HomeBestemmingenEngelandWandelen op de krijtrotsen van St. Margaret's Bay

Wandelen op de krijtrotsen van St. Margaret’s Bay

Bewaren
Bewaard

St. Margaret’s at Cliffe is een droom van een Engels dorp op de ‘White cliffs of Dover’. Tijdens deze rondwandeling loop je over de golvende kuststrook, door een groene vallei, langs een vuurtoren en kun je aan de cream tea.

St. Margaret's at Cliffe
Wandelen bij St. Margaret’s at Cliffe

The White cliffs of Dover. Weinig aankomsten over zee kunnen zich voor ons meten met die in Dover. Op een heldere dag zien we in Calais de witte krijtrotsen al schitteren in de zon. En als we dan anderhalf uur later bijna binnenvaren in de haven glijdt onze blik even naar rechts, naar dat intrigerende dorpje boven op de rotsen: St. Margaret’s at Cliffe. Een naam zo mooi als het zicht er op.

Pub, snackbar en zwarte thee

Na de ontscheping rijden we er in een kwartier heen. Door de levendige hoofdstraat en over de smalle, bochtige weg die steil afdaalt naar de parkeerplaats aan St. Margaret’s Bay. We zijn meteen, en helemaal, in ons geliefde Engeland. Links de Coastguard Pub, met een terras van picknick banken en een fotogeniek uithangbord.

- Advertentie -

Rechts een snackbar, waar je aan het loket zwarte thee, slappe koffie, broodjes en snacks bestelt. Ernaast de public toilets, doorgaans goed schoongemaakt en voorzien van toiletpapier. En dat alles tegen het decor van spierwitte krijtrotsen, kiezelstrand en een diepblauwe zee.

Duitse dreiging

St. Margaret's at Cliffe
South Foreland Lighthouse

Vanaf de parkeerplaats doen we een rondje St. Margaret’s Bay. We klimmen terug langs de weg (Bay Hill) en slaan in de eerste bocht linksaf Beach Road in. Al snel passeren we The Pines Gardens & St. Margaret’s Museum. Je kunt hier thee drinken, de tuin bewonderen en je verdiepen in de Tweede Wereldoorlog, toen de Duitsers Dover tot op 32 km naderden. Het standbeeld van Winston Churchill is een hommage aan de man die zo’n grote rol speelde in het terugdringen van de nazi’s.

Boze buurman

Verderop slaan we scherp linksaf, The Front, en klimmen over een grasvlakte naar de rand van het klif. Niet letterlijk, het gevaar op afbrokkelen is daarvoor te groot. Over het pad langs de afrastering wandelen we ruim 1 kilometer richting Dover. De uitzichten zijn fantastisch: op de grillig gevormde kustlijn met het groene gras en de witte rotsen en de scheepvaart op het Kanaal.
Vlak voor South Foreland Lighthouse wordt het kustpad onderbroken door enkele privé percelen (en eigenaren die, zo blijkt uit de vele ‘verboden toegang’ bordjes, het helemaal gehad hebben met wandelaars). We lopen een stukje landinwaarts en gaan over Lighthouse Road richting St. Margaret’s at Cliffe.

South Foreland Lighthouse

De witte, met groen afgebiesde vuurtoren dateert van de 19de eeuw, was de eerste in Engeland die draaide op elektriciteit en wordt nu beheerd door de National Trust.

Het is een echte beauty en een bezoekje zeker waard. Na de beklimming kun je ouderwets uit Chinese porseleinen kopjes thee drinken in de tearoom van Mrs Knott’s.

Om de vuurtoren te bereiken vanaf de richting St. Margaret’s at Cliffe, loop je even door naar de doorgaande weg Upper Road, linksaf en dan weer links Lighthouse Road.

In de vallei

In het dorp steken we Sea Street over, The Droveway in en kiezen verderop linksaf het voetpad richting Free Down voor een extra rondje door de groene velden. Onder in de vallei volgen we rechtsaf Kingsdown Road en, na zo’n 750 meter, het voetpad rechtsaf, dat terug uitkomt op The Droveway. Deze slaan we rechtdoor in en verlaten we na een bocht naar rechts, via een voetpad linksaf. We komen uit op Salisbury Road, gaan deze linksaf op en slaan al snel rechtsaf, Victoria Avenue. Op Granville Road gaan we linksaf en wandelen we naar oorlogsmonument Dover Petrol Memorial. Vanaf hier keren we terug naar het kustpad, dat we rechtsaf volgen tot we bij de trap boven de parkeerplaats bij St. Margaret’s Bay uitkomen. Dicht langs de krijtrotsen dalen we af en ploffen bij de pub neer voor een drankje.

St. Margaret’s Bay praktisch

Route-informatie

Start- en eindpunt: parkeerplaats St. Margaret’s Bay (vanuit Dover bereikbaar via de A2 richting Canterbury, A258 naar Deal, afslag St. Margaret’s at Cliffe)
Lengte: 7,5 km
Inkorten tot circa 5,5 km: wandel, na het oversteken van Sea Street niet linksaf het voetpad in naar Free Down, maar vervolg The Droveway, schuin rechts Salisbury Road in, rechtsaf Victoria Avenue en linksaf Granville Road. Bij oorlogsmonument Dover Petrol Memorial pik je de route weer op.
Download: Explore Kent
Horeca: pub en snackbar bij start, Shelly’s Tearoom in St. Margaret’s at Cliffe

Overtocht naar Engeland

Met Direct Ferries boek je (bijna) elke overtocht in Europa tegen scherpe prijzen. Vanuit Nederland en België bereik je Zuidoost-Engeland het snelst met een overtocht naar Dover (via Calais of Duinkerken). Vanuit Dover rijd je in een kwartier naar St. Margaret’s at Cliffe.

De beste reisgidsen over Zuidoost-Engeland

Dominicus Zuid-Engeland

Deze recent herziene reisgids bestrijkt heel Zuid-Engeland, van Dover tot Land’s End en van Isle of Wight tot Oxford. Een groot gebied, waardoor de gids niet echt de diepte in gaat. Toch is het een goede metgezel op reis en kun je de Dominicus op vele reizen meenemen. Ruim aandacht voor wandelen, fietsen en de krijtrotsen langs de kust.
Auteurs: Remco Ensel en Sandra Langereis
Uitgever: Dominicus, 2018

De leukste hotels

Logeren in St. Margaret’s at Cliffe

St. Margaret’s Hotel maakt deel uit van een vakantiepark aan de rand van het dorp. Vanuit het park wandel je in een kwartiertje naar zee, waar de wandeling begint en eindigt. De kamers zijn prima, comfortabele bedden en een eigen badkamer. Die laatste oogt wat ouderwets, maar is wel schoon. Je betaalt hier relatief minder dan voor hotelkamers in de buurt. Een aanrader dus!

Headland is een droom van een vakantiehuis, vlakbij het strand van St. Margaret’s at Cliffe. Het heeft twee slaapkamers, een keuken en badkamer. Ook kun je er op een mooie dag heerlijk buiten zitten. Het is uiteraard populair, dus wees er op tijd bij!

Strathmore Bed & Breakfast is gevestigd in een hoog op de rotsen gelegen huis aan de noordkant van het dorp. De kamers zijn comfortabel, met fijne bedden, een zitje en een prima badkamer. Vanuit het huis loop je zo het kustpad op en wandel je naar St. Margaret’s of zelfs naar Deal.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...