HomeBestemmingenBelgiëArdennen: slingeren langs de Semois

Ardennen: slingeren langs de Semois

Bewaren
Bewaard

Ongetemd meandert de Semois tussen de heuvels langs de grens met Frankrijk. Tijdens deze autorit volg je de rivier een dag en word je getrakteerd op de fraaiste uitzichten op spectaculaire lussen. Geregeld daal je af tot waterniveau om de rivier over te steken. Dat zijn goede gelegenheden voor een stop in een van de gezellige dorpjes langs de rivier.

Zicht op de Semois, Ardennen
Even uitrusten bij de ’tombe van de reus’, met fraai zicht op de Semois

Wij ontwikkelden deze route per auto en stapten onderweg geregeld uit voor een korte wandeling. Je kunt ‘m ook uitstekend per fiets doen en bijvoorbeeld halverwege overnachten in Bouillon.

De route gaat van start bij het meest westelijke uitkijkpunt op de Semois in België. Het bevindt zich, duidelijk aangegeven, langs de N935. Dit is een zijweg van de N914 tussen Bohan en Vresse-sur-Semois. Vanaf dit punt kijk je vanuit de hoogte op de rivier, omgeven door beboste hellingen. Om alvast in de stemming te komen!

Beroemd uitzicht op de Semois

Rijd in zuidelijke richting en volg in Membre de N914 richting Vresse-sur-Semois. Sla op de kruising in Vresse even rechtsaf de rivier over voor een ommetje in Laforêt. Dit is een van de mooiste dorpen van Wallonië. Parkeer bij de kerk en neem een kijkje in de straatjes met gerestaureerde huizen. Keer terug naar Vresse en rijd rechtdoor, richting Alle-sur-Semois. Je volgt eerst de N943, na de T-splitsing bij benzinepomp La Haisette wordt dit de N945. Je passeert het dorpje Mouzaive, gelegen aan de overkant van de rivier en bereikbaar via een lange brug.

De Semois

De Semois is geen lange rivier, maar wel een spectaculaire. Ze ontspringt vlakbij de grens met Luxemburg, in Arlon, en slingert over een lengte van 190 km parallel aan de Franse grens. Voorbij Bohan steekt de Semois de grens met Frankrijk over, om na 20 km uit te monden in de Maas. Opvallend is dat de afstand tussen bron en monding slechts 70 km is. De Semois verdrievoudigt die afstand bijna door de vele meanders die ze maakt. In de loop der tijd sleet de rivier zich een weg door leistenen heuvels, waardoor diepe ravijnen ontstonden. Daarbij toonde de Semois zich opvallend buigzaam. Niet zelden boog ze om obstakels heen en maakte een bijna volmaakte lus. Het resultaat: enkele adembenemende uitkijkpunten.

Ga na Mouzaive op de splitsing linksaf, N819 richting Rochehaut. Daar wacht het eerste van de twee beroemde, veel gefotografeerde, uitzichten op de Semois. De rivier maakt hier een lus om het dorpje Frahan heen. Vlak voor je Rochehaut binnenrijdt, passeer je een uitzichtpunt. Het uitzicht is verderop nog mooier, als je ter hoogte van restaurant Le Point de Vue de auto parkeert. Dan zie je meer van de lus.

Het Bouillon van Godfried

Het kasteel van Bouillon

Je vervolgt de doorgaande weg door Rochehaut en slaat tweemaal rechtsaf, N893 richting Poupehan en Corbion. In Poupehan daal je af en steek je de Semois over, waarna de weg snel stijgt naar Corbion. Onderweg heb je fraai zicht op de rivier of kun je vanaf een parkeerplaats even naar een uitkijkpunt wandelen. De weg voert door Corbion, een rustig en aangenaam boerendorp.

Sla op de splitsing linksaf en volg de N810 naar Bouillon. Je komt Bouillon binnen aan de achterzijde van het imposante kasteel. Rijd via een ‘viaduct’ onder het kasteel door en houd meteen links aan. Ga via de brug de Semois over en houd opnieuw links aan. Je passeert de toeristische attractie Archéoscope.

