Fietsen langs de Maas – recensie

De meest zuidelijke grote rivier van Nederland is de Maas. Ze ontspringt op het Franse Plateau van Langres, vlakbij Pouilly-en-Bassigny. In de recent uitgezonden tv-serie ‘Langs de Maas’ zien we hoe presentator Huub Stapel de bron van de Maas bezoekt, die net als die van de Rijn vrij onooglijk is. Vanaf hier trekt Huub noord- en westwaarts en staat hij uiteindelijk in Hoek van Holland te kijken hoe de Maas na 925 kilometer uitmondt in de Noordzee. Een heerlijke tv-serie, met bijzondere ontmoetingen en prachtige natuuropnames. Wij kregen meteen zin om eens een paar dagen te gaan wandelen langs de Maas. Of erlangs te fietsen, daar leent zo’n rivier zich wellicht beter voor. Tot onze vreugde kwam ook Ad Snelderwaard op dat idee en, leuker nog, hij schreef er een gids voor.

Persoonlijke tips

De auteur beperkt zich tot het traject Luik – Hoek van Holland (zo’n 450 km). Vanaf het futuristisch ogende treinstation van Luik steek je door naar de rivier, sla je linksaf en verlies je de Maas tot de Noordzee zelden uit het zicht. De route is uitstekend te volgen, mede dankzij de gedetailleerde kaarten en/of de (te downloaden) GPS-data. En er is onderweg veel te beleven. Ad Snelderwaard beschrijft bijzondere ontmoetingen langs de route en gaat in op ‘stopplekjes’. Zoals in de eerste etappe het begin van het Albertkanaal, de verbindingssluis, kunst langs het traject en zijn eigen favoriete plekjes. Je krijgt pauze- en logeertips en informatie over musea en bijzondere natuurgebieden. Met andere woorden: een boek waarmee je prima op reis kan. Wekenlang zelfs.

Deel twee?

Zelf vinden wij het jammer dat het boek niet de hele Maas bevat. Juist dat onbekende traject door Frankrijk intrigeerde ons in de tv-serie. Een toeristisch nauwelijks ontdekt gebied, met onbekende plaatsen en een rivier waar je geregeld naar moet zoeken. De vraag stellen is ‘m misschien beantwoorden: te weinig toeristische infrastructuur. Anders is het in België. Daar steekt de Maas tussen Givet en Dinant de grens over, voert ze je door imposante natuur en passeert zij onderweg naar Luik enkele aantrekkelijke historische plaatsen: Dinant, Namen en Hoei. Misschien een goed idee voor ‘deel twee’ van Fietsen langs de Maas!

Meer informatie

BoekenBoeken

Ontdek