HomeBestemmingenBelgiëWandelen rond Soiron in het Land van Herve

Wandelen rond Soiron in het Land van Herve

Bewaren
Bewaard

Soiron ligt in een dal, omringd door vriendelijke heuvels. Het is een plaatje, met zijn rond de kerk en het kasteel uitwaaierende straatjes. De kalk- en bakstenen huizen uit de 17de en 18de eeuw ogen fraai en overal zijn doorkijkjes naar de met weilanden en bosschages bedekte hellingen. Deze wandeling voert vanaf de kerk de heuvels in, langs weilanden, hoeves en door bossen. Na enkele klimmetjes en afdalingen keer je terug in Soiron. De route is niet gemarkeerd, maar makkelijk te volgen.

Zicht op Soiron

De wandelroute

De wandeling gaat van start langs de doorgaande route door Soiron, ter hoogte van de kerk. Ga, staand met je rug naar de kerk, iets rechtsaf en loop de straat in tussen de bakker en café Au Bon Coin. Je loopt het dorp uit, komt langs het kasteel (rechts) en een school (links). Sla na een paar honderd meter, ter hoogte van een put, linksaf een onverharde landweg in. Deze slingert licht stijgend de heuvels ten westen van Soiron in.

Soiron is een plaatje, met zijn rond de kerk en het kasteel uitwaaierende straatjes

Je wandelt dicht langs een oude hoeve en slaat verderop, voorbij een tweede hoeve, linksaf een breed karrenspoor in. Al snel wandel je het gehucht Froidbermont in. Na een bocht naar rechts sta je op een geasfalteerde kruising.

- Advertentie -

Ga hier linksaf, een dalende weg in. Deze komt uit op de doorgaande weg van Nessonvaux naar Soiron. Steek deze schuin links over (let op het verkeer, er wordt soms hard gereden) en sla aan de overkant een stijgende bosweg in. De route volgt min of meer de asfaltweg, over een hooggelegen parcours met links regelmatig een mooi uitzicht. Houd zoveel mogelijk links aan, zodat je zo dicht mogelijk langs de rand van het plateau boven Soiron loopt (lukt niet steeds).

Uiteindelijk kom je in de bebouwde kom van La Bouhêye, op een asfaltweg. De weg daalt gestaag. In een scherpe bocht bij een overdekt wegkruis ga je linksaf, wandel je Soiron weer binnen en loop je aan tegen café Au Bon Coin. Beslist een aanrader om even uit te rusten en wat te eten of te drinken. Het is een piepkleine kroeg, gefrequenteerd door de plaatselijke bevolking en met een vriendelijke bediening.

Soiron praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: kerkplein in Soiron
Lengte: 6 kilometer
Duur: 1,5 – 2 uur
Horeca: bij begin- en eindpunt (neem voor onderweg zelf iets mee)

De beste reisgidsen

Wat & Hoe reisgids, Antwerpen en Brussel

Antwerpen, Brussel, Gent en Brugge. Maar ook wat minder druk bezochte steden als Luik, Leuven, Mechelen en Charleroi. België grossiert in steden die je uitnodigen voor een lang weekend. Om hun fantastische musea te bezoeken, een stadswandeling te maken en lokale lekkernijen te proeven. En breng ook zeker een bezoek aan kleinere plaatsen, daal eens af in een oude mijn of het voormalig riool van Antwerpen, ga eindeloos wandelen of fietsen in de Belgische natuurgebieden. Van de uitgestrekte Ardennen tot de Vlaamse Voerstreek en Unesco Werelderfgoed De Hoge Kempen. In onze reisgids vind je inspiratie voor vele vakanties en lange weekenden.
Auteur: Tineke Zwijgers. Fotografie: Dorien Koppenberg. Uitgever: Kosmos, 2024

Reisgids ‘Voeren buiten de lijntjes. De Euregio tussen Maastricht, Luik en Aken’

Deze wandeling is afkomstig uit de reisgids ‘Voeren buiten de lijntjes’. Je vindt in deze gids reisinformatie over de Voerstreek en de omringende steden en streken van de Euregio: Maastricht, Luik, Aken, Limburgs Heuvelland en Land van Herve. Met veel tips voor bijzonder eten en slapen. Plus een hoofdstuk over streekspecialiteiten, compleet met recepten.
Auteur: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg
Uitgever: Davidsfonds Leuven, 2009 (binnenkort herziene editie beschikbaar)

De leukste hotels en B&B’s

Logeren tussen Herve en de Ardennen

B&B Aux quatre bonniers heeft 3 sfeervolle en comfortabele kamers. Gelegen in prachtig wandelgebied nabij Soiron. Gastvrij onthaal met streekbiertje of drankje naar keuze. Het ontbijt wordt gekleurd door beleg uit het Land van Herve, jam uit eigen tuin en lekker sterke koffie. Een plek om vaker naar terug te gaan. Vanaf € 99 per nacht (B&B voor 2 personen).

Lees ook: Wandelen rond Clermont ›

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...