HomeBestemmingenDuitslandStadswandeling Dresden: dynamische mix van oud en nieuw

Stadswandeling Dresden: dynamische mix van oud en nieuw

Bewaren
Bewaard

Een legendarische stad: Dresden. De hoofdstad van Saksen werd in de Tweede Wereldoorlog in puin gelegd tijdens bombardementen en daarna voorzichtig weer opgebouwd. Sinds de ‘Wende’ van 1989 ontwikkelde Dresden zich tot een bruisende stad. Het oude centrum heeft weer de sfeer van eeuwen her. In Dresden Neustadt tref je hippe winkels, wijngaarden en restaurants, fraai beschilderde huizen en vooral jonge bewoners. Ga mee met onze stadswandeling Dresden.

Zicht op de Altstadt tijdens de stadswandeling Dresden
Zicht op de Altstadt van Dresden

Marienbrücke

De stadswandeling Dresden start aan de Altstadt-kant van de Marienbrücke. Wandel over de brug richting Dresden Neustadt. Kijk onderweg even achterom en geniet van het uitzicht op de torens van de historische stad. Steek aan het eind van de brug de weg linksaf over, daal via de trap af naar de Elbe en volg deze in oostelijke richting. Je kan over het verharde fietspad wandelen, maar ook over het pad dicht langs de rivier. Links van je zie je het Japans Paleis en de paleistuin. In het paleis is het Museum voor Volkenkunde gevestigd.

Königstrasse

Sla halverwege het Japans Paleis linksaf, de trappen op naar de paleistuin. Wandel links om het paleis heen tot de Grosse Meissner Strasse. Steek deze drukke straat over en wandel op de Palaisplatz rechtdoor, om de fontein heen, de Königstrasse in. Deze barokke prachtstraat werd aangelegd na een grote stadsbrand in 1685. De bouw duurde maar liefst tien jaar, van 1722 tot 1732. Wandel de straat een stukje door en ga linksaf de Wallgasschen in, een leuk steegje. Sla tweemaal rechtsaf en ga terug in de Königstrasse linksaf. Je wandelt Albert Platz op. Steek aan het eind van Albert Platz meerdere malen over en ga schuin rechtdoor de Königbrückerstrasse in. Je passeert daarbij een hoog, wit gebouw met 9 verdiepingen. Kies de tweede straat rechts, Louisenstrasse.

Louisenstrasse

De Louisenstrasse is het ‘hart’ van de hippe Neustadt van Dresden. Je vindt er niet alleen leuke (cadeau)winkels en bijzondere horeca-adresjes, maar ook tal van muurschilderingen op (nu nog) oude en verwaarloosde huizen. Een leuke plek om te lunchen is Café Eckstein, op de hoek van Alaunstrasse. Heerlijk koele drankjes, goede broodjes, soepen en salades. En met een fijn uitzicht op wie er langs komt en wat er zoal gebeurt op straat.

Café Eckstein in Dresden Neustadt
Café Eckstein

Vervolg de Louisenstrasse en ga linksaf de Görlitzerstrasse in. Sla circa 100 meter verderop linksaf de Kunsthofpassage in.

Kunsthofpassage

De Kunsthofpassage is een aaneenschakeling van hofjes met leuke winkeltjes en horeca (terrasjes). In twee hofjes aan het eind van de passage tref je enkele huizen met blauw geschilderde muren aan. Tegen de muren is een regenwaterspel aangelegd. Het water loopt van bovenaf naar beneden door tal van goten en ‘muziekinstrumenten’.

De Kunsthofpassage in Dresden Neustadt
De Kunsthofpassage

Terug bij de Elbe

Loop onder het blauwe huis door en je bent terug in de Görlitzerstrasse. Sla linksaf af, verderop rechtsaf in de Sebnitzerstrasse en nogmaals rechts, Kamenzerstrasse. Steek schuin rechtdoor over en wandel Martin-Lutherstrasse uit. Steek aan het eind over bij het stoplicht en wandel de Lessingstrasse in. Je komt uit op Carusufer. Steek over, sla linksaf en ga rechtsaf het park in: Rosengarten. Loop het pad uit en volg rechtsaf het (fiets)pad langs de Elbe. Ga onder de Albertbrücke door en wandel verder langs de rivier. Ga ook onder de Carolabrücke door. Geniet van het mooie uitzicht op de Altstadt tot je bij de Augustusbrücke uitkomt. Steek via deze brug de Elbe weer over.

Standbeelden

Sla aan de overkant linksaf, de trap op en wandel tussen de reling en de terrassen door. Houd aan het eind van de boulevard rechtdoor aan, passeer de kunstwerken en ga de linkertrap op naast de fontein. Maak een rondje door het parkje en daal af langs het standbeeld van Ludwig Richter (romantische kunstschilder). Steek de straat over en ga links van het standbeeld van Gottfried Semper (Duits architect en kunsttheoreticus) een trap af. Steek de Georg-Treu-Platz over en sla linksaf de Salzgasse in. Wandel deze uit en sla rechtsaf Schiessgasse in.

