HomeBestemmingenFrankrijkÎle de Bréhat: wandel langs de mooiste plekjes

Île de Bréhat: wandel langs de mooiste plekjes

Bewaren
Bewaard

Het subtropische eilandje Île de Bréhat (Bretagne) is een echte plek om te wandelen. Auto’s rijden er niet, hoogstens af en toe een tractor. Je kunt ook fietsen huren, maar daarmee kom je niet overal. Kortom: heb je voldoende tijd, ga dan lekker wandelen. Deze wandelroute brengt je op de mooiste plekjes.

Genieten van het uitzicht op op Île de Brehat

Routebeschrijving

De veerboot meert af in de baai van Port Clos. Afhankelijk van het tij kom je meteen uit bij Hôtel-restaurant Bellevue (hoogtij) of word je zo’n 500 meter verder afgezet (laagtij), aan een pier die later op de dag compleet onder water verdwijnt.

Loop voor het hotel langs, een licht stijgende straat in. Deze voert je langs fietsverhuurbedrijven, winkeltjes en restaurants naar het hart van Bourg, de hoofdplaats van het eiland. Je komt uit op een groot plein. Ga hier linksaf richting Chapelle St. Michel. Je loopt over een bestraat pad tussen stenen muurtjes en hagen door, typerend voor het wat aangeharkt en parkachtig karakter van het zuidereiland.

- Advertentie -

Bij een kruising zie je links voor je op een heuvel de kapel. Sla schuin linksaf en beklim de 53 treden naar de kapel. Bovenop heb je een mooi uitzicht op de westkant van het eiland. Goed is te zien dat de Bréhat-archipel bestaat uit heel wat meer dan de twee bewoonde eilanden. Het zijn er maar liefst 86 (eilandjes en rotsen).

Croix Maudez

Na de heuvel met de kapel kun je kiezen of je meteen doorwandelt naar het noordereiland, of eerst een kleine omleiding volgt naar Croix Maudez. Ga voor dat laatste onderaan de trap van de kapel linksaf, een smal pad in, dat omhoog en omlaag gaat en licht slingert. Sla bij een Y-splitsing linksaf, richting een klein dorp.

Île de Bréhat, met af en toe een klimmetje

Wandel tussen de huizen door en houd bij een splitsing links aan. Je loopt wat omhoog en gaat in een bocht rechtsaf een bosje in. Volg dit pad tussen wat huizen door en langs een muurtje. Al snel zie je links het Croix Maudez. Het is het oudste kruis van het eiland, in 1788 opgericht als nagedachtenis van de monnik Maudez, die hier in de 6de eeuw een klooster stichtte.

Langs de vuurtorens

Ook nu wacht weer een schitterend uitzicht. Keer op je schreden terug tot de eerder genoemde splitsing in het dorpje. Sla nu linksaf langs een huis met rode luiken. Het pad leidt naar een kiezelstrand, dat je oversteekt en aan de overkant weer verlaat. Volg je het pad dat je nu betreedt, dan kom je terug uit bij de trap aan de voet van de kapelheuvel.

Sla voorbij de trap linksaf en volg de bordjes richting Phare du Paon en het noordereiland. Je steekt over via de Pont ar Prad, ontworpen door de bekende militair architect Vauban. Overigens merk je weinig van een ‘brug’, er staan gewoon huizen op. Ga bij een splitsing linksaf, richting Phare du Rosedo. Onderweg passeer je aan je linkerhand de Semaphore (seintoren) van Brest.

Blauwe deur op Île de Bréhat
Hemelsblauw op Île de Bréhat

Daarna zie je al snel de witte vuurtoren opdoemen. Voor een leuke picknickplek volg je ter hoogte van de vuurtoren het pad schuin linksaf naar beneden. Je komt dan uit bij het uitzichtpunt Chaise de Renan, vol rotsen waarop je kunt zitten, en met een mooi uitzicht op zee. Veel paden lopen op Bréhat dood. Dat geldt ook voor dit pad, dus vanaf de vuurtoren volg je hetzelfde pad terug.

Phare du Paon

Ga bij een kruising linksaf richting Phare du Paon en bij een volgende kruising rechtsaf (bij linksaf de melding ‘Voie sans issue’). Bij de volgende splitsing kun je kiezen: maak je (linksaf) nog een uitstapje richting de tweede vuurtoren (waarbij je ook weer op je schreden terugkeert, 2 kilometer extra, de route wijst zich vanzelf) of keer je direct terug naar Bourg en de haven (rechtsaf).

Ga je terug naar Bourg, dan loop je na een paar honderd meter tegen de baai aan. Sla hier linksaf en volg nu bij de brug de alternatieve route (verboden voor fietsers). Via een schattig smal straatje kom je weer terecht op het zuidereiland. Volg de borden richting Bourg en, later Port Clos (almaar rechtdoor). Je komt weer uit bij de pier en de boot, die je terugbrengt naar het vasteland.

Île de Bréhat praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: De haven van de veerboot, Port Clos
Lengte: 6 kilometer
Duur: 2 uur
Horeca: Hôtel-restaurant Bellevue. Een van de vele restaurants op het eiland, maar het enige met een prachtig uitzicht op de baai, de open zee en de overkant. Je kunt er wachten tot je de veerboot ziet aankomen. De hoge prijzen moet je maar voor lief nemen. Dat is op het hele eiland niet anders.
Kijk hier voor meer eilandwandelingen in Bretagne.
Meer info over Bretagne: Startpagina Bretagne

Veerboot

Het eiland ligt op 15 minuten varen van Pointe de l’Arcouest (boven Paimpol). Rederij Vedettes de Bréhat vaart in het hoogseizoen elk half uur en in het voor- en naseizoen elk uur. Tip voor een eerste indruk van beide eilanden voor je aan de wandel gaat: maak op de heenreis met de veerboot een tocht om het eiland heen (45 minuten). Op de website kun je zien hoe laat de boot hiervoor vertrekt. Na afloop word je in Port Clos afgezet en kun je later met de reguliere overtocht terugvaren.

