HomeBestemmingenNederlandWandelen in het Gerendal: “Toscane van Limburg”

Wandelen in het Gerendal: “Toscane van Limburg”

Bewaren
Bewaard

Zeldzame orchideeën, vogels en Mergellanders. Verscholen tussen Gulpen en Schin op Geul ligt het Gerendal mooi te wezen. TV-presentator Twan Huys meldt in zijn boek Wandellust dat hij wel zou willen wonen in dit ‘Toscane van Limburg’. Dat maakte ons nieuwsgierig, dus we gingen een dagje wandelen in het Gerendal.

Wandelen in het Gerendal
Langs de Geul tussen Stokhem en Schin op Geul

Eerlijk is eerlijk: wij hadden nog nooit van het Gerendal gehoord. Tot we Twan Huys’ Wandellust lazen. Gek genoeg blijkt al snel dat we toch eerder gingen wandelen in het Gerendal: nog maar kort geleden op het Krijtlandpad. Het Gerendal is typisch zo’n gebied dat zijn schoonheid niet van de daken schreeuwt. Je moet er even naar zoeken, een beetje moeite doen.

Diverse routes

Het bord op de parkeerplaats van Staatsbosbeheer, net buiten Schin op Geul, toont een scala aan (korte) wandelroutes in het langgerekte Gerendal. Wij houden de routebeschrijving uit Wandellust als richtlijn, maar passen die hieronder aan waar we het wat summier of onduidelijk vinden.

Nauwelijks bebouwd

● Volg vanaf de parkeerplaats 1,5 km het verharde weggetje door het Gerendal.
● Houd bij de Y-splitsing met het kruisbeeld links aan (onverharde weg).

We wandelen in het begin op de bodem van het dal en kijken uit op groene hellingen, afgezoomd met een donkergroene bosrand. De vallei is nauwelijks bebouwd. Pas na de splitsing met het kruisbeeld passeren we twee vakantiehuizen en een werkschuur van Staatsbosbeheer. We staan even stil bij een kudde Mergellanders, waarvan de pasgeboren lammetjes nieuwsgierig naar het hek komen. Iets verderop zien we de ingang van de orchideeëntuin. Het is hier gezellig druk. Maar zodra we de onverharde weg vervolgen, hebben we terug het rijk alleen.

Wandelen in het Gerendal
Wegkruis langs de route

Op hoogte

● Sla, waar de weg een bocht naar rechts maakt, linksaf een onverhard bospad bergopwaarts in.
● Ga boven op de T-splitsing rechtsaf.
● Neem de eerste weg linksaf en volg deze veldweg geruime tijd.

We klimmen door het bos flink de heuvel op en rusten op de T-splitsing even uit op een bankje. Ernaast geeft een grijze steen de gemeentegrens aan met Eijsden-Margraten. We kijken hier aan de bosrand weids uit over een hoogvlakte met akkers en wat bebouwing. Pas als we verder lopen zien we weer wat andere wandelaars.

Naar Gulpen

● Sla op de kruising met een boerderij (Hoeve Blankenberg) rechtsaf. Volg dit verharde weggetje zo’n 1,5 km, tot een smeedijzeren wegkruis aan je rechterhand. Ga hier linksaf.
● Ga op de T-splitsing rechts en op de volgende T-splitsing linksaf bij een wegwijzer richting Gulpen.
● Blijf deze verharde weg volgen tot in een bocht naar links (met rechts een bankje).
● Daal hier rechtsaf richting de kerktoren van Gulpen (onverharde weg).

In de bocht naar links kijken we vanaf een hoge positie prachtig uit op een kerktoren. Enigszins verscholen staat er een bankje, waar helaas al iemand anders van het uitzicht geniet. We slaan hier rechtsaf en dalen af naar het dorp.

Pauzeplek Gulpen

● Sla in de bebouwde kom van Gulpen rechtsaf, Groeneweg, en op de splitsing met de Kieuwegracht nogmaals rechtsaf.
● Daal na een bocht naar links door de Dorpsstraat af tot de Markt, waar je iets kan eten en drinken bij onder meer Herberg De Zwarte Ruiter.

Het is even wennen om na de stilte boven weer op het verkeer en passerende mensen te moeten letten. Maar op het terras van De Zwarte Ruiter is het goed bijkomen. Het soms pittige klimmen en dalen is in onze benen gaan zitten.

Bord bij de toegang tot het Gerendal

Gulpen weer uit

● Wandel vanaf de Markt terug de Dorpsstraat in en volg deze stijgende weg tot je buiten de dorpskern bent.
● Let op de groene paaltjes langs de weg en volg deze linksaf, een pad met een inrijverbod voor auto’s.

