HomeBestemmingenEngelandIn het voetspoor van Jane Austen: Chilham-Godmersham

In het voetspoor van Jane Austen: Chilham-Godmersham

Bewaren
Bewaard

Pride and Prejudice, Sense and Sensibility, Emma. Het werk van de Engelse schrijfster Jane Austen (1775-1817) is wereldberoemd en haar boeken worden geregeld bewerkt tot film of tv-serie. Of je nu een Janeite (fanatiek fan) bent of vooral liefhebber van de Engelse countryside, wandelen in Janes voetspoor of dat van haar heldinnen staat garant voor wandelen langs de mooiste plekjes van het land. Loop in Kent mee van Chilham naar Godmersham Park en terug. Lovely!

Jane Austen Godmersham Park
Onderweg naar Godmersham Park

Jane Austen leidde na de dood van haar vader in 1805 een wat zwervend bestaan. Als ongetrouwde vrouw was zij afhankelijk van de goedwillendheid van haar familie en zij logeerde geregeld bij haar broers. Een van hen, Edward, was als kind geadopteerd door een rijk familielid van Janes vader, Thomas Knight. Edward woonde op het landgoed Godmersham in Kent en daar verbleef Jane soms maandenlang. Zoals dat op het platteland gebruikelijk was, gingen buren intensief met elkaar om. Zo kwam Jane geregeld in het naburige dorp Chilham, bij de bewoners van Chilham Castle en in de pastorie naast de kerk. Als ze op ochtendvisite ging, legde ze de afstand tussen Godmersham en Chilham bij voorkeur te voet af: een aangename wandeling.

Routebeschrijving

Ga, staand met je rug naar Chilham Castle (op het centrale plein van Chilham), rechtsaf de dalende straat School Hill in en wandel beneden rechtdoor, Mountain Street. Je loopt eerst langs de muur van het kasteel en hebt na een paar honderd meter een fraai uitzicht op huis en park. Blijf Mountain Street ruim een km volgen, met enkele bochten mee. Daar waar de weg afbuigt naar links (en privé wordt), loop je rechtdoor een bospad op van de North Downs Way.

- Advertentie -

Volg het bospad tot je na een bocht bij een open veld uitkomt. Ga het veld in, houd links aan en wandel langs de bosrand tot het einde van de bomen. In de verte zie je Godmersham House mooi liggen.

Jane Austen Chilham
Chilham Castle

Volg het pad rechtdoor tussen de velden en ga het eerste pad linksaf in, tussen twee heggen door. Je bent al dichtbij Godmersham, maar kunt het niet zien liggen. Wel kun je aan het eind van het pad recht voor je uit een blik werpen op het witte tempeltje waar, zo zegt men, Jane Austen zich graag terugtrok om te schrijven.

Sla rechtsaf en bij het huis linksaf door de toegangspoort van Godmersham House. Het huis en de tuin zijn niet opengesteld voor publiek, er is een opleidingsinstituut in gevestigd. Het is de moeite waard om even rechtdoor te lopen naar de brug en een blik te werpen op de rivier Great Stour. Deze stroomt richting Canterbury (waar je er een rondvaart in een roeiboot op kunt maken) en mondt ter hoogte van Ramsgate uit in de Noordzee.

Wandel, staand met je rug naar de toegangspoort van Godmersham House, rechtsaf het dorp in. Daar kun je twee interessante plekken bezoeken: Godmersham Heritage Center en de kerk St. Lawrence the Martyr.

Kerk en erfgoedcentrum

Jane Austen
St. Lawrence the Martyr Church

Als Jane op Godmersham logeerde, woonde ze op zondag de dienst bij in het dorpskerkje. Twee van haar broers, James en Henry, waren predikant en preekten er wel eens. Edward en zijn vrouw Elizabeth zijn na hun dood bijgezet in de crypte en aan de muur hangen gedenkstenen voor hen en voor de adoptievader van Edward, Thomas Knight. De familie had een eigen galerij en ingang tot de kerk.

Het is een mooi en vredig kerkje, waarvan de deur doorgaans open is.
Het Heritage Center in de voormalige graanschuur van het landgoed is beperkt geopend (1e maandag van de maand, 9-17 uur, april-oktober of op afspraak). Je bekijkt er een expositie over het landgoed, het dorp en de band met Jane Austen.

