HomeSpanjeCanarische EilandenStadswandeling Santa Cruz de la Palma

Stadswandeling Santa Cruz de la Palma

Bewaren
Bewaard

Santa Cruz, de hoofdstad van La Palma, geldt als de mooiste hoofdstad van de Canarische Eilanden. Het oude centrum is een mix van kasseienstraatjes, huizen met houten balkons en schaduwrijke pleintjes. Maar niet alles is er oud, je vindt er ook leuke winkeltjes, gezellige bars en restaurants. Trek dus een dagje uit voor Santa Cruz en maak een stadswandeling.

Santa Cruz de la Palma
Calle Pérez de Brito is een gezellige winkelstraat

Dit artikel publiceerden wij voor de vulkaanuitbarstingen van 2021. (Wandel)vakanties op het eiland zijn weer mogelijk, maar informeer bij je reisorganisatie naar wat wel en niet kan.

De wandeling start op de voetgangersbrug tegenover Museo Naval Barco de la Virgen (tussen Calle Carias en Avenida las Nieves). In de omgeving is het op weekdagen makkelijker parkeren dan in het oude centrum.

Columbus

De voetgangersbrug voert je over de barranco (kloof) naar maritiem museum Barco de la Virgen. Dit is gevestigd in een betonnen replica van het schip van Columbus. Met dit schip waagde de ontdekkingsreiziger in 1492 zijn beroemde oversteek van de Atlantische Oceaan en kwam hij per ongeluk terecht in Amerika. Wandel achter het schip Plaza de Alameda op. Dit plein, met zijn terras onder de laurierbomen, is geliefd bij de Palmeros en een gezellige plek voor een kop koffie.

Even klimmen

Mannen drinken koffie in Santa Cruz de la Palma
Koffie drinken en bijpraten op Plaza de Alameda

Verlaat het plein (rechtdoor) via Calle San Francisco. Je komt uit op Plaza San Francisco. Rechts zie je het voormalig Franciscanenklooster uit de 16de eeuw. Het is fraai gerestaureerd en herbergt nu Museo Insular. De zalen liggen aan twee patio’s en je vindt er opgezette dieren, scheepsmodellen en beeldende kunst van onder meer Joan Miró.

Wandel na je museumbezoek rechtsaf Calle Baltasar Martín in, een stijgend straatje met mooie oude huizen. Via Calle Verode (links) en Calle Francisco Vega Monroy (2e straat links) daal je weer af. Je loopt hier langs het prachtige witte Hospital Nuestra Señora de los Dolores.

Houten balkons

Wandel in de bocht naar rechts rechtdoor Calle Sierra in, dat je met een bocht naar links op Calle Cruz Roja brengt. Sla hier even rechtsaf en ga dan rechtdoor Callejon de Reyes in. Je komt uit op Pérez de Brito, gaat rechtsaf en de tweede straat linksaf Calle Tedota tot Avenida Marítima. Dit is de boulevard van Santa Cruz de la Palma. Direct rechtsaf sta je voor een rij historische huizen met de voor de Canarische Eilanden zo typische houten balkons. Ze zijn in vrolijke kleuren geschilderd en heel fotogeniek.

Rond lunchtijd

Restaurant Enriclai in Santa Cruz de la Palma
Carmen entertaint haar gasten in restaurant Enriclai

Wandel na deze huizen rechtsaf, steek Pérez de Brito nogmaals over en vervolg je weg met een bocht naar links door Garachico. Ga aan het eind rechtsaf, Calle Vandale, en direct rechtsaf Calle dr. Santos Abreu in. Hier passeer je restaurant Enriclai (onze lunchtip!) en ga je met de bocht mee naar links een stukje klimmen door deze mooie straat. Sla linksaf in Callejon Tres Picos, en daal linksaf weer af, Avenida del Puente. Sla ter hoogte van restaurant Enriclai nu rechtsaf naar Calle Pérez Volcán. Je komt uit op Plaza d’España, een plein als een theater. Compleet met arcades, trappen naar Iglesia de Salvador en een akoestiek die vele straatmuzikanten trekt.

Vlaamse kunst

Verlaat Plaza d’España aan de noordzijde via Calle van de Walle en sla aan het eind rechtsaf Calle San Sebastián in. Ga voorbij de kapel San Sebastián linksaf, Calle Francisco Abreu. Als je aan het eind weer linksaf gaat, kom je op het plein voor de kerk Santo Domingo. In deze kerk kun je kunst bewonderen die Vlaamse kooplieden meebrachten naar La Palma.

