HomePortugalMadeiraDe mooiste wandelingen op Porto Santo

De mooiste wandelingen op Porto Santo

Bewaren
Bewaard

Porto Santo, de kleine buur van Madeira, is met zijn witte zandstranden vooral populair als zon- en strandbestemming. Zin om het eiland ook te voet te verkennen? Wij verzamelden de mooiste wandelingen op Porto Santo.

Het strand van Porto Santo
Mooi wit zandstrand op Porto Santo ©BernardoUPloud | Pixabay

Het kleine eiland ten noordoosten van Madeira beschikt over een ruim negen kilometer lang zandstrand, dat de hele zuidkust van Porto Santo beslaat. En zo ongeveer halverwege deze strook zand ligt de levendige eilandhoofdstad Vila Baleira. Hier vind je de meeste hotels, bars en restaurants van Porto Santo. Veel hotels grenzen direct aan het strand en stimuleren tot lekker luieren. Om het eiland te verkennen huur je best een fiets. Porto Santo is niet zo bergachtig en de afstanden zijn er klein.

Ver kijken

De mooiste wandelingen op Porto Santo voeren je naar de toppen van enkele lage gebergten. Vanaf de top kijk je prachtig uit over het eiland en zie je ook andere eilanden. Dichtbij Porto Santo zijn dat het onbewoonde Ilhéu da Cal en Ilhéu de Cima. Wat verder weg zie je op een heldere dag Madeira en de Ilhas Desertas mooi liggen.

Naar het noorden

PR1 Vereda do Pico Branco e Terra Chã voert naar een mooi uitkijkpunt. Deze wandeling start langs de weg ER111, enkele kilometers ten noorden van Openluchtmuseum Casa da Serra. Je wandelt richting zee en beklimt Pico Branco. Dat ontleent zijn naam aan de witte steensoort en is de op een na hoogste top van Porto Santo. Het pad klimt en daalt soms heel dicht langs de afgrond, maar is goed gezekerd en uitstekend bewegwijzerd (5,4 km, 1,5-2 uur, gemiddeld stijgen en dalen).

Het hart van Porto Santo

Ook langs de weg ER111, zo’n 500 meter ten noorden van Camacha, start het voetpad PR2 Vereda do Pico Castelo. Dit brengt je naar de top van Pico Castelo, vanwaar je een panoramisch uitzicht hebt over het eiland. Deze PR2 is de langste wandelroute van Porto Santo en leidt je tevens rond de hoogste top van het eiland, Pico do Facho. Terug loop je via hetzelfde pad (7 km, 2-3 uur, stijgen/dalen 420 meter).

Naar het zuiden

Vanaf de Capela do Espírito Santo aan de zuidrand van Vila Baleira maak je een mooie wandeltocht langs de zuidelijke punt van Porto Santo. Je beklimt Pico de Ana Ferreira (283 meter) en passeert een verlaten steengroeve. Je neemt een duik in het kristalheldere water van Zimbralinho en kan voor de lunch of het diner terecht in het restaurant bij Ponta da Calheta. Terug naar Capela do Espírito Santo wandel je over het strand. Heb je de fiets of auto geparkeerd bij de kapel, verlaat het strand dan ter hoogte van Restaurante Mar e Sol (10 km, 3 uur).

Routebeschrijving ‘Naar het zuiden’

Volg vanaf de kapel kort de doorgaande weg in zuidelijke richting en sla de tweede straat rechtsaf in: Estrada de São Pedro e São Paulo. Negeer de afslag naar de gelijknamige kapel en vervolg de weg met een bocht naar rechts. Een paar honderd meter verderop ga je linksaf naar de ‘Orgelpijpen’, een indrukwekkend natuurverschijnsel. Vanaf hier kan je via een vrij steile route klimmen naar Pico de Ana Ferreira. Ben je minder tredzeker, vervolg dan je wandeling over de (onverharde) weg.

Praia do Zimbralinho

Volg tijdens de afdaling van Pico de Ana Ferreira enige tijd de weg en sla linksaf op de driesprong. Houd twee keer rechts aan bij een splitsing en wandel verder over de Estrada. Cmdt. José de Castro Vasconcelos. Negeer de afslag rechts naar restaurant Adega das Levadas (alleen ’s avonds open). Houd even verderop in een bocht naar rechts links aan en direct daarna rechts. Wandel het pad uit tot je bij Praia do Zimbralinho uitkomt. Hier kan je een duik nemen in het kristalheldere water.

