HomeBestemmingenDuitslandRondje Ahrenshoop: wandelen in Mecklenburg-Vorpommern

Rondje Ahrenshoop: wandelen in Mecklenburg-Vorpommern

Bewaren
Bewaard

Kunstenaars ontdekten eind 19de eeuw de schoonheid van vissersdorp Ahrenshoop in Mecklenburg-Vorpommern. Niet alleen de lichtinval, ook het fraaie strand, de ‘Bodden’ tussen eiland en vasteland en de romantische rietgedekte huisjes. ‘Rondje Ahrenshoop, wandelen in Mecklenburg-Vorpommern’, verbindt deze elementen met elkaar.

Strandstoelen op het strand bij Ahrenshoop
Het strand bij Ahrenshoop

Ahrenshoop ligt op het eiland Fischland-Darss-Zingst, dat je tegenwoordig gewoon per fiets of auto bereikt. De wandelroute voert over goed begaanbare wandel- en fietspaden. Alleen tijdens het laatste deel loop je eerst langs de wat brokkelige steile oever boven zee en later over het rulle zandstrand. Onderweg kun je genieten van prachtige vergezichten. Trek ruim de tijd uit voor deze tocht. Tip: maak de wandeling vroeg in de ochtend of tegen de avond. Dan is het licht op zijn mooist.

Routebeschrijving

Ga als je met je rug naar de ingang van kunstgalerie Kunstkaten staat linksaf en in de Dorfstrasse rechtsaf. Steek de weg over en sla na circa 200 meter linksaf de Feldweg in. Na een bocht naar rechts eindigt de bestrating en wordt de weg onverhard. Houd bij een Y-splitsing rechts aan, richting Hafen Althagen.

Boten in Hafen Althagen in Ahrenshoop
Hafen Althagen

Wandel na een bruggetje over een wat ‘dun’ watertje rechtdoor. Je loopt op de Bernhard-Seitz-Weg (geen straatnaambordje) en passeert fraaie rietgedekte huizen met kleurige muren. Sla na het Altes Kapitänshaus en het ernaast gelegen rood gepleisterde huis nummer 8 linksaf, een smal wandelpad in langs een bomenrij.

Langs de Bodden

Je komt uit op een open veld, waar je het pad met een bocht naar rechts volgt. Ga op een verhard pad rechtsaf en verderop bij een Y-splitsing links, een ruiterpad richting Hafen Althagen.

Dit pad eindigt voor de schilderachtige en beschutte haven aan de Saaler Bodden. Sla voor het water rechtsaf en ga voorbij het restaurant opnieuw naar rechts, de bestrate weg op.

Sla vlak voor het Bodden-Haus linksaf een fiets- en wandelpad op (richting Wustrow). Dit smalle pad volg je zo’n 1,5 kilometer. Links zie je, als de begroeiing laag genoeg is, geregeld de Bodden (een soort binnenzee), rechts zijn (vaak verscholen in het groen) mooie huizen te zien. In ‘honesty boxen’ wordt intussen van alles te koop aangeboden: streekproducten en handnijverheid. Vlak voor een bruggetje (stenen wal) gaat het pad naar rechts.

Strandstoelen bij Ahrenshoop
Strandstoelen in de avondzon

Het pad (Boddenweg) komt ter hoogte van een restaurant uit op de hoofdweg, de Niehägerstrasse. Ga hier rechtsaf, steek over en sla vijftig meter verderop linksaf richting Hohes Ufer (bij een parkeerplaats, toiletten en een slagboom). Het pad voert tussen landbouwterreinen door naar de Steilufer, de hoge wal die het land van het strand scheidt. Sla vlak voor de kust op het wandelpad richting Grenzweg rechtsaf. Helaas mag je vanwege afbrokkelgevaar niet meer direct langs de rand lopen.

De Bakelberg

Je wandelt hoog boven zee. Rechts zie je de Bakelberg, een uitkijkpunt dat met zijn 17,9 meter het hoogste punt van het eiland vormt. Af en toe passeer je een smal paadje naar de rand van de Steilufer, dat (nog) niet is afgesloten. Je kan er, voorzichtig (!), een kijkje nemen. Vanaf het tweede paadje kan je zelfs afdalen naar het strand of het oude pad langs de Steilufer volgen.

