HomeBestemmingenNederlandRijsterbos wandelroute: eeuwenoude bomen en statige lanen

Rijsterbos wandelroute: eeuwenoude bomen en statige lanen

Bewaren
Bewaard

Een majestueus bos met eeuwenoude bomen en statige lanen, aan de rand van het IJsselmeer. Dat is het Rijsterbos. Het werd in de 18e eeuw aangelegd rond het adellijk Huize Rijs, dat later is afgebroken. In het bos leeft wild als dassen en reeën. Ook tref je er vogels aan, zoals de buizerd, bonte specht, nachtegaal en bosuil. De Rijsterbos wandelroute is een prachtige wandeling.

Het Freulepaadsje in het Rijsterbos
Het Freulepaadsje

Rijsterbos wandelroute: routebeschrijving

Start de wandeling bij het informatiebord van It Fryske Gea op de parkeerplaats Rijsterbos. De parkeerplaats staat goed aangegeven. Op het bord lees je meer over de natuur in het Rijsterbos. Er zijn twee wandelingen in het gebied uitgezet: de blauwe route (5,5 km) en de rode route (3 km).

Op deze wandeling volg je grotendeels de blauwe route en loop je globaal een rondje langs de randen van het bos. Ga echter niet alleen op de paaltjes af. Hier en daar wijkt de wandeling even af.

- Advertentie -

Loop om de slagboom heen rechtdoor de brede Murnserleane op. Sla bij het eerste pad rechtsaf, een smal pad tussen de bosrand en een weiland. Ga halverwege het weiland bij een splitsing linksaf het bos in en verderop met een bocht naar rechts. Neem daarna het tweede pad naar links. Dit komt uit op een brede laan, die je linksaf op gaat: de Enkhuizerlaan.

Oude bomen

Loop rechtdoor bij een kruising en houd een veldje aan je rechterhand. Sla aan het eind van het veldje bij een kruising stomp linksaf, een smal pad in. Je komt uit op een 6-sprong met twee bankjes. Ga hier rechtsaf, een smal pad door een dennenbos. Dit komt uit bij een bank op een 5-sprong.

Wandeling was prachtig, blauwe paaltjes vernieuwd. Route is prima te volgen.

Sla hier haaks rechtsaf en even verderop linksaf, over een veldje heen. Ga met de bocht mee naar links, een pad in door een gemengd bos. Het pad stijgt, daalt en slingert wat. Ga op een T-splitsing rechtsaf. Je passeert drie karakteristieke oude bomen eentje links en direct erna twee rechts. Volg een flauwe bocht linksaf en vervolg je weg even parallel aan een fietspad (enkele meters verderop rechts). Bij een kruising ga je rechtdoor, een meanderend pad dat deels langs de bosrand en een veld voert.

Je komt uit op de Murnserleane. Ga rechtsaf het bos uit en na de slagboom rechtsaf de Murnserdyk op. Sla na zo’n twintig meter linksaf. Je komt uit bij het IJsselmeer. Vervolg je weg linksaf over het grasveld tot Strandpaviljoen ’t Mirnser Klif (een leuke plek om iets te drinken).

Ga voorbij het paviljoen linksaf en loop tussen de bomen terug naar de Murnserdyk. Steek schuin over en ga bij het informatiebord het bos in: Brandenburch. Rechts zie je een mini-camping. Loop na het kampeerveldje even rechtdoor door het bos en ga op de kruising rechtsaf.

Een Fries hunebed

Je volgt de bosrand, met enkele bochten naar links. Ga rechtdoor op een kruising met twee hekken. Je komt uit op een driesprong. Hier vervolg je rechtsaf het pad langs de bosrand (als je even linksaf gaat kom je uit bij de vindplaats van het enige Friese hunebed. Het werd in 1849 gevonden, maar destijds niet op waarde geschat. De keien werden gebruikt voor wegenbouw). Volg na een paar honderd meter de blauwe paaltjesroute linksaf het bos in. Ga op een kruising rechtsaf en op een T-splitsing (bij een bank) nogmaals rechtsaf. Steek een smalle beek over.

