) rechtsaf en wandel via een stegelke (draaihekje) omlaag (markering: gele rechthoek/oranje kruis).

Je komt uit bij een asfaltweg en volgt deze linksaf verder omlaag. Ga vlak voor de Sint-Hubertuskerk rechtsaf en negeer de zijwegen links. Sla na grenspaal 63 linksaf (markering: oranje kruis) en steek de Jeker weer over. Wandel rechtdoor, ook na het oversteken van de voorrangsweg. Sla bij de T-splitsing linksaf en ga op de kruising bij de Heilig Grafkapel nogmaals links, Boys in. Je bent terug bij je vertrekpunt. In de buurt kun je ijs eten bij IJssalon/tearoom Hilde Ice (Boys 7) of iets eten/drinken bij In Kanne & Kruike (Statiestraat 39, ook een hotel).

Het Jekerdal praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: Patisserie Smets, Boys 3, 3770 Kanne, België (lekker brood of vlaai voor onderweg: di en do-za 8-18, zo 8-15, ma 10-18 uur). Meer info: www.smets-kanne.be
Parkeren: in de vakken langs de Statiestraat of op het parkeerterrein ter hoogte van Statiestraat-Op het Broek.
Lengte: circa 8 km
Duur: 2,5-3,5 uur (inclusief rustpauzes)
Horeca: In Kanne vind je meerdere cafés en restaurants. Neem voor onderweg iets te eten en drinken mee (er zijn voldoende picknickplaatsen en bankjes). Op Château Neercanne kun je terecht voor lunch in l’Auberge of op het terras en voor een (prijzig) diner in het restaurant. Er wordt Limburgse wijn geschonken uit onder meer het Jekerdal.
Meer wijnwandelingen: niet ver van het Jekerdal kan je voor wijnwandelen ook terecht in de omgeving van Vijlen en Wahlwiller.

De beste reisgidsen

De mooiste wijnwandelingen in Nederland

Vinoloog Mariëlla Beukers en wandelblogger Wanda Catsman zetten tien wandelingen uit langs en door Nederlandse wijngaarden. De duidelijk beschreven (maar niet langs de route gemarkeerde) wandelingen worden omlijst door informatieve hoofdstukken. Zoals over de historie van de Nederlandse wijnbouw, de hier verbouwde druivenrassen, Nederlandse ‘bubbels’ en wijntoerisme. Het boekje is handzaam om onderweg mee te nemen, oogt feestelijk en is leuk om te lezen. Heel inspirerend dus! Uitgever: Gegarandeerd Onregelmatig, 2019.

Wijn in de Lage Landen

Van het noorden van Friesland tot in het Vlaamse Heuvelland zijn bevlogen wijnmakers dag in dag uit bezig om in de uitdagingen van ons klimaat op professionele manier wijn te maken. Met succes! Dit boek geeft die wijnmakers een gezicht en gaat dieper in op de smaak van onze eigen wijn. Van wijngaard en druivenras tot duurzame wijnbouw en het vinificatieproces in de kelder. Voor welke uitdagingen staan de wijnmakers en hoe gaan ze te werk?

Wijndame Meta van den Boomen neemt je in Wijn in de Lage Landen mee langs de mooiste wijngaarden in Nederland en Vlaanderen. De sfeervolle foto’s van Sarah Distel illustreren het persoonlijke verhaal van de wijnmakers en voeren je mee naar de meest idyllische plekken. Dit boek zal menig liefhebber van wijn, lekker eten, lokale producten en de prachtige plekken in eigen land doen watertanden.

Reisgids ‘Voeren buiten de lijntjes’

Meer over het Jekerdal en Hoeve Nekum lees je in ‘Voeren buiten de lijntjes’. Je vindt in deze gids reisinformatie over de Voerstreek en de omringende steden en streken van de Euregio: Maastricht, Luik, Aken, Limburgs Heuvelland en Land van Herve. Met veel tips voor bijzonder eten en slapen. Plus een hoofdstuk over streekspecialiteiten, compleet met recepten (binnenkort herziene editie beschikbaar).
Auteur: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg
Uitgever: Davidsfonds Leuven, 2009 | ISBN: 978 90 5826 623 1

De leukste B&B’s en hotels

Logeren in het Jekerdal

B&B Breusjterhofke in Eijsden
B&B Breusjterhofke

In Eijsden, op tien autominuten van de wandelroute, ligt B&B het Breusjterhofke. Vijf kamers in een combinatie van romantiek en comfort.

Bijzonder: wat je mooi vindt aan meubels en accessoires, kun je kopen. Het onthaal door eigenaren Angeline en Rob van der Pluym is Limburgs gastvrij: bij aankomst koffie en thee met zelfgebakken taart en ’s ochtends een uitgebreid ontbijt met eitje naar keuze: gekookt, gebakken of scrambled. Vanuit de B&B wandel je in enkele minuten naar de oever van de Maas.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...