HomeBestemmingenDuitslandRügen: wandelen rond Göhren

Rügen: wandelen rond Göhren

Bewaren
Bewaard

Rügen is een heerlijk eiland om te wandelen. Vanuit badplaats Göhren bijvoorbeeld. Onderweg doe je twee heel verschillende stranden aan. Het witte Noordstrand is betoverend mooi en toeristisch, terwijl op het Zuidstrand de vissersboten op het droge liggen en zeewier het witte zand bedekt. Vanaf de hooggelegen kaap ertussen heb je een weids uitzicht.

Uitzicht vanaf de Steilküste op Rügen
Uitzicht vanaf de rustige Steilküste

De wandeling overbrugt een afstand van zo’n 6 kilometer, waarvan je een deel over het strand aflegt. Daar loop je waarschijnlijk wat langzamer dan op een verhard wandelpad. Daarom is de wandelduur ruim ingeschat. Onderweg passeer je drie locaties van de Mönchguter musea over de geschiedenis van de regio. Trek zeker wat tijd uit om deze plekjes te bezoeken.

Routebeschrijving

Verlaat de parkeerplaats (in de bocht van de Bahnhoffstrasse en Strandstrasse) en volg de weg met een bocht naar rechts: Strandstrasse. Deze straat voert je langs restaurants en winkeltjes naar het hart van badplaats Göhren. Sla op het centrale punt (op de aansluiting met de Poststrasse) linksaf de Thiessowerstrasse in. Die daalt af naar de kust.

- Advertentie -

Links passeer je Koopmanns Hotel und Lädchen. Kijk ook even naar rechts, naar de charmante houten Villa Loot’s. Houd na het Rookhus op de Y-splitsing rechts aan en volg de Thiessowerstrasse tot Museumschip Luise.

Wandel een klein stukje terug en neem het eerste pad rechtsaf richting strandovergang. Sla op het strand linksaf en volg het strand tot de tweede strandovergang, vlak voor een bord dat je waarschuwt voor levensgevaar door afbrokkelende Steilküste. Ga hier terug naar de weg (ter hoogte van Haus Neptun) en volg deze naar rechts tot je in een bocht naar links van de weg zelf rechtsaf een wandelpad ingaat, richting onder meer Höffspitze.

Vissersboot op het Zuidstrand bij Göhren

Sla bij een T-splitsing rechtsaf en wandel langs een weiland het Naturschutzgebiet in. Je loopt bovenlangs het strand en volgt de kustlijn. Ga bij de volgende T-splitsing opnieuw rechtsaf (bij een wandelwegwijzer) en neem even verderop de trap naar het strand. Je komt uit op de plek van de voormalige Schwedenbrücke, een landingsplek voor schepen.

Over de kaap

Ga hier linksaf en volg het strand tot vlak voor het bord dat erop wijst dat hier de laatste strandopgang is voor de kaap. Volg linksaf het stijgende pad door het bos en ga op de verharde weg rechtsaf. Voorbij een toeristenonderkomen maakt de weg een bocht naar links.

De Seebrücke van Göhren

Je loopt hier rechtdoor en volgt de witgele markering naar de Höffspitze, over een breed bospad.

Neem op de punt van de kaap de trap naar beneden (137 treden). Je komt uit op het verste punt van het Noorderstrand. Het strand is hier rustig en nog wat ruig, maar in de verte zie je op zomerse dagen al de gekleurde windschermen en strandstoelen van de badgasten. Ga naar links en volg het strand richting Seebrücke. Verlaat het strand bij deze pier, wandel even naar de uiterste punt van de pier en ga terug onder de fraaie boog door (met de tekst ‘Ostseebad Göhren’).

Sla na de boog linksaf en wandel een stukje over de Bernsteinpromenade. Je passeert de concerttuin en slaat even verderop rechtsaf langs enkele bars en restaurants. Voorbij de restaurants zie je de trap/het wandelpad naar boven. Na een pittig klimmetje sta je weer op de Bahnhofstrasse/Strandstrasse en zie je rechts de parkeerplaats.

