HomeBestemmingenNederlandFietsen en wandelen in de Schoorlse Duinen & De Kerf

Fietsen en wandelen in de Schoorlse Duinen & De Kerf

Bewaren
Bewaard

’Die ellendige duinen’ noemde een dijkgraaf de Schoorlse duinen in 1801. Het stuivende zand zorgde voor overlast in de omgeving. Het duin werd beplant met bos, zodat miljoenen dennen het zand op zijn plaats konden houden. Dat is gelukt en heeft een prachtig natuurgebied gecreëerd van bijna 1900 hectare loof- en naaldbos, stuifduinen, heide en een rijk begroeide binnenduinrand. De zee heeft vrij spel in De Kerf. Bij storm en springvloed stroomt het zoute water er een eind landinwaarts.

De Kerf
Bij De Kerf heeft de zee vrij spel

Routebeschrijving

Staatsbosbeheer heeft in de Schoorlse duinen, tussen Camperduin en Bergen aan Zee, diverse fietspaden aangelegd en wandelingen uitgestippeld. De wandelingen variëren van 2 tot 19 kilometer en voeren over verharde en onverharde paden. Fietsroutes zijn er van 18 tot 30 km.

Deze fiets- en wandelroute begint op het punt waar je in Noord-Schoorl de Heereweg verlaat om naar Buitencentrum Schoorlse Duinen te gaan (de expositie in het centrum is een boeiende introductie voor een tocht door de Schoorlse duinen).

De Berenkuil

Rijd via het fietspad het bos in. Dit is de Schoorlse Zeeweg. De weg stijgt licht en maakt een bocht naar links. Na een volgende bocht naar rechts gaat het pad naar beneden. Aan je rechterhand zie je een recreatieterrein in de diepte. Bij een ANWB-paddenstoel rijd je rechtdoor over een flink dalende weg tot ‘bosbuffet’ De Berenkuil.

Ga bij De Berenkuil rechtdoor. Het bos bestaat vooral uit naaldbomen, die in de 19e eeuw werden geplant om het zand op z’n plaats te houden. Staatsbosbeheer richt zich steeds meer op het ‘wild en open’ houden van de duinen en het natuurlijk maken van het bos. Dat betekent meer loofbos en minder (geïmporteerde) dennenbomen. Na de uitspanning verlaat je langzaam het bos. Eerst aan de rechterkant en later ook links gaat het bos over in heide en duin.

De Zwarte Blink

Stap even af bij uitzichtpunt De Zwarte Blink en klim via de trap omhoog. Je hebt uitzicht op de zee en in noordoostelijke richting het Vogelmeer. Vervolg je route tot het eind van de Schoorlse Zeeweg. Stap bij de fietsenstalling af en klim even over het duin. In de zomer is hier een strandpaviljoen open.

Strand bij Schoorl
Wandelen op het strand bij Schoorl

Fiets terug landinwaarts en neem na ongeveer 500 meter de eerste weg naar rechts: de Dr. van Steinweg. Het landschap wisselt tussen open duin, heide en bos. Je passeert de Mariaweg, naar links, die van 1 maart tot 1 juli gesloten is vanwege het broedseizoen voor vogels. Even verderop zie je aan je linkerhand een informatiebord over De Kerf. Ga hier rechtsaf een bospad op en parkeer je fiets aan de bosrand. Wandel vanaf hier naar het uitzichtpunt boven op het duin.

De Kerf

Vanaf hier kun je De Kerf, het strand en de zee zien en gebruik maken van een vaste verrekijker. De inkeping in de duinen dateert van 1997, zodat het zeewater bij storm en springvloed de Parnassiavallei in kan stromen. Zo wordt de bodem geïmpregneerd met zout water en groeien hier planten als schorrekruid, zeeaster en zandbiet. Loop vanaf het uitzichtpunt over een smal zandpad naar beneden en langs de plas naar het strand.

Langs de andere kant van de plas loop je weer in de richting van het bos. Ga voor de bosrand linksaf en loop door tot de fietsenstalling. Fiets terug naar de Dr. van Steinweg en sla bij het paneel rechtsaf. Na zo’n 500 meter maakt de weg een bocht naar links (rechtdoor en rechtsaf zie je alleen een zandpad). Volg deze bocht en vervolg de weg. Die heet nu Blijdensteinweg. Je rijdt weer door het bos. Ga linksaf bij de tweede weg: Julianalaan. Deze rechte weg volg je tot je weer bij De Berenkuil arriveert. Sla hier rechtsaf en volg de Schoorlse Zeeweg tot je weer bij de Heereweg in Schoorl uitkomt.

Schoorlse Duinen praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: Buitencentrum Schoorlse Duinen, Oorsprongweg 1, 1871 HA Schoorl
Lengte: 16 km fietsen, 2,5 km lopen
Duur: 2 uur
Fietsverhuur: Op 2 plaatsen in Schoorl zijn fietsen te huur: Fietsverhuur Schoorl, Duinweg 2, 072-509 00 72 en Kust Tweewielers Fietsverhuur, Paardenmarkt 45, 072-509 20 67.
Horeca: Je kunt iets te eten kopen bij buitencentrum Schoorlse Duinen. Onderweg is een stop mogelijk bij ‘bosbuffet’ de Berenkuil. Langs het strand kun je in het zomerseizoen terecht bij Paviljoen Paal 29.

De beste reisgidsen

Reisgids Wat & Hoe Noordzeekust

Deze fiets- en wandeltocht is afkomstig uit de reisgids ‘Wat & Hoe Noordzeekust’. Je vindt in dit boek uitgebreide beschrijvingen van bezienswaardigheden en activiteiten, achtergrondinformatie plus praktische tips voor sfeervol overnachten, eten & drinken, winkelen en ontspannen.
Auteur: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg | Kosmos Uitgevers

Nederlands Kustpad

LAW (213 km) van Den Helder naar Hoek van Holland (en vice versa). In Hoek van Holland sluit het pad aan op het Deltapad naar Sluis. Via een extra etappe biedt het bij Den Oever en via de Afsluitdijk aansluiting op het Friese Kustpad. Daarmee maakt het Hollands Kustpad deel uit van het Europese Kustpad (E9), dat van het Poolse Gdansk naar het Zuid-Franse Biarritz voert. Verwacht niet dat je op dit pad dagelijks de zee ziet. Het pad loopt regelmatig kilometers ver landinwaarts door het duingebied.
Uitgever: Stichting Wandelnet, 2019

Holland boven Amsterdam Rondreis

In deze digitale reisgids ontdek je bekende maar ook minder bekende plekjes van Holland boven Amsterdam. €7,50

• Compleet uitgewerkte rondreis  van 215 km (3 dagen), van Broek in Waterland tot Zaanse Schans
  • 3 uitgewerkte wandelingen in Marken, Hoorn en Alkmaar
  • Verken het historische centrum en rijke verleden van Den Helder
  • Ga op verkenning in Enkhuizen, de stad van het Zuiderzeemuseum
  • Bezoek de Zaanse Schans, z’n molens, typisch 17de eeuws Holland
  • Je komt ook in De Rijp, ooit een centrum voor haringvissers en walvisvaarders
  • En nog veel meer voor een unieke rondreis door dit prachtig stukje Nederland

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Nieuws

De 1e Wandelaar des Vaderlands

Koninklijke Wandelbond Nederland benoemt vanaf februari 2024 de allereerste Wandelaar des Vaderlands. Mediaverslaggever en wandelfanaat Lana Witte-de Wit draagt de komende twee jaar deze...