Op de rand van Steilufer
Op de rand van de Steilufer

Na enige tijd nader je een verbreding op het strand, met een golfbreker. Ter hoogte van een bank en een fietswijzer daal je via de trap af naar het strand. Dit is strandovergang 15. Ga rechtsaf en volg het strand tot strandovergang 11. Daarachter kom je weer uit bij Kunstkaten.

Een schilderachtig huis

Vlak naast een hoge boom op het duin staat het ongetwijfeld meest geschilderde en gefotografeerde huis van Ahrenshoop (zie foto boven). Het witte huis met rieten dak werd net achter het duin gebouwd, waardoor je alleen vanaf de bovenverdieping uitzicht op zee hebt. Het groepje bomen naast het huis, het strand, de zee en de wolkenluchten daarboven maken het plaatje helemaal af.

Ahrenshoop praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: Kunstkaten, Kirchnersgang 1 in Ahrenshoop
Lengte: 6 km
Duur: 2 uur (exclusief pauzes)
Horeca: In de haven van Althagen heb je vanaf het terras van het Räucherhaus een schitterend uitzicht over het water en kun je genieten van gerookte vis (en tal van andere lekkernijen).

De beste reisgidsen

Reisgids Wat & Hoe Mecklenburg Vorpommern

Deze wandelroute is afkomstig uit onze reisgids ‘Wat & Hoe Mecklenburg Vorpommern’. Je vindt in dit boek uitgebreide beschrijvingen van bezienswaardigheden en activiteiten, achtergrondinformatie plus praktische tips voor sfeervol overnachten, eten & drinken, winkelen en ontspannen.
Auteur: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg
Uitgever: Kosmos Uitgevers, 6e druk, 2023

Mecklenburg-Vorpommern complete rondreis

Deze digitale reisgids van Mecklenburg-Vorpommern brengt je langs charmante badplaatsen aan de Oostzee, via beroemde UNESCO-havensteden, met tips voor wandel- en fietstochten door nationale parken en op (schier)eilanden. Meer dan 60 beschreven bezienswaardigheden en een volledige rondreis met GPS coördinaten en wegbeschrijving. Met onder meer een autorondreis van 14 dagen, 2 fietsroutes, 4 natuurwandelingen & 7 stadswandelingen in Hanzesteden Hamburg, Lübeck, Schwerin, Wismar, Rostock, Stralsund en Greifswald. Bevat 175 bladzijden A4 in pdf-formaat.

De leukste hotels en pensions

Logeren in Ahrenshoop

De bar in The Grand in Ahrenshoop
The Grand

The Grand, aan de rand van het dorp, is een echte aanrader voor wie zichzelf wil verwennen. Alle kamers en suites zijn origineel ingericht en voorzien van veel comfort en luxe. Maar de tweepersoonskamers met terras op de bovenste verdieping zijn het summum. De vele ramen bieden uitzicht op zowel de zee als de bodden en je beschikt over een heerlijk dakterras.

Hotel Elisabeth von Eicken is vernoemd naar de kunstenares (1862-1940) die haar hart aan Ahrenshoop verloor en haar intrek nam in de witte villa die nu haar naam draagt. Sommige kamers kijken uit op zee, andere op de tuin. Goed ontbijt.

Wandel- en fietsvakantie in Mecklenburg-Vorpommern

Fiets met SNP Natuurreizen langs de Oostzeekust

Tijdens deze 8-daagse fietsreis langs de Oostzeekust van Mecklenburg-Vorpommern bezoek je de charmante Hanzesteden Stralsund en Greifswald en doorkruis je de eilanden Rügen en Usedom. Langs romantische krijtrotsen, pieren met gezellige paviljoens en de witte houten strandhuizen. Veel groen, gezellige terrassen en met af en toe nog een glimp van de DDR-tijd. De route is nagenoeg vlak, dus geschikt voor iedereen die geregeld fietst.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...