HomeBestemmingenItaliëVenetië: wandelen in rustig San Marco

Venetië: wandelen in rustig San Marco

Bewaren
Bewaard

“Venetië is prachtig, maar jammer dat er zoveel toeristen komen.” Met deze stadswandeling laat je zelfs in de drukke wijk San Marco de massa achter je en kun je in relatieve rust door steegjes, over pleinen en langs kanalen dwalen. Ga mee op een enkeltje San Marco-Rialtobrug.

Het Canal Grande in Venetië
Het Canal Grande is het belangrijkste en grootste kanaal in Venetië

Routebeschrijving

Loop, staand met je rug naar de halte van de vaporetto (San Zaccaria), linksaf langs het water. Kijk bij de 1e of 2e brug (afhankelijk van op welk ponton je bent uitgestapt) even naar rechts. Daar zie je de beroemde ‘Brug der zuchten’.

De Brug der zuchten en het Dogenpaleis

Over de Brug der zuchten werden gevangenen van het naastgelegen Dogenpaleis naar de gevangenis gebracht. Dat betekende niet zelden een doodvonnis. Werden ze niet gemarteld of geëxecuteerd, dan was de kans groot dat ze doodziek werden in de vochtige pozzi, de kelders onder waterniveau die als cellen dienst deden.
In het Dogenpaleis maak je kennis met de Republiek Venetië, zoals die bijna een millennium bestond en vanuit hier geregeerd werd. Je kunt er zelf rondkijken en genieten van de kunst en architectuur van dit roze paleis met zijn witte zuilen, maar ook mee met een rondleiding. Dan neem je tevens een kijkje in de gevangenis en zie je onder meer de cel onder het dak, van waaruit de beroemde charmeur Casanova in 1756 ontsnapte.

Steek na de paleistuinen (rechts) nogmaals een kanaal over en ga rechtsaf, Calle Vallaresso. Sla aan het eind linksaf en wandel langs de overdadig gedecoreerde San Moisè kerk. Vervolg over de brug de Calle Larga XXII Marzo en houd aan het einde eerst links, dan rechts aan en ga over een brug naar de Campo Santa Maria del Giglio. Houd na de kerk rechts aan. Twee bruggen verder passeer je weer een kerk, de San Maurizio. Na nog een brug kom je uit op het brede plein Campo Santo Stefano.

Campo Santo Stefano

Na alle smalle straatjes, bruggen en intieme pleintjes is dit ruime en zonnige plein een verademing en een uitstekende plek voor koffie, aperitief of lunch. Ooit was dit niet zo’n vredige plek: op het plein vonden tot 1802 stierengevechten plaats. Nu is het plein bezaaid met terrassen. Het terras van Le Cafè biedt een fijn uitzicht, de koffie is er goed en de koekjes zijn lekker. Voor meer zoetigheid kun je terecht bij Paolin, waar ze heerlijk ijs verkopen.

Campo Santo Stefano, Venetie
Campo Stefano is een uitstekende plek voor koffie, een aperitief of lunch

Vervolg je wandeling rechtsaf over het plein, langs de kerk Santo Stefano en over de brug naar een volgend plein: Sant’ Anzolo. Sla hier direct rechtsaf en volg vanaf de rechterhoek van het plein de smalle Calle Caotorta.

Het San Marco plein in Venetie
Op het San Marco plein is het altijd druk

Ga rechtsaf de brug over, volg direct links Calle Fenice, nog een brug over en steek langs het fraai gerestaureerde Teatro La Fenice door naar het plein San Fantin.
Sla hier direct linksaf en volg de Rio Verona over een brug tot het eind. Volg rechtsaf Calle Mandola tot je na een brug uitkomt op Campo Manin. Ga aan de overkant linksaf en volg de smalle Salita San Luca tot het volgende plein, Campo San Luca. Houd hier links aan, Calle San Luca.

Je merkt het direct: het is nu gedaan met de relatieve rust. Je komt uit in de drukke winkelstraat Calle Fabbri. Ga linksaf, eerste straat rechts en wandel langs de kerk San Salvador. Heb je tijd, loop hier even binnen. Het lichte interieur met enkele zachte kleuraccenten is het decor van twee schilderijen van Titiaan. Vervolg de straat, nu Due Aprile geheten, sla aan het eind linksaf en je komt uit bij de beroemde Ponte di Rialto.

Ponte di Rialto

De marmeren brug dateert van de 16de eeuw en was lange tijd de enige brug over het Canal Grande. Hij is beroemd om zijn rijen winkels, waardoor je, eenmaal op de brug, nauwelijks nog het idee hebt op een brug te staan. Wil je haar in vol ornaat zien, maak dan een tochtje met de vaporetto (waterbus). Op de brug zijn vooral luxe artikelen te koop, als sieraden, zijde, schoenen en tassen.