Naar Ponta da Calheta

Wandel over dezelfde weg terug en volg de Estrada. Cmdt. José de Castro Vasconcelos met een bocht naar rechts, langs het Centro Hípico do Porto Santo. Je komt weer uit op de hoofdweg. Volg die rechtsaf richting Ponta da Calheta en het restaurant O Calhetas. Je kan ook over het strand lopen als je liever niet langs de weg loopt. Loop dan nog even verder rechtdoor. Na de lunch en een kijkje bij Ponta da Calheta wandel je over het strand terug naar Vila Baleira.

De beste reisgidsen

Rother wandelgids Madeira. De mooiste levada- en bergwandelingen

De Rother wandelgids Madeira is een uitstekende gids voor als je veel wil wandelen op Madeira. Je vindt er 50 wandelroutes in, onderverdeeld in ‘makkelijk’ (18 routes), ’tamelijk moeilijk’ (26 routes) en ‘zwaar’ (6 routes). De informatie per route is compleet, met een routebeschrijving, duidelijke kaart en pictogram met hoogteverschillen. De gids bevat geen routes voor Porto Santo (Elmar, 2024).

Reishandboek Madeira

In onze eigen reisgids over Madeira nemen we je mee langs de mooiste plekjes van Madeira en het kleine eiland Porto Santo. Je vindt er uitgebreide beschrijvingen in van Funchal en haar vele musea. We maken een rondreis langs de kust van Madeira, inclusief (wandel)uitstapjes naar het binnenland. Ook aan Porto Santo hebben we een compleet hoofdstuk gewijd. Met tal van tips voor logeren en eten, boeiende kaders over de geschiedenis, gewoontes en de keuken van het eiland (Elmar, 2e druk, 2023).

Wat & Hoe Hoogtepunten Madeira

Wat & Hoe Hoogtepunten is het ‘kleine zusje’ van de Wat & Hoe reisgids. Deze serie is vooral geschikt voor reizigers die in korte tijd veel willen zien en nergens blijven hangen. In deze editie vind je ook wandel- en autoroutes en een hoofdstuk over Porto Santo. Plus insider tips voor logeren, eten, winkelen en uitgaan. Met Top 10-selectie en lijst met hotspots. Biedt veel waar voor je geld. Kosmos Uitgevers, 2023

Reisgids rondreis Madeira

In deze reisgids maak je een rondreis van 10 dagen langs de mooiste plekjes van Madeira. Op het programma staan hoofdstad Funchal, prachtige wandelingen, pittoreske stadjes, heel wat natuurschoon en onklopbare uitzichten.

• Incl. een volledig uitgeschreven stadswandeling in Funchal
  • Maak stevige wandelingen langs de beroemde waterkanalen, de zogenaamde levada’s
  • Bezoek de prachtige dorpjes Câmara de Lobos, Jardim do Mar, São Vicente en Porto da Cruz
  • Beklim de Pico Ruivo, de hoogte piek van Madeira
  • Neem een frisse duik in de natuurlijke zwembaden en de oceaan
  • Proef de wereldberoemde maderawijn
  • Wandel naar indrukwekkende watervallen
  • Bewonder het eiland en de oceaan vanop adembenemende uitkijkpunten
  • Maak een uitstap naar de stranden van het naburige eiland Porto Santo
  • En nog veel meer!
De leukste hotels

Logeren op Porto Santo

Theresia’s Guesthouse ligt pal aan het strand, iets buiten het stadscentrum. De kamers zijn kleurrijk ingericht en voorzien van privé sanitair. Minimaal 4 nachten.

Beach Tree House, centraal gelegen, doet zijn naam eer aan: er staat een boom in de woonkamer! Prachtig gerenoveerd familiehuis dichtbij het strand en geschikt voor 4 personen. Minimaal 4 nachten.

Casa da Ribeira vind je hartje centrum, maar op loopafstand van het strand. Het fraai gerestaureerde huis biedt ruimte aan maximaal 4 personen en is voorzien van alle comfort.

Hotel Porto Santo & Spa is een echt luxehotel, met een grote tuin die overgaat in het strand, een spa, stijlvolle kamers en prima bar en restaurant. Een prima uitvalsbasis voor de drie wandelingen op Porto Santo.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...