Loop terug naar het huis, ga door de toegangspoort, direct rechtsaf het wandelpad op en volg linksaf het pad tussen de twee heggen door. Aan het eind ga je rechtdoor en volg je een stijgend karrenspoor. Je passeert een huis (Deer Lodge) en klimt via een overstap een hek over. Vergeet niet geregeld even achterom te kijken. Het uitzicht op Godmersham is de moeite waard. Volg het pad rechtdoor over het veld tot je boven op de heuvel bent. Verlaat het veld via de overstap rechts in de afrastering, wandel een stukje door het volgende weiland, neem weer een overstap en ga rechtsaf een bospad in.

Sla na circa 250 meter op een T-splitsing linksaf en volg het pad tot je na ongeveer 1 km bij de bebouwing uitkomt.

Tavern Cottage

Het 2e huis links is Tavern Cottage. Deze combinatie van vakwerk en baksteen was ooit een koetsiersherberg op de kruising van weg Ashford-Faversham en de weg vanuit Canterbury. Jane kwam hier geregeld langs als ze Canterbury bezocht vanuit Godmersham. De cottage dateert van eind 15de eeuw.

Volg het pad tot je uitkomt op de A252. Ga rechtsaf over het voetpad langs de weg. Na circa 1 km zie je de parkeerplaats van Chilham rechts liggen. Ga rechtsaf, omhoog Taylors Hill in en je komt weer uit op het marktplein van Chilham.

Chilham en Highbury

De kans bestaat dat Jane Austen zich tijdens het beschrijven van het dorp Highbury in Emma liet inspireren door Chilham. De makers van de BBC-serie uit 2009 deden dat in elk geval wel. Het markante hooggelegen marktplein, met zijn 16de-eeuwse tudorhuizen, imposante kasteel, het zicht op de romaanse kerk en de naastgelegen pastorie vormen het decor van Emma’s bezoekjes aan het dorp. De filmcrew hoefde niet veel moeite te doen om het dorp zo’n 200 jaar terug in de tijd te brengen. De auto’s moesten van het plein af, op het asfalt werd zand gestrooid en de witte bepleistering van de gerestaureerde huizen werd wat grauwer gemaakt. Daarna werd het plein ingericht als vroeg-19de-eeuws marktplein en kon het filmen beginnen.

Jane Austen praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: toegangspoort Chilham Castle, The Square, Chilham (Kent)
Lengte: 6,5 kilometer
Duur: 2 – 3 uur (inclusief stops)
Horeca: in Chilham kun je vooraf en na afloop terecht bij tearoom Shelly’s. Neem voor onderweg wat eten en drinken mee, voor een picknick met uitzicht.
Tip: ga ook eens met Jane Austen aan de wandel in Bath.

Overtocht naar Engeland

Met Direct Ferries boek je (bijna) elke overtocht in Europa tegen scherpe prijzen. Vanuit Nederland en België bereik je Zuidoost-Engeland het snelst met een overtocht naar Dover (via Calais of Duinkerken). Vanaf Dover rijd je in ruim een half uur naar Chilham (circa 35 km).

De beste reisgidsen

Reisgids Het Engeland van Jane Austen

Deze wandeling is gebaseerd op een route uit de reisgids ‘Het Engeland van Jane Austen’. Dit prettig leesbare boek neemt je mee door heel Engeland, langs plaatsen die een rol speelden in het leven van Jane en in de verfilmingen van haar werk. Het is niet alleen een praktische reisgids (met informatie over te bezoeken plaatsen), maar ook een boeiend boek over Jane Austen en haar werk. Er zijn enkele wandelroutes in opgenomen, compleet met kaart. In het engels. Auteur: Karin Quint | Uitgever: Acc Art Books, 2019

De leukste hotels

Overnachten in stijl op Eastwell Manor

Voor het echte Jane Austen gevoel logeer je op het historisch landgoed Eastwell Manor. Met dresscode voor het diner!

Jane Austen
Eastwell Manor, Ashford

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Nieuws

De 1e Wandelaar des Vaderlands

Koninklijke Wandelbond Nederland benoemt vanaf februari 2024 de allereerste Wandelaar des Vaderlands. Mediaverslaggever en wandelfanaat Lana Witte-de Wit draagt de komende twee jaar deze...