Neem op de rotonde de weg schuin rechts/rechtdoor, ga op de splitsing rechtsaf en rijd omhoog de stad uit, N828.

Wat te zien in Bouillon

Bouillon ligt prachtig in een lus van de Semois en is een van de populairste bestemmingen van de Ardennen. Geen wonder, want wie raakt niet onder de indruk van het uitzicht op de rots met het langwerpige middeleeuwse kasteel van Godfried van Bouillon? Of het zicht op de stad als je eenmaal boven bent? Wie meer van de beroemde kruisvaarder wil weten, mag het museum Archéoscope Godefroid de Bouillon niet overslaan.

Tombe van de reus

Je komt uit op een grote, doorgaande weg, de N89. Rijd linksaf richting Dinant. Na circa 1 kilometer ga je (ter hoogte van een autoshowroom) linksaf in de richting van Sensenruth, Botassart en Tombeau du Géant.

Tombe du Geant, Ardennen

Volg deze weg en volg steeds de aangegeven route naar Botassart. Rijd rechtdoor in Botassart, richting Tombeau du Géant. Deze ’tombe van de reus’ is het tweede beroemde uitkijkpunt op de Semois dat je vandaag aandoet. Hier wordt een beboste heuvel bijna volledig omringd door een lus van de rivier. Er staan bankjes bij de rand en je kunt een wandelpad naar beneden volgen. Het is ook een mooie plek voor een picknick.

Keer daarna via Botassart terug naar de N89. Rijd op de N89 even linksaf en sla na zo’n 100 meter rechtsaf, N865 richting Dohan en Herbeumont. Je rijdt door het dorpje Noirefontaine. Het wegnummer wordt N866. Ga op een splitsing rechtdoor, richting Dohan en Herbeumont, nu de N816. Je komt in Dohan, waar je de Semois opnieuw oversteekt.

Fotogenieke finale

Ga in Dohan op een splitsing linksaf, N865 naar Herbeumont. De weg klimt omhoog en je passeert enkele fraaie uitzichtpunten op de rivier in de diepte. Blijf in Mortehan de N865 rechtdoor volgen naar Herbeumont. Kies op een splitsing de N884 richting Herbeumont en blijf deze weg door het dorp volgen, richting Florenville. De weg slingert zich door het landschap en je steekt nog een keer de Semois over. Je komt uit op de doorgaande weg N83. Volg deze linksaf richting Florenville en neem na circa 4 kilometer linksaf de afslag naar Chassepierre. Al snel zie je dit schilderachtige dorp in de diepte liggen. Parkeer bij de kerk (uit 1702) en wandel nog even een stukje langs de Semois. Na een paar honderd meter kom je bij een brug, vanwaar het uitzicht op het water en het dorp prachtig is.

Zicht op Chassepierre in de Ardennen
Zicht op Chassepierre

Semois Praktisch

Route-informatie

Lengte: 85 km
Start: uitkijkpunt Jambon de la Semois, aan de N935 (zijweg van de weg tussen Bohan en Vresse)
Einde: de kerk van Chassepierre
Horeca: onderweg passeer je tal van dorpjes waar je iets kan eten en drinken. Aanraders zijn: het restaurant aan de overkant van de rivier in Mouzaive. In Rochehaut geniet je van het beroemde uitzicht op het terras van Le Point de Vue. En aan het eind van de autotocht is het lekker bijkomen en borrelen bij La Vieille Ferme in Chassepierre.

De beste reisgidsen over de Ardennen

Rother wandelgids Ardennen & Hoge Venen

Onze aanrader voor wandelen in de Ardennen! De gids bevat 50 wandelingen, waarvan 6 in de directe omgeving van deze autoroute. In de inleiding tref je toeristische informatie over de regio aan. De routes zijn verspreid over 4 regio’s: De Hoge Venen & Oostkantons, het Land van de Bronnen & het Amblèvedal, de provincie Luxemburg en Langs de Maas en de Lesse. Ze variëren van enkele uren tot een dag en van makkelijk tot tamelijk moeilijk. Duidelijke routebeschrijvingen, met foto’s, kaartje, staafdiagram over klimmen en dalen en achtergrondinformatie.
Uitgever: Elmar, 2015.

