HomeBestemmingenNederlandRondje Vlietlanden en Vlaardingervaart

Rondje Vlietlanden en Vlaardingervaart

Bewaren
Bewaard

In Midden-Delfland, ten zuiden van Schipluiden, liggen de Vlietlanden, een nooit ingepolderd laagveen met open water, rechte vaarten, smalle slootjes, riet- en hooilandjes en moerasbos. Hoewel je in de verte de kranen van de Rotterdamse haven ziet, is het hier vredig en stil. Een heerlijk gebied om te ontdekken. Deze wandelroute voert je langs en over het water.

Paviljoen Vlietzicht, Vlietlanden
Pleisterplaats onderweg: Paviljoen Vlietzicht

Routebeschrijving

Ga, staand met je rug naar het Jachthuis, linksaf over het fiets- en voetpad. Volg dit pad over een strook land tussen open water (links) en een brede vaart (rechts) tot de driesprong. Ga hier scherp naar links en volg het pad over een hoge brug tot de volgende splitsing. Sla hier linksaf en volg het schelpenpad, later een smal graspad, steeds zo dicht mogelijk langs het water. Na een inham kom je langs ‘het Balkon’ een van de drie recreatiekunstwerken in het natuurgebied. Klim er even op en geniet van een ‘andere’ kijk op de omgeving.

Na de bloemrijke hooilandjes loop je tegen de Vlaardingervaart aan en zie je aan de overkant Paviljoen Vlietzicht. Volg het graspad rechtsaf langs de vaart en blijf dicht aan het water (soms moet je even het verharde fietspad volgen).

- Advertentie -

Na jachthaven De Bommeer steek je, aan de rand van Vlaardingen, via een brug de vaart over. Ga linksaf en volg het paadje langs het water in noordelijke richting. Circa een kilometer na Vlietzicht kun je jezelf overzetten met het veer De Trekschuit.

Schipluiden

Het tussen de weilanden van Delfland gelegen Schipluiden ontstond als pleisterplaats op de vaarroute Delft-Vlaardingen. Wegen ontbraken, dus alle vervoer vond plaats over water. De oude kern bevindt zich dan ook langs de Vlaardingervaart.Op nummer 29 vind je bakker Hoek, met een authentiek interieur en lekkere koeken voor onderweg. Aan de rand van het dorp staat de fraai gerestaureerde molen Korpershoek, met daarachter de Trambrug. Vroeger reed hier de stoomtram van de Westlandse Stoomtramweg Maatschappij. Die vervoerde groenten van het Westland naar Delft. Nu is het een fietsbrug.

Ga aan de overkant direct linksaf en vervolg de route langs het water. Wandel bij de zijvaart met de bocht mee naar rechts en volg het fietspad tot de aanlegsteiger van veerpont de Kwakel.

Hier kun je met de pont terug naar het Jachthuis of rechtsaf langs de smalle vaart teruglopen naar de parkeerplaats aan de Kwakelweg.

De Vlietlanden praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: Het Jachthuis, Foppenpolder 5, 3155 EA Maasland
Lengte: circa 11 km
Hoe te bereiken: parkeer je auto aan het einde van de Kwakelweg in Maasland en vaar per veerpont over naar ’t Jachthuis (mei-september dagelijks 11.00-17.50 uur, april en oktober op weekend- en feestdagen). Je kunt ook per fiets bij het Jachthuis komen.
Duur: 3-4 uur (inclusief rustpauzes)
Horeca: Bij het begin- en eindpunt kun je iets eten en drinken bij Het Jachthuis. Onderweg kun je terecht bij Vlietzicht aan de Vlaardingervaart. Na de overtocht per trekveer tref je bij het eerste huis geregeld een ‘honesty koffiestop’: zelf schenken uit de thermoskan en geld achterlaten in een trommeltje. De opbrengst is voor een goed doel.

De beste reisgidsen

De mooiste netwerkwandelingen Delfland en Haaglanden

In deze wandelgids tref je 15 wandelroutes van tussen de 5 en 15 kilometer. Uiteraard ontbreken de Vlietlanden daar niet in. En hoewel je in deze regio altijd wel uitzicht hebt op de hoogbouw van Delft of Den Haag, is het de makers uitstekend gelukt om vele onverharde paden in natuurgebieden met elkaar te verbinden. Een routebeschrijving zit er niet bij, je loopt van knooppunt naar knooppunt. Wel vind je leuke weetjes, een beetje historie en veel informatie over wat er onderweg te zien is.

De leukste hotels

Logeren in de Vlietlanden

In Het Rechthuis van Zouteveen (uit 1651) werd vroeger recht gesproken. De kamers zijn genoemd naar het uitzicht (Polder, Vlietzicht of Panorama). Heel mooi en rustig gelegen langs de wandelroute.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Nieuws

De 1e Wandelaar des Vaderlands

Koninklijke Wandelbond Nederland benoemt vanaf februari 2024 de allereerste Wandelaar des Vaderlands. Mediaverslaggever en wandelfanaat Lana Witte-de Wit draagt de komende twee jaar deze...