HomeBestemmingenBelgiëFietsen in de Ardennen: het Land van de Bronnen

Fietsen in de Ardennen: het Land van de Bronnen

Bewaren
Bewaard

Langs de snelstromende rivier Amblève en tussen Engels aandoende heggetjes in de heuvels erboven. Voor heerlijk fietsen in de Ardennen hoef je niet ver te reizen. Het ‘Land van de Bronnen’ begint direct onder Luik en voert je door weidse valleien, langs rivieren en door lieflijke dorpjes.

Fietspad naar Sprimont, Ardennen
Tussen de velden door dalen we af naar Sprimont

Vlak onder Luik beginnen de Ardennen voor ons in het dal van de snelstromende rivier Amblève. Vanaf de snelweg (E25) zien we het dal al fraai liggen en even later rijden we Remouchamps in. Dat dorp wordt ook wel Trois-Ponts genoemd, vanwege de drie bruggen over de Amblève. We zijn direct in vakantiestemming en bestellen een kop koffie op het schaduwrijke terras van restaurant Bonhomme, dat uitkijkt op de meest oostelijke brug van het dorp.

De steile hellingen van het Amblève-dal zijn een populaire bestemming voor wielrenners, maar recreatieve fietsroutes vinden we er niet. We halen daarom een kaart bij het toeristenbureau en zoeken onze eigen weg tussen enkele mooie plekjes die we kennen van wandeltochten. Met e-bikes, dat wel, want de hellingen kunnen pittig zijn.

- Advertentie -

We huren ze bij Bicyclic Remouchamps, de fietswinkel bij het R Hotel. De verhuurder raadt ons aan een kijkje te nemen op La Redoute, waarvan we het begin van de helling aan de overkant van de weg zien liggen. “Het is misschien wel de beroemdste klim van België”, vertelt hij. “Iedereen die bij ons een fiets huurt, begint zijn tocht daar.”

La Redoute-Sprimont-Aywaille-Remouchamps

We rijden even het dorp in om wat leeftocht in te slaan en starten onze tocht in Rue de la Reffe en Rue du Halage. Deze weg voert langs de rivier het dorp Remouchamps uit en loopt dan dood. Na Italiaans restaurant Casa Nostra slaan we rechtsaf, Rue du Broux, en linksaf Rue Ladry in. Die heet na een bocht naar rechts Rue Trotinfosse en leidt ons onder de provinciale weg N633d door. Daarna slaan we direct rechtsaf richting La Redoute.

La Redoute

La Redoute is, zo zegt men, misschien wel de beroemdste klim in België. Ze was jarenlang de scherprechter van de wielerklassieker Luik-Bastenaken-Luik.

La Redoute, Ardennen

Door enkele aanpassingen in het parcours is de kuitenbijter niet meer de ‘angst-gegner’ van weleer, maar heeft ze haar heldenstatus niet verloren. La Redoute staat niet langer te boek als de moeilijkste beklimming van de Ardennen, maar blijft evengoed pittig. Vanaf 2018 is La Redoute ook opgenomen in de andere Waalse klassieker, de Waalse Pijl.

We vragen maximale ondersteuning van onze e-bikes, maar moeten toch af en toe even afstappen. Klimmen we aanvankelijk met 8% naar boven, na de bocht naar links wordt het 12% en later zelfs zo’n 14%. Scherprechter inderdaad, hier zakken wij als fietsers van het ‘Vlakke Land’ flink door het ijs. We kruipen dapper door en verbazen ons over de terugkerende naam ‘Phil’ op het wegdek. “Dat is Philippe Gilbert, hier vlakbij geboren”, roept een passerende wandelaar met hond. Ach ja, de trots van fiets minnend Wallonië en winnaar van onder meer de Ronde van Vlaanderen en Luik-Bastenaken-Luik.