Venetië praktisch

Route-informatie

Start: San Zaccaria (halte vaporetto)
Eindpunt: Ponte di Rialto
Lengte: 2 km
Duur: 1,5 uur (inclusief pauzes)
OV-kaart: de goedkoopste manier om (onbeperkt) rond te reizen per boottaxi en bus is met de Tourist Travel Card, te koop op stations en in kiosken. Je kunt kiezen voor 1, 2, 3 of 7 dagen (€ 20, € 30, € 40 of € 60).

De beste reisgidsen

Wat & Hoe stedentrip Venetië

Met deze zeer betaalbare gids heb je alles bij de hand voor een (kort) verblijf in de stad en de omgeving. Een Top-10 selectie, een lijst met hotspots, wandelroutes, vele tips voor logeren, eten & drinken, winkelen en uitgaan, praktische informatie en duidelijke kaarten. Plus veel sfeervolle foto’s.

Kosmos Uitgevers, 2022

Time to momo Venetië

Fris ogende gids, die je in zes wandelingen door Venetië gidst. Je komt langs de bekende bezienswaardigheden, maar krijgt ook tips om het Venetië van de Venetianen te ontdekken. Leuke, minder toeristische eethuisjes, een wandeling vroeg in de ochtend en een markt waar vooral locals hun inkopen doen. Inclusief losse plattegrond en een app met extra’s. Mo’Media 2021.

Capitool Venetië & Veneto

De dikke (272 pagina’s) en degelijke Capitool reisgids is misschien niet de eerste keuze voor een korte vakantie in Venetië. Maar wil je graag alles weten van wat je bezoekt, dan ben je met deze gids goed uitgerust. Vooral de ‘uitgeklapte’ tekeningen van bijzondere gebouwen en de aantrekkelijk vormgegeven spreads ‘Onder de Loep’ vormen een verrijking die typisch is voor de serie Capitool. Met deze gids kun je bovendien op pad in de regio Veneto, inclusief het Gardameer en de Dolomieten. Unieboek | Het Spectrum, 2023

Venetië Citygids (PDF)

Praktische reisgids in PDF. Verken bekende plekken, maar ook enkele verborgen pareltjes. Kuier langs eeuwen geschiedenis en verdwaal in de kleine straatjes. Met volledig uitgewerkte wandeling.
24 bladzijden A4 in pdf-formaat, gemakkelijk uit te printen of te lezen op tablet/smartphone, beschrijft meer dan 35 highlights, biedt achtergrondinformatie, weetjes en praktische reistips, brengt je naar leuke adresjes om te eten en drinken, is na aankoop meteen te downloaden.

De leukste hotels, guesthouses en appartementen in Venetië

Logeren in Venetië

Het zal je niet verbazen dat de Venetiaanse hotels duurder worden naarmate ze centraler gelegen zijn. Een paar honderd euro per nacht in een palazzo bij het San Marcoplein is geen uitzondering en dat loopt flink op als je een paar nachten blijft.

Daarom logeren toeristen geregeld in Mestre, de aangrenzende stad op het vasteland, slechts een half uurtje met de bus verwijderd van de Venetiaanse kanalen. Maar ook in de wat minder drukke Venetiaanse wijken Cannaregio en Dorsoduro kun je best betaalbaar logeren. Onze tips:

• Het Santa Margherita Guesthouse in Dorsuduro biedt lichte en frisse kamers met eigen sanitair in een rustig buurtje. Je kunt zelf koken in de gemeenschappelijke keuken en met mooi weer ontbijten in de tuin.
  • La Palazzina Veneziana, aan een sfeervol kanaal in Cannaregio, wordt gerund door een familie en biedt rustige en comfortabele kamers in een gezellige omgeving en ’s ochtends een prima ontbijt.
  • Venice Art Design B&B and apartments in Mestre biedt luxe, design en een uitstekend ontbijt voor een vriendelijke prijs. Met de bus ben je zo in Venetië, maar van hieruit kun je ook prima de omgeving verkennen (Padua, Verona, Triëst).
Individuele rondreis naar Venetië

SNP Natuurreizen

SNP Natuurreizen biedt een 9-daagse individuele rondreis aan naar Veneto. Je trekt rond per auto, maakt korte wandel- en fietstochten naar keuze. Je bezoekt behalve het Gardameer, Verona en de Grappaheuvels ook Venetië. Bijzonder aan de reis zijn de logeeradressen: agriturismo op onder meer een wijngoed. Vanaf € 530 per persoon (inclusief logies & ontbijt, wijnproeverij, kaartmateriaal en routes).

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...