Naar de Neumarkt

Ga de eerste straat rechts in, Landhausstrasse, en daarna de eerste straat links, Friesengasse. Sla aan het eind rechtsaf en wandel de Willsdrufferstrasse in. Ga de eerste straat rechts in, Kleine Kirchgasse. Je komt uit op de Neumarkt. Wandel rechtdoor richting de Frauenkirche (Dom).

Frauenkirche: symbool herrezen

De Frauenkirche in Dresden
De Frauenkirche

Tijdens de Tweede Wereldoorlog, in februari 1945, werd Dresden vier keer zwaar gebombardeerd door de Geallieerden, die uitdrukkelijk hun bommen lieten vallen op de Altstadt met zijn paleizen, kerken en monumenten. In de DDR-tijd werd veel opgeruimd en herbouwd. De zwaar beschadigde Frauenkirche bleef echter ongemoeid en stond symbool voor de verschrikkingen van de oorlog en het bombardement. Later kwamen mensen er samen voor vreedzame protestacties tegen het regime. Na de Wende startte men in 1994 met de restauratie en wederopbouw van de kerk. Sinds 2005 wordt de kerk weer gebruikt voor diensten.

Heroïek en film

Verlaat de Neumarkt via Augustus Strasse en vervolg deze straat door op het volgende plein linksaf te gaan. Je passeert de Fürstenzug, een heroïsch mozaïek van de heersers over Saksen, tot 1873. Je komt uit op de Schlossplatz, slaat linksaf de Chiaverigasse in en wandelt langs het voormalig Vorstelijk Paleis richting Theaterplatz. Bijzonder: je wandelt onder een interne brug van het paleis door, die sterk doet denken aan de ‘Brug der Zuchten’ van Venetië en de vaak als filmdecor fungerende brug in Oxford.

Terug naar de brug

Steek op Theaterplatz over en wandel langs de Opera van Dresden terug naar de oever van de Elbe. Sla hier linksaf en wandel over het fiets- en voetpad naar de Marienbrücke. Sla voor de brug linksaf, steek over en neem de trap naar het straatniveau, eindpunt van deze stadswandeling Dresden. Kijk zeker nog even achterom en geniet van het uitzicht op het iconische gebouw Yenidze.

Yenidze: fabriek of moskee?

Fietsers op de brug in Dresden met op de achtergrond Yenidze

Het oogt als een moskee, maar de Orientalische Tabak- und Cigarettenfabrik Yenidze is een voormalige sigarettenfabriek. Gebouwd in 1908-1909. De toenmalige eigenaar kocht zijn tabak in Turkije en wilde een opvallende fabriek om zijn producten te promoten. Minaretten dienden als schoorsteen en onder de glazen koepel werd de tabak gedroogd. Net als vele historische monumenten raakte Yenidze zwaar beschadigd tijdens de Engelse bombardementen in 1944-45. Eind vorige eeuw werd het gebouw gerestaureerd en nu vind je er onder meer kantoren en een restaurant.

Stadswandeling Dresden in beeld

Stadswandeling Dresden praktisch

Route-informatie

Start- en eindpunt: Marienbrücke, westelijk uiteinde.
Tijdsduur: 5-6 uur (inclusief stops).
Horeca: op vele plekken langs de route. Hoogtepunten: Louisenstrasse (hip) en Terrassenufer (uitzicht).

De beste reisgidsen over Dresden

ANWB Extra Dresden

Deze compacte ANWB Extra voor Dresden, Leipzig en Weimar biedt een keur aan informatie (en structuur, tijdens het plannen van je reis) over de twee steden en de historische regio Weimar.

Uitgebreide beschrijvingen van wat je in de grote steden niet moet missen en voldoende informatie ook over hun directe omgeving (2021).

Dresden, Leipzig en omgeving

De eveneens recente Dominicus-gids Dresden, Leipzig en omgeving besteedt heel veel aandacht aan beide steden, maar reist ook in beide richtingen langs de Elbe, zowel richting Tsjechische grens als stroomafwaarts langs de wijngaarden. Degelijke gids met uitgebreide beschrijvingen, plattegronden en voldoende praktische informatie (2021).

De fijnste hotels

Logeren in Dresden

Wij logeerden zelf in het Penck Hotel Dresden, vlakbij Yenidse en de Marienbrücke. Een modern en stijlvol ingericht hotel, met ruime kamers en, hoe hoger je zit, een mooi uitzicht op de stad. Het ontbijt is heel uitgebreid en verrassend lekker.

Veel centraler logeren dan in Aparthotel Münzgasse An der Frauenkirche kan je bijna niet. Het staat in de Münzgasse, tussen de Frauenkirche en de terrassen aan de Elbe. De appartementen zijn modern ingericht en bieden met een kitchenette de mogelijkheid om zelf te koken.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Dwars door de Lage Landen

var bol_sitebar_v2={"id":"bol_1714138201791", "baseUrl":"partner.bol.com","productId":"9300000175074886","familyId":"","siteId":"2864","target":true,"rating":true,"price":true,"deliveryDescription":true,"button":false,"linkName":"Dwars%20door%20de%20Lage%20Landen%202%2C%20Arnout%20Hauben","linkSubId":""}; Arnout Hauben gaat opnieuw op pad dwars door zijn zo geliefde Lage Landen. Samen met kompanen Ruben en Philippe wandelt hij deze...