Hoeve de Witte Gans

Stap door het hek, ga rechtsaf en je haakt aan bij de populairste wandelroute van de Voerstreek: de Bronnenwandeling. Hoeve de Witte Gans is de perfecte uitvalsbasis voor een wandelvakantie.

De romantische vakwerkhoeve biedt knusse en luxueuze appartementen aan en na afloop van een dagje wandelen ontspan je in de tuin, bij de dierenweide of in de hot tub.

Idyllische namen

Droomsuite, ‘t Paradijs, de Hooiberg en het Bakhuisje. Zo idyllisch als de namen klinken, zo sfeervol en comfortabel zijn de vijf gastenverblijven van De Witte Gans. Een bad op pootjes, 2-persoons douche in hartvorm of een jacuzzi. Eigen kookgelegenheid, van een kitchenette tot een volledig uitgeruste keuken.

Goede bedden, een tv met Netflix of zelfs een privé bioscoop. Een houtkachel of een eigen buitenterras. Geen verblijf op de Witte Gans is hetzelfde.

Knuffelen met de dieren

Na je wandeling kun je lekker relaxen op het erf van de Witte Gans. Je vindt er een kleine theetuin, waar je muntbladeren plukt voor je eigen thee. Op het Franse terras met zijn kleurige stoelen is het sfeervol wijn drinken en vanaf de zonneweide kijk je uit op de dieren van de hoeve. Ganzen uiteraard, maar ook schapen, kippen en ezels. En ben je kattenliefhebber, dan kun je vast een van de Gans-poezen verleiden tot een knuffelsessie.

Hoeve de Witte Gans

t: voor Nederlanders: 06 – 439 59 360
e: info@hoevedegans.be of info@hoevedegans.nl

Wandelen in de Voerstreek

Dankzij het Wandelnetwerk Voerstreek is maar liefst 240 kilometer aan landweggetjes, bospaden en holle wegen ontsloten voor wandelliefhebbers. Met de knooppunten zet je in een handomdraai een route uit en kun je zonder ballast op pad. De routekaart of zelfs alleen een briefje met de nummers volstaat om lekker aan de wandel te gaan.

Hoeve de Witte Gans staat op zo’n 50 meter afstand van het Wandelnetwerk en vanuit je gastenverblijf kun je meteen op pad. Van een hele dag of dagdeel tot een ommetje van een uur, bijvoorbeeld op een mooie zomeravond. Kijk voor de complete beschrijving van enkele langere tochten op:
Bronnenwandeling ›
Ommetje Ulvend ›

De commanderie in Sint-Pietersvoeren

Tips voor korte routes

Ommetje Groensdael
knooppunten: 47-46-90-91-47
afstand: circa 6,5 km
beschrijving: sla met je rug naar het hek van de Witte Gans rechtsaf en ga op de splitsing (bij de Shetlandhoeve) nog eens rechtsaf. Je volgt nu de holle weg naar knooppunt 47 en passeert onder meer enkele dassenburchten. Tot knooppunt 46 stijgt het pad geleidelijk (kijk geregeld achterom voor het uitzicht) en onderweg naar 90 wandel je over een hoge landweg, even door het bos, waarna je langzaam afdaalt naar het buurtschap Schophem. Via een fietspad langs de autoweg keer je terug naar Sint-Martens-Voeren, langs onder meer het kasteel van Ottegraven. In het dorp sla je rechtsaf en wandel je onder het imposante spoorviaduct en langs de begraafplaats terug naar knooppunt 47. Via de holle weg (je volgt nu knooppunt 55) kom je terug op de weg Berg en wandel je linksaf naar de Witte Gans.

Ommetje Alsbos
knooppunten
: 55-56-57-60-55
afstand: ruim 3 km
beschrijving: sla met je rug naar het hek van de Witte Gans rechtsaf en ga op de splitsing (bij de Shetlandhoeve) linksaf een landweg op. Bij knooppunt 55 ga je rechtsaf naar 56 en klim je gestaag over een holle weg naar bosreservaat Alsbos, dat zich hoog boven Sint-Martens-Voeren uitstrekt. Bij knooppunt 57 staat een bank aan de bosrand, vanwaar je weids uitkijkt over de groene heuvels en dalen. Beneden je zie je Sint-Pieters-Voeren, met zijn voornaam ogende Commanderie. Deze bereik je bij knooppunt 60, na een lange afdaling. Overdag kun je de tuin bezoeken en forel eten (even rechtdoor lopen), de route gaat linksaf en voert je over een rustige weg terug naar knooppunt 55. Als je even rechtdoor loopt (richting 47) en op de splitsing rechtsaf gaan, ben je terug bij de Witte Gans.