De beste reisgidsen

Reisgids ‘Het echte Bretagne’

Reisgids Het echte Bretagne

Deze wandeling is afkomstig uit ‘Het echte Bretagne’, onze eigen gids over deze regio. Met uitgebreide beschrijvingen van bezienswaardigheden langs de kust en op de eilanden, een hoofdstuk over de geschiedenis van Bretagne, veel praktische informatie, wandel- en fietsroutes plus 6 uitgeschreven autoroutes door het binnenland.
Auteur: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg
Uitgever: TiDo Producties, 2020 (3e, herziene editie)

Paperback: € 21,95 | PDF: vanaf € 3,00

Fijn boek met goede balans tussen achtergrondinformatie en praktische zaken. Praktische indeling per regio. Leuke weetjes en goede tips voor overnachten, eten, tripjes en wandelingen. Mooie foto’s. Je voelt de liefde van de makers voor Bretagne en dat werkt aanstekelijk.

Rother wandelgids Bretagne

Veel wandelaars zweren bij de serie Rother gidsen en dat is heel terecht. Ze zijn degelijk, overzichtelijk en staan garant voor bijzondere wandeltochten op plekken die niet worden overlopen door toeristen. De Rother Bretagne is daarop geen uitzondering: 50 wandelingen langs de kust en door het Bretonse binnenland. Met duidelijke info over start- en eindpunt, zwaarte van de tocht, restaurants en cafés onderweg.
Elmar, 2015

Wat & Hoe Bretagne

Wat & Hoe hoogtepunten Bretagne is de ideale reisgids voor een korte vakantie. Met de uitklapkaarten, plattegronden en duidelijke wandelkaarten vind je altijd de weg. En dankzij de Top 10-selectie en de beste hotspots weet je zeker dat je ook niets mist.

Kosmos uitgevers, 2022

Bretagne rondreis (PDF)

In deze digitale reisgids ontdek je bekende maar ook minder bekende plekjes van het mooie Bretagne:

• Volledige rondreis, uitgewerkt voor 14 dagen
  • 4 uitgewerkte stadswandelingen door de historische steden Fougères, Nantes, Rennes en Saint-Malo.
  • Verken de veelzijdigheid van Finistère met zijn indrukwekkende kustlijn.
  • Bezoek Carnac, de Franse versie van Stonehenge.
  • Verdwaal in de steegjes van pittoreske dorpjes zoals Pont-Aven, Pont-l’Abbe, Locronan en Dinan.
  • Spot vogels in Cap Fréhel en vergaap je aan de roze granietkust van Ploumanac’h
  • Beklim de hoogste vuurtoren van Europa voor een duizelingwekkend uitzicht.
  • Geniet van bijzondere natuurschoon (Huelgoat) en bezoek de Bretonse eilanden.
  • Proef de lokale lekkernijen en mis zeker de oesters niet.
  • Sluit af in het wereldberoemde Mont Saint-Michel.

170 pagina’s, €10,00

De leukste B&B’s en hotels

Logeren op Île de Bréhat

Je kunt op het eiland blijven slapen. Er is een camping en bij de Dienst voor Toerisme zijn adressen van gastenkamers op te vragen. Maar aangezien de veerboot vaak vaart en de overtocht maar kort duurt, is Île de Bréhat ook een prima bestemming voor een dagtocht. De eerste boot vertrekt al om 8.30 uur en de laatste boot terug gaat om 19.30 uur.

Hotel Bellevue

Je loopt er direct na aankomst tegen aan: Hotel Bellevue, in de haven van Brehat. Mooi uitzicht gegarandeerd dus! Bovendien is het een bijzondere ervaring om hier te logeren als alle dagjesmensen zijn vertrokken. Het is er dan heerlijk rustig. De kamers zijn prima, in het restaurant kan je lekker eten. De prijzen zijn wat aan de hoge kant, gebruikelijk voor een eiland.

Wandelvakantie in Bretagne

SNP Natuurreizen

Wandelen over de Sentier des Douanier, langs de spectaculaire Roze Granietkust van Bretagne, met de levendige haventjes van Paimpol, Port Blanc en Perros Guirec, waar overheerlijke visgerechten en ‘fruits de mer’ geserveerd worden. Afhankelijk van het getijde loop je langs de waterlijn, waarbij kleine rotseilandjes bezocht kunnen worden, of hoog boven zee, met uitzicht vanaf de kliffen.

Afhankelijk van het tij loop je langs de waterlijn, waarbij je rotseilandjes kunt bezoeken, of hoog boven zee, met uitzicht vanaf de kliffen. Je logeert in vaak mooi aan zee gelegen hotels en pensions. Niveau 2 (goede conditie).

Wandelreis Presqu’île de Crozon langs de kust van het prachtige Presqu’île de Crozon. Over stille stranden en door pittoreske vissersdorpjes naar de abdijruïnes van Landevennec en prehistorische menhirs. Je logeert in sfeervolle kleine hotels. Niveau 2 (goede conditie).

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Nieuws

De 1e Wandelaar des Vaderlands

Koninklijke Wandelbond Nederland benoemt vanaf februari 2024 de allereerste Wandelaar des Vaderlands. Mediaverslaggever en wandelfanaat Lana Witte-de Wit draagt de komende twee jaar deze...