HomeBestemmingenNederlandWandeling in de Kennemerduinen

Wandeling in de Kennemerduinen

Bewaren
Bewaard

De Kennemerduinen zijn een belangrijk onderdeel van Nationaal Park Zuid-Kennemerland. Er leven reeën, damherten, vossen en konijnen. Het Nationaal Park loopt van het stedelijk gebied ten zuiden van het Noordzeekanaal tot de weg van Zandvoort naar Aerdenhout. Er zijn vele ingangen. Deze wandeling in de Kennemerduinen loopt vanaf ingang Koevlak een rondje door bos en duin, langs uitzichtpunten en zandverstuivingen. Ook passeer je de watertjes ‘t Wed en het Vogelmeer.

Schotse Hooglanders tijdens wandeling in de Kennemerduinen
Schotse Hooglanders

Op parkeerterrein Koevlak starten 3 wandelroutes, van 3,5 tot 9,5 km. Ze worden gemarkeerd door groene, gele en blauwe banen op paaltjes langs het pad. De hier beschreven wandeling combineert diverse routes tot een tocht van gemiddelde lengte: 7,5 km. Door het gebied lopen ook LAW-route Hollands Kustpad en een NS-wandelroute. Laat je niet in verwarring brengen door de veelheid aan paaltjes en kleuren.

Routebeschrijving

Verlaat het parkeerterrein in de verste hoek en volg enige tijd zowel de blauwe, de groene als de gele route. Je komt langs een fietsenstalling en een wildrooster en loopt rechtdoor over een klinkerpad. Na zo’n 200 meter kom je uit bij ‘t Wed, een gegraven speelvijver, waar in de zomer veel zwemmers en zonaanbidders komen.

- Advertentie -

Loop rechts langs het water, tegen de klok in, naar de overkant. Je passeert een zandverstuiving, populair bij spelende kinderen. Ga aan de noordkant omhoog langs een slingerend zandpad en volg dit tot uitzichtpunt Konijnenberg. De route voert over het uitzichtpunt heen. Van hieruit heb je een prachtig uitzicht naar drie kanten.

Het pad gaat door het bos weer naar beneden. Neem op de y-splitsing de rechtertak, een slingerend pad. Verlaat bij het kruispunt de blauwe route en ga rechtsaf (groen-geel). Na 100 meter gaan op het volgende kruispunt de korte en lange wandeling uit elkaar. Ga voor de lange wandeling linksaf (richting ‘Vogelmeer 1,8 km’). Sla voor de korte wandeling rechtsaf (groen-blauw) en vervolg de tekst vanaf het begin van de laatste alinea: “Je volgt nu weer de blauw-groene route.”

Zicht op Zandvoort

Sla rechtsaf bij het volgende uitzichtpunt, Lichtbakkeet, en klim na 10 meter eerst even naar boven. Je kijkt onder meer uit op Zandvoort en de Erebegraafplaats. Naar het noorden toe zie je IJmuiden en de hoogovens. Vervolg het pad en houd links bij een y-splitsing. Loop naar beneden en houd bij de volgende splitsing rechts aan (schelpenpad).

Volg dit pad enige tijd en ga linksaf omhoog zodra je de waterplas in het zicht hebt. Je bent nu bij het Vogelmeer, dat je met de klok mee bijna rondloopt. Maak onderweg even een uitstapje naar observatiehut ‘Schouten’s vergezicht’, genoemd naar een voormalig boswachter. Even een uitstapje maken naar het strand of vanaf hier verder wandelen op het strand? Sla dan na je bezoek aan de observatiehut rechtsaf en volg het pad over de duinen.

Het Vogelmeer, Kennemerduinen
Het Vogelmeer

De Kennemerduinen zijn door hun kalkrijke grond rijk aan bes dragende struiken als duindoorn en kardinaalsmuts. Die trekken vogels aan, zoals de nachtegaal en de grasmuts. Op het Vogelmeer kun je diverse soorten observeren. Het zandpad komt na de observatiehut uit op een roze klinkerpad, dat je rechtsaf volgt.