Verlaat het kerkplein aan de (lager gelegen) zuidzijde, Calle Virgen de la Luz, en sla linksaf naar Blas Simón. Dit charmante steegje komt uit op Calle O’Daly. Ga hier even naar rechts en vervolg het steegje dan linksaf verder naar beneden. Je komt uit op de Avenida Marítima. Besluit de wandeling met een drankje op een terras of neem een kijkje op het (zwarte) zandstrand.

Stadswandeling Santa Cruz de la Palma praktisch

Route-informatie

Start: voetgangersbrug tegenover Museo Naval Barco de la Virgen (tussen Calle Carias en Avenida las Nieves)
Einde: Avenida Marítima, hoek Blas Simón
Duur: 1,5 – 4 uur (afhankelijk van museumbezoek & lunch)
Parkeren: in het weekend is er vaak nog wel (gratis) plek op het parkeerterrein bij de ingang van de havens langs Avenida Marítima. Op weekdagen is dat vaak vol. Rijd dan Avenida Marítima in oostelijke richting af en volg de LP-1 tot de rand van de stad. Daar vind je doorgaans nog wel plekjes in Calle Maldonado of Calle Abenguareme, een straat met autodealers, garages etc. Je bent dan vlak bij het startpunt van de wandeling.
Lunch: in restaurant Enriclai word je bediend, verwend en vermaakt door de hartelijke Carmen en eet je heerlijke gerechten die Pedro bereidt in het kleine keukentje. De vier tafeltjes zijn snel bezet dus reserveren is aanbevolen (Calle dr. Santos Abreu 2, +34 680 203290).

De beste reisgidsen over La Palma

Rother Wandelgids La Palma

Onze aanrader voor wie La Palma graag te voet verkent. De gids bevat 63 wandelroutes. Deze variëren van enkele uren tot een hele dag en zijn opgedeeld in 3 niveau’s: makkelijk (blauw), tamelijk moeilijk (rood) tot zwaar (zwart). De meeste routes in deze gids (45) zijn rood. Dat maakt meteen duidelijk dat het bergachtige La Palma een bestemming is voor geoefende wandelaars. De 14 blauwe routes zijn goed te doen mits je niet opziet tegen klimmen en dalen. Sommige rode routes zijn vooral ’tamelijk moeilijk’ vanwege de duur van de tocht. Duidelijke routebeschrijvingen, met foto’s, kaartje, staafdiagram over klimmen en dalen en achtergrondinformatie.
Elmar, 2016

ANWB Extra La Palma

Handzaam en betaalbaar gidsje met grote uitvouwbare kaart en veel foto’s. Prima voor een kennismaking met La Palma tijdens een verblijf van een week. Besteedt ook aandacht aan wandelen, inclusief enkele uitgeschreven routes (rondwandeling in het zuiden bij Los Canarios en korte route vanaf La Cumbresita langs de randen van Caldera de Taburiente).

ANWB Media, 2022

Canarische Eilanden Reisgids (PDF)

Deze praktische, digitale reisgids (PDF) brengt je naar 7 Canarische Eilanden, waar er niet allen voor zonnekloppers, maar ook voor avonturiers heel wat te beleven valt.

• Ontdek niet alleen de mooiste stranden van Gran Canaria, Tenerife, Lanzarote en Fuerteventura, maar ook de prachtige natuur en de nationale parken van deze 4 eilanden
  • Verlaat de gebaande paden en verken de minder toeristische eilanden La Gomerra en El Hierro met ongerepte natuur
  • Laat je overweldigen door het regenwoud en de woestijnen van La Palma
  • Snuif de sfeer op in Las Palmas en Santa Cruz de Tenerife in 2 uitgestippelde stadswandelingen
De leukste hotels

Bijzonder overnachten met Eliza was here

De meeste reizigers boeken hun vakantie op La Palma inclusief vlucht, all risk verzekerde huurauto en hotel of appartement. Daarvoor bevelen wij Eliza was here aan: bijzondere en kleinschalige locaties. Eliza slaat linksaf waar anderen rechts afslaan en dat pakt ook op het groene en rustige La Palma prima uit.
De appartementen en vakantiehuisjes op La Palma zijn wat hoger gelegen en bieden vaak een weids uitzicht op zee. Wij logeerden zelf in Casita Cancelita in het zuidwesten: natuurstenen huisjes met een tuin of terras en gebruik van zwembad. Een prima uitvalsbasis voor tochtjes naar het westen en zuiden van La Palma, maar ook Santa Cruz is snel bereikbaar. Zoek je vooral rust, dan is Casita La Graja een aanrader. Dit huisje met privé zwembad staat in het noordwestelijke Tijarafe.

Eliza was here (NL) ›
Eliza was here (B) ›

CAsa Cancelita Eliza was here
Casa Cancelita

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...