Op de T-splitsing bij de top rusten we uit op een bankje en eten een broodje. Vanaf een hoogte van 292 meter kijken we hier weids uit over het dal. We vervolgen de fietstocht linksaf, lekker vlak, en slaan na een paar honderd meter rechtsaf de Rue de Warnoumont in. Op de provinciale weg N30 rijden we even rechtsaf en slaan we al snel, in de bocht naar rechts, linksaf Rue du Tige in. Zo’n 500 meter verderop wacht ons rechtsaf een idyllisch, smal fietspad dat tussen de velden door afdaalt naar Sprimont. We fietsen het dorp langs Rue de la Liberté in.

Terug naar de rivier

De Amblève, vlak voor Aywaille

Op het kruispunt aan de rand van Sprimont slaan we linksaf Rue de Lillé in, later Rue de Presseux. Het is een rustige, landelijke weg die licht klimt en daalt en mooie uitzichten biedt. In Presseux slaan we linksaf Rue de l’Abevreye in, later Rue de Fraiture, waarlangs we afdalen naar de rivier. Na een scherpe bocht naar links komen we over Rue de Rivage uit bij de brug over de Amblève. We steken de rivier over, slaan aan het eind van Rue de Liotte linksaf en volgen enige tijd de N633 richting Aywaille. Deze voert ons al dicht langs de rivier, maar kort na de brug bij Martinrive kiezen we linksaf een mountainbike-route die ons over een pad langs het water Aywaille in leidt. Onderweg trekken we even de schoenen uit om heerlijk onze voeten te koelen in het koude water.

In Aywaille steken we de rivier terug over en slaan over het water direct rechtsaf een parkje in. We volgen het pad langs de rivier tot de weg doodloopt en we opnieuw oversteken naar de zuidkant van de Amblève. We blijven de rivier volgen, achterlangs een bedrijventerrein met bouw- en supermarkten. Het fietspad eindigt in Remouchamps vlak voor de middelste van de drie bruggen. We slaan even rechtsaf Rue du Parc in en volgen dan linksaf Rue Marsale tot we op de N633 linksaf de laatste brug over gaan. Aan de overkant wacht ons op het terras van restaurant Bonhomme een koud glas wijn.

Remouchamps-Becco-La Reid-Remouchamps

Ook onze tweede fietstocht voert over wegen en soms onverharde paden langs fraaie uitzichten. We rijden Remouchamps nu in noordelijke richting uit, onder de snelweg door, en volgen de N666 tot kort na Rue de Hotchamps (links). Daar verlaten we de doorgaande weg rechtsaf en klimmen het bochtige weggetje Hassoumont in. We voelen ons even in Engeland, zoals de smalle weg aan beide zijden is afgezoomd met hoge heggen. Bij de driesprong houden we links aan en volgen de weg enige tijd parallel aan de N666.

Becco, Ardennen
Becco

Op de volgende kruising (waar je rechtsaf naar het Safaripark gaat) rijden we nog even rechtdoor en slaan op de volgende kruising rechtsaf, Deigné in. Even verderop, in een bocht naar rechts, gaan we linksaf Fange de Deigné in.

Deze rustige weg leidt ons de berg op, wordt daar enige tijd onverhard en voert door het bos naar een dal aan de andere kant. Daar steken we de N606 over en slaan zo’n 80 meter verderop linksaf Bois Renard in. Op de T-splitsing gaan we rechtsaf (nog steeds Bois Renard) en steken een dal over tot we, na een bocht naar rechts uitkomen op de weg door Becco. Die gaan we rechtsaf in en fietsen het dorp in. Becco is een charmant boerendorpje, met slechts enkele straatjes rond de kerk. Op de T-splitsing na de kerk gaan we rechtsaf het dorp weer uit en volgen we de autoweg naar de veelkruising in Hautregard. We slaan schuin rechtsaf richting Remouchamps en kunnen over de dalende weg N697 heerlijk ontspannen uit rijden tot we terug aan de Amblève in Remouchamps zijn.