Na het volgen van de stijgende Dorpsstraat zijn we al snel terug op hoogte. Ontspannen wandelen we over het voetpad dat ons naar buurtschap Beertsenhoven brengt.

Naar de Geul

● Ga op de splitsing in Beertsenhoven rechtsaf en neem de eerste veldweg linksaf (met groen/rode paaltjes).
● Sla op de verharde weg links en wandel Stokhem in. Ga op de T-splitsing links en verderop, voor de Mariakapel, rechtsaf, richting de campings Gele Anemoon en Gronselerput.

Al snel na Stokhem brengt de weg ons bij de Geul, die vriendelijk meandert door het Geuldal. Na de campings wordt de weg een onverhard pad. We volgen dit enkele kilometers en genieten op bankjes van het zicht op de snelstromende rivier.

Terug in het Gerendal

● Houd op de splitsing bij Engwegen rechts aan, een verharde weg.
● Sla op de voorrangsweg linksaf en volg deze door het dorp. Je passeert enkele cafés en bakkers, waar je onder meer terecht kan voor vlaai.
● Nadat je de bebouwde kom hebt verlaten, wandel je door tot je aan je linkerhand parkeerplaats Gerendal ziet liggen. Je bent terug bij het startpunt.

Wandelen in het Gerendal praktisch

Route-informatie

Start en eindpunt: Parkeerplaats Gerendal, Gerendal 3-7, 6305 PA Schin op Geul
Lengte: 12 kilometer
Alternatief: rode wandelroute van Staatsbosbeheer (6,8 km)
Horeca: in Gulpen en Schin op Geul.

De beste reisgidsen

Wandellust

Geen typische wandelgids, daarvoor zijn de routebeschrijvingen te summier. Maar beslist een inspirerend boek, waarin Twan Huys je meeneemt naar de mooiste natuur van Nederland en je in interviews met boswachters en natuurbeschermers veel vertelt over de kwetsbaarheid en schoonheid van Nederland. Naast het Gerendal wandelt Twan voor het boek ook in de buurt van Vijlen. Go out and walk! Prometheus, 2021.

Dutch Mountain Trail

De Dutch Mountain Trail voert je van Kerkrade naar Maastricht via de zeven hoogste toppen van Zuid-Limburg. Met deze meerdaagse wandelroute (100 kilometer!) voert je langs, uiteraard, de Vaalserberg maar laat je ook kennismaken met minder bekende toppen bij Eijs en Noorbeek. Hoog boven de Maas wandel je ten slotte van Eijsden naar Maastricht.

Langs Limburgse wijngaarden

Maar liefst 48 wijngaarden telt Limburg. Na een tocht van 7-12 km schuif je steeds aan voor een bezoek aan de wijngaard, met wijnproeverij. Maar ook zonder zo’n stop heeft het iets bijzonders om in Nederland te wandelen tussen de wijnranken. De 15 beschreven routes voeren onder meer door de omgeving van Slenaken, Noorbeek, Epen en Vijlen. Ook kan je twee wijnwandelingen starten vanuit Schin op Geul.
Auteur: Kees Bos | Uitgever: TIC, 2011

Krijtlandpad

Recent boek (2021) met de routebeschrijving (in twee richtingen), kaarten, foto’s, achtergrond- en praktische info over openbaar vervoer en logeeradressen. Het Krijtlandpad is met deze herziening 10 km langer geworden en voert nog meer dan eerst over onverharde paden en door natuurgebieden. En het was al zo mooi! Je wandelt onder meer langs de Geul en door het Gerendal.

De leukste hotels

Logeren in de buurt van het Gerendal

Hotel Bemelmans staat aan een doodlopende weg vlakbij de parkeerplaats van het Gerendal. Een heerlijk rustig gelegen hotel dus. Met een mooie tuin, goed restaurant, comfortabele kamers en een goed ontbijt. Prima uitvalsbasis om te gaan wandelen in het Gerendal.

Herberg De Zwarte Ruiter in Gulpen is een gastvrij en comfortabel logeeradres. Stijlvolle kamers, goed eten en als extra service een gastenkeuken. Je passeert de herberg als je gaat wandelen in het Gerendal.

Logeren op niveau doe je in Kasteel Schaloen in Oud-Valkenburg. De appartementen zijn ruim en van alle gemakken voorzien. En je kan er heerlijk buiten zitten en eten.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...