ANWB Extra Ardennen

De ANWB extra gidsen zijn handig tijdens een kort bezoek aan deze regio, waarbij je snel een keuze moet maken tussen de vele bestemmingen. Met de top tien van niet te missen bezienswaardigheden ben je daar dan zo uit. Je treft er pasklare routes door de regio, tips voor logeer- en eetgelegenheden en bovendien enkele volledig uitgeschreven routes. Van Luik tot de Hoge Venen en van Bouillon tot de Semois. Inclusief handig uitneembare kaart met daarop tips voor eten, drinken en uitgaan.
Uitgever: ANWB, 2023

Wat & Hoe reisgids, Antwerpen en Brussel

Antwerpen, Brussel, Gent en Brugge. Maar ook wat minder druk bezochte steden als Luik, Leuven, Mechelen en Charleroi. België grossiert in steden die je uitnodigen voor een lang weekend. Om hun fantastische musea te bezoeken, een stadswandeling te maken en lokale lekkernijen te proeven. En breng ook zeker een bezoek aan kleinere plaatsen, daal eens af in een oude mijn of het voormalig riool van Antwerpen, ga eindeloos wandelen of fietsen in de Belgische natuurgebieden. Van de uitgestrekte Ardennen tot de Vlaamse Voerstreek en Unesco Werelderfgoed De Hoge Kempen. In onze reisgids vind je inspiratie voor vele vakanties en lange weekenden.
Auteur: Tineke Zwijgers. Fotografie: Dorien Koppenberg. Uitgever: Kosmos, 2024

Ardennen complete rondreis

In deze digitale reisgids ontdek je bekende maar ook minder bekende plekjes in de Belgische Ardennen. €15,00

• Ontdek de Belgische Ardennen in 8 verschillende regio’s
  • 7 autoroutes: toeren door het Ardeens decor
  • 16 luswandelingen uitgetekend in volle natuur
  • 4 fietsroutes voor e-bikes
  • 9 stadswandelingen met o.a. Namen, Bouillon, Durbuy, Arlon en Marche-en-Famenne
  • Proef de typisch Ardeense specialiteiten en degusteer Belgische kazen en bieren
  • Dé gids voor een totaalbeleving + hidden spots die je niet in andere reisgidsen zal vinden
De leukste B&B’s

Le Bruissement en Les Anges

Le Bruissement is een sympathieke en sfeervolle B&B in de buurt van het startpunt van deze autotocht. De kamers hebben eigen sanitair, je krijgt een uitstekend ontbijt en kunt gebruik maken van de op hout gestookte pizza-oven in de tuin. Zeer redelijke prijzen.

Les Anges is een kleine B&B met vier kamers in de voormalige pastorie van Les Hayons, net buiten Bouillon. Met op loopafstand Mont de Zatrou, een prachtig uitzicht op de Semois, en start van diverse wandelroutes. De kamers zijn romantisch ingericht, met eigen badkamer en gezamenlijke zitkamer en terras. Dineren kan hier ook, de eigenaren werkten in de horeca en koken met ingrediënten uit eigen tuin.

Wandelvakantie in de Ardennen

SNP Natuurreizen

De 5-daagse reis De mooiste Ardenner Vallei voert je door het dal van de Semois in het zuiden. Je volgt enkele van de spectaculaire bochten, bezoekt Bouillon en kijkt spectaculair uit over de rivier.

Ook de 5-daagse wandeltocht Langs Maas & Lesse biedt fraaie uitzichten (vele kastelen!), mooie klimmetjes en afdalingen. Je logeert in charmante boerendorpen.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...