Ga direct over de beek linksaf. Je verlaat nu even de blauwe route voor een smal, slingerend en hier en daar wat onduidelijk pad langs de beek. Dit is het Freulepaadsje, vernoemd naar de freule, die recht van overpad hield nadat de familie het bos had verkocht. Zo kon zij altijd door ‘haar’ bos naar het IJsselmeer wandelen. Aan het eind van het paadje pak je de blauwe route weer op en sla je linksaf, via het bruggetje over de beek. Negeer verderop de afslag naar rechts naar de parkeerplaats en vervolg het pad tot je uitkomt op de Murnserleane. Sla hier rechtsaf. Je komt terug bij het informatiebord.

Muggen!

Heb je ‘zoet bloed’, neem dan een antimuggenmiddel mee als je deze wandeling in de lente of zomer maakt. Met name in het noordelijk deel van het Rijsterbos zijn al vroeg in het seizoen muggen actief, die op je huid landen zodra je stil staat. Middelen met als werkende stof Deet werken het best. Ook helpt het als je geen parfum of geparfumeerde crème gebruikt.

Rijsterbos praktisch

Rijsterbos wandelroute: route-informatie

Begin- en eindpunt: Parkeerplaats Rijsterbos, hoek Marder Leane en Leise Leane in Rijs, informatiebord It Fryske Gea
Lengte: circa 6 km
Duur: 2 uur
Horeca: Voor of na de wandeling kun je in Rijs iets eten of drinken in Hotel Jans. Onderweg kom je langs Strandpaviljoen ’t Mirnser Klif, dat drankjes en eenvoudige gerechten serveert. Buiten het seizoen is het paviljoen beperkt open. Het uitzicht op het IJsselmeer is er fantastisch.

De leukste reisgidsen

111 plekken in friesland die je gezien moet hebben

Friesland kent vele verborgen schatten. Weleens wadgelopen zonder vieze voeten te maken? Een boeddhistische stoepa in het terpenlandschap bezocht? Of de mummies onder de kerk in Wieuwerd? Ga mee op safari langs de Waddenzee, beklim de vogelkijktoren in de Kollumerwaard of kies voor een retraite op een wijndomein. Leer kaas met zeewier maken in een Duitse bunker op Vlieland, proef Italiaans eten van ’t Wad of ga chillen bij de foodbar aan het Sneekermeer. Maarten Boersema wijst de weg naar 111 bijzondere en onvermoede plekken. Hij biedt de beste insidertips en toont Friesland op haar veelzijdigst.

LAW Zuiderzeepad

Het Zuiderzeepad (490 km) is een must voor elke wandelaar die van water en historie houdt. Het voert je van Stavoren naar Enkhuizen (of andersom) langs de kust van de voormalige Zuiderzee. Je wandelt dus vaak met zicht op het IJsselmeer, maar de route wordt nooit saai omdat je geregeld landinwaarts trekt door gebieden waar ooit de zee kwam en haar sporen naliet. Tot op de Veluwe toe. Onderweg logeer je in historische havens, van klein en schilderachtig tot hartje Amsterdam. Ook het Rijsterbos ligt op de route.
Uitgever: Stichting Wandelnet, 2017

De leukste hotels en B&B’s in de omgeving

Hotel Jans

Hotel Jans, Rijs

Onze favoriet in de buurt van het Rijsterbos is Hotel Jans. Alleen al het pand, een romantisch wit landhuis, nodigt uit tot binnen gaan. Prima kamers, gezellige bar en heel goed eten. Aanrader!

Ook vlakbij de ingang van het Rijsterbos logeer je vorstelijk bij Bed & Breakfast Rijsterbosch. Deze B&B is gevestigd in een romantisch ogend historisch landhuis. De kamers zijn in de stijl van toen ingericht, maar hebben wel moderne badkamers. Er is een tuin en ’s ochtends word je verwend met een ontbijt vol lokale lekkernijen.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Dwars door de Lage Landen

var bol_sitebar_v2={"id":"bol_1714138201791", "baseUrl":"partner.bol.com","productId":"9300000175074886","familyId":"","siteId":"2864","target":true,"rating":true,"price":true,"deliveryDescription":true,"button":false,"linkName":"Dwars%20door%20de%20Lage%20Landen%202%2C%20Arnout%20Hauben","linkSubId":""}; Arnout Hauben gaat opnieuw op pad dwars door zijn zo geliefde Lage Landen. Samen met kompanen Ruben en Philippe wandelt hij deze...