Musea onderweg

Van de vele musea over de geschiedenis van schiereiland Mönchgut staan er drie in Göhren en je passeert ze tijdens deze wandeling allemaal. De expositie in het Heimatmuseum (Strandstrasse) vertelt over het leven in deze ruige en (vroeger) afgelegen regio van Rügen. Het Rookhus (Thiessowerstrasse) is een authentiek vissershuis zonder schoorsteen. Een echt ‘rookhuis’ dus! Museumschip Luise (Am Südstrand) is een voormalige kustvaarder die, voordat de brug naar Stralsund geopend werd, een belangrijke rol speelde bij de bevoorrading en het vervoer van de eilandbewoners.

Rügen praktisch

Route-informatie

Begin- en eindpunt: parkeerplaats in bocht Bahnhofstrasse en Strandstrasse in Göhren (bij voetgangerstrap naar strand)
Lengte: 6 km
Duur: 2 uur (plus eventueel museumbezoek)
Horeca: na het centrum van Göhren kom je tot bijna het eind van de wandeling geen horeca tegen. Neem dus iets te eten en drinken mee en ga lekker picknicken op het strand of boven op de punt bij de Höffspitze. Er zijn onderweg ook wat bankjes. Vlak achter de pier en de toegangsboog kun je goed eten en drinken (met uitzicht op zee!) bij Café Übersee.

De beste reisgidsen

Reisgids Wat & Hoe Mecklenburg Vorpommern

Deze wandelroute is afkomstig uit onze eigen reisgids ‘Wat & Hoe Mecklenburg Vorpommern’. Je vindt in dit boek uitgebreide beschrijvingen van bezienswaardigheden en activiteiten, achtergrondinformatie plus praktische tips voor sfeervol overnachten, eten & drinken, winkelen en ontspannen.
Auteur: Tineke Zwijgers | Fotografie: Dorien Koppenberg
Uitgever: Kosmos Uitgevers, 6e (herziene) druk, 2023

Mecklenburg-Vorpommern complete rondreis

Deze digitale reisgids van Mecklenburg-Vorpommern brengt je langs charmante badplaatsen aan de Oostzee, via beroemde UNESCO-havensteden, met tips voor wandel- en fietstochten door nationale parken en op (schier)eilanden. Meer dan 60 beschreven bezienswaardigheden en een volledige rondreis met GPS coördinaten en wegbeschrijving. Met onder meer een autorondreis van 14 dagen, 2 fietsroutes, 4 natuurwandelingen & 7 stadswandelingen in Hanzesteden Hamburg, Lübeck, Schwerin, Wismar, Rostock, Stralsund en Greifswald. Bevat 175 bladzijden A4 in pdf-formaat.

De leukste hotels

Logeren op Rügen

Koopmanns Hotel und Lädchen in Göhren (direct aan de wandelroute gelegen) is een aangenaam familiehotel, gevestigd in een romantisch wit pand. De kamers hebben een groot balkon, deels met een weids uitzicht op zee. Ze zijn functioneel ingericht, schoon en licht. Het ontbijt is typisch Duits: heel uitgebreid, met een ruime keus aan kaas, vleeswaren en fruit.

Wandel- en fietsvakantie in Mecklenburg-Vorpommern

Fiets met SNP Natuurreizen langs de Oostzeekust

Tijdens deze 8-daagse fietsreis langs de Oostzeekust van Mecklenburg Vorpommern bezoek je de charmante Hanzesteden Stralsund en Greifswald en doorkruis je de eilanden Rügen en Usedom. Langs romantische krijtrotsen, pieren met gezellige paviljoens en de witte houten strandhuizen. Veel groen, gezellige terrassen en met af en toe nog een glimp van de DDR-tijd. De route is nagenoeg vlak, dus geschikt voor iedereen die geregeld fietst.

Meest gelezen deze week

Nieuwste reportages

Boekentips

Zes miljoen stappen

Dwars door Amerika loopt een ononderbroken voetpad van 4256 kilometer: de Pacific Crest Trail. Lonely Planet noemde het al ‘een mythisch avontuur’.Hoe komt een...