De beste reisgidsen over de Ardennen

Rother wandelgids Ardennen & Hoge Venen

Onze aanrader voor veel wil wandelen in de Ardennen! De gids bevat maar liefst 50 wandelingen. In de inleiding tref je (beperkt) toeristische informatie over de regio aan. De routes zijn verspreid over 4 regio’s: De Hoge Venen & Oostkantons, het Land van de Bronnen & het Amblèvedal, de provincie Luxemburg en Langs de Maas en de Lesse. Ze variëren van enkele uren tot een hele dag en zijn opgedeeld in 2 niveau’s, van makkelijk tot tamelijk moeilijk. Zeer duidelijke routebeschrijvingen, met foto’s, kaartje, staafdiagram over klimmen en dalen en voldoende achtergrondinformatie.
Uitgever: Elmar, 2015.

ANWB Extra Ardennen

De ANWB extra gidsen zijn handig tijdens een kort bezoek aan deze regio, waarbij je snel een keuze moet maken tussen de vele bestemmingen. Met de top tien van niet te missen bezienswaardigheden ben je daar dan zo uit. Je treft er pasklare routes door de regio, tips voor logeer- en eetgelegenheden en bovendien enkele volledig uitgeschreven routes. Van Luik tot de Hoge Venen en van Bouillon tot de Semois. Inclusief handig uitneembare kaart met daarop tips voor eten, drinken en uitgaan.
Uitgever: ANWB, 2021

Wat & Hoe reisgids, Antwerpen en Brussel

Antwerpen, Brussel, Gent en Brugge. Maar ook wat minder druk bezochte steden als Luik, Leuven, Mechelen en Charleroi. België grossiert in steden die je uitnodigen voor een lang weekend. Om hun fantastische musea te bezoeken, een stadswandeling te maken en lokale lekkernijen te proeven. En breng ook zeker een bezoek aan kleinere plaatsen, daal eens af in een oude mijn of het voormalig riool van Antwerpen, ga eindeloos wandelen of fietsen in de Belgische natuurgebieden. Van de uitgestrekte Ardennen tot de Vlaamse Voerstreek en Unesco Werelderfgoed De Hoge Kempen. In onze reisgids vind je inspiratie voor vele vakanties en lange weekenden.
Auteur: Tineke Zwijgers. Fotografie: Dorien Koppenberg. Uitgever: Kosmos, 2024

Ardennen complete rondreis

In deze digitale reisgids ontdek je bekende maar ook minder bekende plekjes in de Belgische Ardennen. €15,00

• Ontdek de Belgische Ardennen in 8 verschillende regio’s
  • 7 autoroutes: toeren door het Ardeens decor
  • 16 luswandelingen uitgetekend in volle natuur
  • 4 fietsroutes voor e-bikes
  • 9 stadswandelingen met o.a. Namen, Bouillon, Durbuy, Arlon en Marche-en-Famenne
  • Proef de typisch Ardeense specialiteiten en degusteer Belgische kazen en bieren
  • Dé gids voor een totaalbeleving + hidden spots die je niet in andere reisgidsen zal vinden
De leukste hotels

Logeren in het Land van de Bronnen

Een uitstekend uitgangspunt voor fietsers is het R Hotel, dat vlakbij de start van de klim naar La Redoute aan de weg N633d staat. De kamers zijn sfeervol ingericht, je kunt er genieten van zwembad en spa en hebt vanaf het terras een heerlijk uitzicht over het dal. In het restaurant wordt fantastisch gekookt en ook het ontbijt is elke dag opnieuw een verrassing.

Het terras van restaurant Umami in het R Hotel

Ook verbleven wij in La Chrisnie, een knus en schoon appartement in Theux-La Reid. Het ligt aan de tweede hierboven beschreven fietsroute. De eigenaren zijn vriendelijk, behulpzaam en laten je geheel vrij. Ruime tuin bij het appartement met verkoelende bomen, ligstoelen en eethoekje.

Hartje Remouchamps is hotel-restaurant Bonhomme een aanrader. Leuk en historisch ogend pand, fijn restaurant en groot terras, vriendelijke ontvangst. Geschikt voor kort verblijf.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...