Ga aan de noordkant van het meer rechtsaf richting ‘Koevlak 3,6 km’. Je volgt nu even een rode route. Het pad slingert wat omhoog. Neem in het bos het tweede pad rechts. Je verlaat hier de rode route. Het pad voert afwisselend door open veld en bosschages. Negeer het pad linksaf (gele route) en vervolg je weg met een bocht naar rechts langs een bank. Ga op de volgende kruising linksaf.

Je volgt nu weer de blauw-groene route. Ga bij een T-splitsing rechtsaf (links is verboden toegang). Sla na circa 50 meter (net voor putdeksel Z-1) een smal en kronkelend bospad rechts in. Ga al snel op een splitsing linksaf en volg het rulle zandpad tot je uitkomt op een breed schelpenpad, een fietspad. Ga hier rechtsaf, richting Koevlak en blijf dit pad volgen. Buig op de T-splitsing voor de fietsenstalling linksaf het bos in en loop door tot het parkeerterrein.

Kennemerduinen praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: Parkeerplaats Ingang Koevlak, t.o. Zeeweg 12-14, 2051 EC Overveen
Lengte: 3,5 of 7,5 km
Duur: 1-2 uur
Horeca: Voor of na de wandeling kun je aan de overkant van de Zeeweg iets drinken in het Duincafé van Bezoekerscentrum de Kennemerduinen (niet op maandag). Onderweg kom je dichtbij de parkeerplaats langs kiosk De Duinroos (in het hoogseizoen). Neem ook iets mee voor onderweg. Er zijn veel bankjes, met vaak een mooi uitzicht.

De beste reisgidsen

Rother Nederland

De bij wandelaars zo populaire serie Rother heeft ook een editie over Nederland: 52 wandelingen door de mooiste natuurgebieden die Nederland te bieden heeft. Dat is ambitieus, maar wordt door auteur Pieter-Paul van Laake ook waargemaakt. Bijna alle Nationale Parken en natuurgebieden zijn vertegenwoordigd. De vertrouwde staatjes met het verloop van de wandeling, inclusief stijgen en dalen, staan bij de routebeschrijving. Het zal de Rother-fans niet verbazen dat de meeste routes (38) ‘blauw’ zijn (makkelijk). De 14 rode routes (tamelijk moeilijk) zijn dat deels vanwege het stijgen en dalen, maar vooral als de ondergrond zanderig is. De wandeling door de Schoorlse Duinen (22,7 km) is met zijn lengte en niveau (rood) een echte tocht voor doorzetters met een goede conditie. Vanuit Groet beklim je de hoogste en breedste duinen van Nederland. Je vindt verkoeling bij een duinmeer, langs het strand en in de dennenbossen. Echt een prachtige wandeling! In de omgeving kun je langs de kust verder wandelen door de Amsterdamse Waterleidingduinen en Zuid-Kennemerland (Elmar, 2012).

Hollands Kustpad

LAW (213 km) van Den Helder naar Hoek van Holland (en vice versa). In Hoek van Holland sluit het pad aan op het Deltapad naar Sluis. Via een extra etappe biedt het bij Den Oever en via de Afsluitdijk aansluiting op het Friese Kustpad. Daarmee maakt het Hollands Kustpad deel uit van het Europese Kustpad (E9), dat van het Poolse Gdansk naar het Zuid-Franse Biarritz voert. Verwacht niet dat je op dit pad dagelijks de zee ziet. Het pad loopt regelmatig kilometers ver landinwaarts door het duingebied.
Uitgever: Stichting Wandelnet, 2019

Holland boven Amsterdam Rondreis

In deze digitale reisgids ontdek je bekende maar ook minder bekende plekjes van Holland boven Amsterdam. €7,50

• Compleet uitgewerkte rondreis  van 215 km (3 dagen), van Broek in Waterland tot Zaanse Schans
  • 3 uitgewerkte wandelingen in Marken, Hoorn en Alkmaar
  • Verken het historische centrum en rijke verleden van Den Helder
  • Ga op verkenning in Enkhuizen, de stad van het Zuiderzeemuseum
  • Bezoek de Zaanse Schans, z’n molens, typisch 17de eeuws Holland
  • Je komt ook in De Rijp, ooit een centrum voor haringvissers en walvisvaarders
  • En nog veel meer voor een unieke rondreis door dit prachtig stukje Nederland

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...