HomeBestemmingenNederlandWandelen in Zuid-Limburg: on-Nederlandse vergezichten

Wandelen in Zuid-Limburg: on-Nederlandse vergezichten

Bewaren
Bewaard

De Geul is een kronkelige rivier met zo’n 130 zijbeken. Ze stroomt vanuit de Ardennen door het Land van Herve en Zuid-Limburg en mondt boven Maastricht uit in de Maas. Door het Geuldal, een 80 hectare groot natuurgebied in een diep uitgesleten dal, is het heerlijk wandelen, met on-Nederlandse vergezichten.

wandelen in Zuid-Limburg: Vakwerkhuizen
Vakwerkhuizen in Zuid-Limburg

Routebeschrijving

De wandeling gaat van start tegenover Herberg de Smidse. Dit hotel staat aan de rand van het toeristische dorp Epen, langs de weg naar Vijlen. Onderweg passeer je geregeld de typisch Limburgse draaihekjes, Stegelkes genoemd. Ga hier door het draaihekje het kerkenpad op richting de watermolen.

Gedurende het eerste deel van de wandeling volg je de route die wordt gemarkeerd met twee blauwe streepjes op een wit vlak. Je komt langs de Terzietenbeek en gaat even verderop via een bruggetje de Geul over. De Terzietenbeek is een van de vele zijbeken die de Geul voedt. Steek de binnenplaats van de molen schuin over en ga linksaf, opnieuw via een draaihekje, tussen het bakhuisje en het waterrad de wei in. Sla aan het eind van de wei rechtsaf (dus niet door het draaihekje) en loop omhoog.

- Advertentie -

Houd de meidoornheg daarbij links. Ga enkele meters na het eind van de wei rechtsaf door een draaihek in de heg. Vervolg je weg door de volgende wei en houd de heg nu aan je rechterhand. Steek in de bocht van de heg naar rechts zelf recht de wei over en verlaat de wei aan de overkant door weer een draaihekje. Volg een smal pad over grote stenen. Na een hekje kom je uit op een holle weg.

Vakwerk in Camerig

Je verlaat hier de blauwe streepjesroute (die rechtsaf gaat). Sla hier linksaf, een stijgend pad, gemarkeerd met blauwe paaltjes. Na enige tijd loop je Camerig binnen, een mooi gelegen dorp met oude, meest witte vakwerkhuizen. Ga in het dorp bij het veldkruis met de vier beuken rechtsaf en loop tussen vakwerkhuizen en boerderijen het dorp door. De weg buigt naar links, om een kastanjeboom heen bij een klein huisje met nummer 1a. Ga vijftig meter verderop via een draaihekje rechtsaf de heg door.

Je loopt nu door de Belletboomgaard, een hoogstamboomgaard van het Limburgs Landschap, met prikkeldraad aan beide zijden van het pad. De routemarkering is nu: twee groene strepen op een wit vlak. Sla in de volgende wei schuin rechtsaf (er is geen pad) en loop langs een poel schuin naar beneden. Je komt uit bij seismologisch KNMI-station Heimansgroeve.

Zinkviooltje en rotte urine

De Geul heeft niet zo’n schoon verleden. Belgische zink- en loodmijnen loosden hun afval op het water, wat zelfs een ‘zinkflora’ tot gevolg had. Er bloeien in het gebied zinkviooltjes en zinkboerenkers. Ook de watermolen loosde vroeger afval op de Geul. Geweven stoffen werden er bewerkt tot viltig laken en daarvoor werd onder meer ranzige boter en gerotte urine gebruikt.

Langs de meanderende Geul

Loop rechts om het KNMI-station heen en vervolg je pad links door een draaihekje. Je hebt hier een mooi uitzicht op het dal recht onder je. Daal even verderop af, steek een smalle beek over, ga direct rechtsaf (waarbij je de gemarkeerde route verlaat) en houd het water van de sterk meanderende Geul aan je linkerhand. Steek na enige tijd via een bruggetje de Geul over en loop langs heggetjes door naar een verharde weg. Ga hier rechtsaf en tegenover een weg van links (Smidsberg) door een draaihekje rechts een pad op, dat opnieuw langs de watermolen voert. Volg dit pad tot het eindpunt tegenover Herberg de Smidse.

Het Geuldal praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: Draaihek tegenover Herberg de Smidse, Molenweg 9, 6285 NJ Epen
Lengte: 5,5 km
Duur: 1-2 uur (inclusief stops)
Horeca: Onderweg kom je geen horecagelegenheden tegen. Neem dus zelf iets te eten en te drinken mee. Er zijn diverse plekken voor een heerlijk ontspannen picknick. De wandeling begint en eindigt bij Herberg de Smidse, waar je zowel binnen in de gelagkamer als buiten op het terras gezellig zit en waar het culinaire aanbod goed is.

De beste reisgidsen

Lopen door Limburgs Heuvelland

In deze gids zijn de allermooiste uitzichten, holle wegen, steile bergpaadjes en glooiende karrensporen vakkundig aan elkaar geregen tot stuk voor stuk prachtige wandelingen. De gids beschrijft achttien rondwandelroutes in Zuid-Limburg, variërend in lengte van 11 tot 18 kilometer.
Uitgever: Gegarandeerd Onregelmatig, 2017

Dutch Mountain Trail

De Dutch Mountain Trail voert je van Kerkrade naar Maastricht via de zeven hoogste toppen van Zuid-Limburg. Met deze meerdaagse wandelroute (100 kilometer!) voert je langs, uiteraard, de Vaalserberg maar laat je ook kennismaken met minder bekende toppen bij Eijs en Noorbeek. Hoog boven de Maas wandel je ten slotte van Eijsden naar Maastricht.

Reisgids ‘Voeren buiten de lijntjes

Je vindt in deze gids reisinformatie over de Voerstreek en de omringende steden en streken van de Euregio: Maastricht, Luik, Aken, Limburgs Heuvelland en Land van Herve. Met veel tips voor bijzonder eten en slapen. Plus een hoofdstuk over streekspecialiteiten, compleet met recepten (binnenkort herziene editie beschikbaar).
Auteur: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg | Davidsfonds Leuven, 2009

De leukste hotels & B&B’s

Logeren in Zuid-Limburg

Herberg De Smidse is een populair hotel-restaurant in Epen. Het terras met uitzicht, restaurant met ouderwetse tafelkleedjes. De kamers zonder TV en het bord bij de deur met ‘Bergschoen en rugzak vriendelijk’. Sommige kamers hebben een eigen terras, andere een gedeelde badkamer en je kunt ook een appartement reserveren.
Onze favoriet in de regio is Home at the End of the World: een thuis aan het eind van de wereld. Die benaming past prima bij de rustige ligging van deze sfeervolle B&B: aan een smalle weg net buiten Slenaken. De naam heeft ook te maken met de liefde van eigenares Jeannette Bisscheroux voor boeken. Hoe dan ook: de gastvrije ontvangst voelt aan als een ‘thuis ver van huis’.

Wandelvakantie in Limburg en de Voerstreek

SNP Natuurreizen

SNP biedt een 4-daagse wandelreis aan in Zuid-Limburg en de Voerstreek. Je logeert in hotels, je bagage wordt vervoerd en je maakt 4 prachtige, niet te zware dagtochten. De wandelingen voeren door de fraaiste gedeelten van Zuid-Limburg en de Belgische Voerstreek. Inclusief B&B, 2 diners en bagagevervoer.

Tijdens deze tocht volg je de route via de app SNP Routes op je smartphone of tablet.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...